10 397 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
El-element, 2-fas eller 3-fas?
Jag har direktverkande elradiatorer i kåken, de flesta går på 400 volt och är då kopplade över två faser. Jag har funderat på att byta ut några mot modernare oljefyllda 400 volts radiatorer, men jag vet inte om dessa ska kopplas över två eller tre faser? Jag har sett att sådana element brukar ha 4-ledade anslutningskablar, mina gamla har bara 3-ledare (fas+fas+jord). Kopplas element än idag över två faser, eller måste man koppla de nyare modellerna över tre?
Sedan undrar jag om det går att koppla ett tvåfas 400 volt element på enfas 230 volt? Jag skulle gissa att det går, men att det bara ger en tredjedel av effekten?
Sedan undrar jag om det går att koppla ett tvåfas 400 volt element på enfas 230 volt? Jag skulle gissa att det går, men att det bara ger en tredjedel av effekten?
3fas finns de inga vanliga elemet.........dom kopplas 2fas om dom är 400v eller 1fas +nolla om dom är 230v...........att nyare element har fler 4tåtar eller fler deror på att dom har möjlighet till nattsänkning mm..............rätt som du gissar ang ink av 400v element till 230v...........
Klicka här för att svara