Hej, jag håller på och lägger in el i väggarna (spåra tegel är ju kul). De flesta dragningarna kommer gå samma sträckning som tidigare fast nu i ingjutna vp-rör. Jag blev dock lite tveksam när jag såg att det var två faser framdragna till tvättmaskinen. Maskinen som står där nu använder bara en fas. Eftersom jag ska byta till automatsäkringar och jfb så kan jag ju välja vad jag vill dra fram. Dock antar jag att jag borde lägga in ett 20" rör om jag drar dit 2 faser? Nu är det 10A säkrat, borde jag använda 16A? Ska jag dra 2.5 eller 1.5? Vad kräver framtiden tvättmaskin?

En annan fråga gäller köket där det är 3 faser 10A framdraget till spis+häll. Kan jag be min elektriker byta till en 3-polig 16A säkring sen när han kommer och kopplar in normcentralen eller är jag ute och cyklar? (3x2.5). Räcker det med 3 faser 10A eller får jag försämrad effekt? (Har testat att alla 4 plattor+ugn kan vara på samtidigt utan att nån propp går)

Tacksam för svar

Dom alla flesta tvättmaskinerna är i dag stickproppsanslutna till 1 fas 230Volt och till det räcker det med ett 16mm rör (det räcker även till trefas).
Till spisen bör du ha 5x2,5 och säkrat 16A men är spisen en med 400Volts elementspänning klarar du dig säkert med 10A och 5x1,5 (det har jag haft i 25 år och aldrig bytt en säkring till spisen)

Tack före svar, då blir det 10A 3x1.5 till tvättmaskinen då.

Ska jag be om 16A i centralen till spis+häll? Centralen ska ju ändå bytas ut. Jag har ju redan 5x2.5 draget från centralen men bara 3 st 10A säkringar som det är nu.

Är det isf en 3-polig automatsäkring jag ska ha eller är det en 4-polig? Antar att elektrikern vet vad han ska ta med iofs men det vore kul att veta vad man snackar om iaf, dessutom blir han (av tidigare erfarenhet) tjurig om jag inte tänkt till när jag dragit  ;)

har du jordfelsbrytare så får du välja mellan 3 1-poliga eller 1 3-polig enligt tidigare diskussioner här på forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.