Tänkte dra el till ett uthus för belysning och uttag för maskiner.
Vad gäller för regler idag..IP klassning..etc för denna installation.

IP44 samt skyddat av jordfelsbrytare.

Ja, men eftersom jag inte har en aning om hur uthuset ser ut och vart uttagen ska sitta så föreslår jag IP44. Men vad vet jag, det kanske är ett "varmbonat" uthus så det räcker med IP20...

Frågan går inte att besvara innan man vet vad huset skall användas till för det är stor skillnad mellan ett hus med tex. snickerimaskiner som står och dammar hela tiden och ett föråd där inget rörs

norrbottenstorpet skrev:
När jag ställde frågan om det behövs skydd mot eventuell kondens fick jag svar: nej i denna tråden. Om utrymmet däremot har mycket damm är det ju snarare det man ska skydda sig emot.

[länk]

Den frågan handlade om ett torrt källarförråd, detta är ett uthus som bara trådskaparen vet hur det ser ut. Dessutom vet vi ju inte, som elmont säger, vad huset skall användas till och vart uttagen ska sitta.

Uthuset ligger 30m från huset, dvs el måste dras dit (grävas ned)..har hört talas om att det nuförtiden är tillåtet att bara gräva ner kabeln (utan att ha en kabelkanal) är det rätt?...vilket djup ska kanalen ligga på?..sen ska ju givetvis det dras el i själva uthuset som inte har nån värme..fuktigt o rått kan det vara där.

Sommartid blir det både slipning, hyvling och diverse annat dvs det kommer att damma :)

Djupet kan diskuteras men mellan 35 och 60 cm.

Du bör lägga ett skyddsslang i alla fall. Slangen fyller två sysften, dels skydda kabeln, dels göra det betydligt enklare för dig den dagen du vill byta kabeln. Förresten, gräv ned en slang till brevid när du ändå är igång. Antar att det finns en möjlighet/risk att du på sikt vill ha ut telefon,larm och eller nån datakabel... Dessa får inte dras i samma rör som starkströmmen men brevid i egen slang går bra

En vattenslang kommer du nog inte ångra dig att du gräver ner heller. Det är inte fel att ha en vattenutkastare på snickarboden, kanske underlättar vid vattning etc beroende på hur boden ligger på tomten

buffster skrev:
Ja, men eftersom jag inte har en aning om hur uthuset ser ut och vart uttagen ska sitta så föreslår jag IP44. Men vad vet jag, det kanske är ett "varmbonat" uthus så det räcker med IP20...
Det enda jag vände mig emot var just ordet varmbonat vilket skulle ge IP20. Vad jag har förstått av ovan diskussion och regelsamling (vilket iofs kan vara helt feltolkat av mig) är det bara petskydd, vattenbegjutning och damm som utgör ingångsvärden till materialvalet. Temperaturen påverkar inte?

Sedan håller jag kanske med om att det i många uthus och liknande miljöer kan vara bra på att gå på en ganska välkapslad klass hur som helst, oavsett vad reglerna säger. Det tenderar att bli skitigare än man tror.

Lånar tråden lite.

Har en bod på tomten som jag har gräsklippare etc. i.
Helt torr där inne, och inget vatten förutom den fukt som finns i luften kommer vara där men saknar isolering.

Vad skall det vara för IP klass i en sådant fall?

.....när man ändå är där o gräver så blir det 2 kabelkanaler och ev vatten som dras på ca 0,4m djup till uthuset.
Klassningen utförs enligt "behörig elektriker"s uttömmande svar

Bockar och tackar för svaren

norrbottenstorpet skrev:
Det enda jag vände mig emot var just ordet varmbonat vilket skulle ge IP20. Vad jag har förstått av ovan diskussion och regelsamling (vilket iofs kan vara helt feltolkat av mig) är det bara petskydd, vattenbegjutning och damm som utgör ingångsvärden till materialvalet. Temperaturen påverkar inte?

Sedan håller jag kanske med om att det i många uthus och liknande miljöer kan vara bra på att gå på en ganska välkapslad klass hur som helst, oavsett vad reglerna säger. Det tenderar att bli skitigare än man tror.
Lite klumpigt uttryckt med "varmbonat" kanske, syftade mer på "torrt, icke brandfarligt utrymme". :)

T
Kolla så att du får en jordfelsbrytare som klarar div pulser, laster m.m, med anledning av maskinerna och den långa kabeln. Annars finns risk för att jordfelsbrytaren kan slå ifrån, även om all el är just dragen, bifogar ett exempel från Elfa, men det finns fler.

Fabr CMC, typ FIK
Jordfelsbrytare för fast montering på DIN-skena i normkapsling, t ex i säkringscentraler.

Skyddar även vid felström i form av pulserande likström, t ex i varvtalsreglerade handverktyg och PC-terminaler. Löser ej ut för stötström upp till 250 A. Brytaren har fördröjd utlösning 10 ms. Därigenom undviks oönskad utlösning för felströmmar som uppkommer vid in- och urkoppling av laster med stor kapacitans mot jord. Sådana kan t ex uppträda vid långa kablar.

Godkänd för [ch8722]25 °C och därför lämplig för användning i byggplatscentraler och containrar.

Märkspänning: 230/400 V~
Märkström: 40 A
Märkfelström: 30 mA
Max kortslutningström: 6 kA vid försäkring 63 A
(VDE 0664)
Max stötström: 250 A (8/20 [ch956]s)
Utlösningstid: [ch8804]40 ms
Temperaturområde: [ch8722]25 till +40 °C
Kapslingsklass: IP 20 (IP40 monterad i normkapsling)
Max kabelarea: 25 mm2
Dimensioner B×H×D: 72(=4 moduler)×90×77 mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.