Jag har byggt ett vindkraftverk och ska lagra strömmen i ett batteri. Hur ska man koppla in batteriet för att det ska laddas upp? Strömmen kommer ifrån en generator med 2 entråds kablar inkopplade.

+ till + och - till - :D
Du lär behöva en laddregulator också så du inte torrkör batteriet.

Dessutom så tror jag att batteriet kommer att driva runt snurran snarare än att snurran laddar batteriet om du inte har en laddregulator.

hempularen skrev:
Dessutom så tror jag att batteriet kommer att driva runt snurran snarare än att snurran laddar batteriet om du inte har en laddregulator.
Inte om det är en växelströmsgenerator vilket jag förmodar att det är.. eller? ::)

Då lär den väl snarare brinna upp om man kopplar på en såpass stor DC källa som ett bilbatteri.

hempularen skrev:
Då lär den väl snarare brinna upp om man kopplar på en såpass stor DC källa som ett bilbatteri.
Såpass simpel generator lär det väl inte va, borde ju vara jämförbar med en generator till bil som har inbyggd laddregulator.. vad jag menade med laddregulator var en extern som känner av när batterit är fulladdat så den kör ner på 13V istället för att köra för fullt på 14,4 hela tiden, för då lär inte batteriet hålla många månader..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.