Hej. Ny på forumet så jag ska nu ställa min första fråga.... Har sökt en massa men inte fått grepp om mitt problem....Huset är sen -48 och elen e gammal.

Det är så att för ett tag sen hängde jag upp en taklampa. Där fanns tre kablar.. Aja tänkte jag mätte så att jag hittade 230v och antog att den 3:e sladden är jord. Kopplade in och det funkade. Idag så skulle jag byta min runda snygga dubbellampknapp. Där fanns tre kablar inkopplade ... Men ingen som va kopplad som jord (2 sladdar på till 1 knapp och den 3:e sladden på 1 knapp) Hänger ni med? =D Mätte då och märkte det att jag får 230v på två sladdar.. byter en sladd och får 0v. Byter till den sista och där va det 70 eller 80volt?!?!? Fattar nada. Nån som kan reda ut det här. Tack.

Dimmern som ska in istället för knapp är

http://www.schneider-electric.se/Downloads/ELJO_RH/ERH_0022.PDF

Kan inte heller säga vad det är för färg.. Har inte lust att dra bort den snygga isoleringen och kolla.

Ojoj.
Ta genast bort den du "trodde" va jord från jord skruven på lampan. Denna tråd är med stor sannolikhet den andra tändtråden. Tur att lampan sitter så man normalt inte tar i den. :o
Denna extra tråd är som sagt troligen en tråd för att kunna styra två lampor i samma armatur. Typ exempel gamla kristalkronor.

Mao dimmer modell ä. ;)

Dimmer med beprövad teknik!

Prototypen

OFAN! Därför man inte ska hålla på....lätt att det blir fel. ;) Aja.. SKa koppla ur den andra tändkabeln, klippa den, isolera och låta den va.
Men varför är inte spänningen på 230v på den andra? Känns skumt. Tror den va på 70 eller 80 volt.

Den är ju antingen inkopplad på 230V eller så häner den oansluten beroende på hur den andra knappen i din strömbrytare står.

I fallet att den står oansluten så funjgerar den som en antenn och plockar upp spänning från den oanslutna ledaren genom luften. Detta märks bara när du mäter med en multimeter som har väldigt stor inre resistans, den belastar i princip inte ledningen alls. Om du däremot skulle koppla in en last på den (ex. en lampa) då skulle den här lilla strömmen som plockas upp ledas bort genom lampan (någon mikroampere), och mätningen skulle visa på noll.

Detr stora (och nästan oförlåtliga) fel du begått här är att du har antagit något, Du har antagit att den 3e ledaren var jord. Antaganden eller "jag förutsatte" är totalt förbjudna begrepp när man håller på med farliga saker. Man måste VETA absolut säkert, och när man VET absolut säkert skall man ändå vara osäker och kolla en gång till, och sedan fundera en gång till på vad man kanske har missuppfattat och göra sig säker en eller ett par gånger tioll.

Det är inte din okunnighet till el som är farligast utan din attityd till säkerhet.

hempularen skrev:
Antaganden eller "jag förutsatte" är totalt förbjudna begrepp när man håller på med farliga saker. Man måste VETA absolut säkert
Bra rutet! Var kanske dumt att skoja i denna tråd när det egentligen gäller något så allvarligt som att trådstartaren kunde ha dött.

Din sadist!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.