2 136 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Fordonssensor i marken
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Ja, ni vet, sådana där som känner av att du närmar dit trafikljuset och då slår om till grönt. De är ju nerfrästa i asfalten alternativt anlagda inna asfaltering.
Jag har möjlighet att lägga en sådan på/i uppfarten till huset för att tända en (extra)utebelysning när bilen passerar en viss punkt.Både smidigare och snygggare än en IR-detektor som ändå fungerar halvbra på bilar.
Vad består den av? Jag har sett när trafikkontoret i stan lägger ner den i befintlig asfalt. Bara en tunn kabel av något slag, men hur fungerar hela systemet?
Jag har möjlighet att lägga en sådan på/i uppfarten till huset för att tända en (extra)utebelysning när bilen passerar en viss punkt.Både smidigare och snygggare än en IR-detektor som ändå fungerar halvbra på bilar.
Vad består den av? Jag har sett när trafikkontoret i stan lägger ner den i befintlig asfalt. Bara en tunn kabel av något slag, men hur fungerar hela systemet?
I sin enklaste form består systemet bara av en avkänningsslinga i marken.
Denna slinga är "tillräckligt" mycket RK lindat i en rektangel. Vad som är tillräckligt beror på vilken typ av fordon som ska detekteras, bland annat.
Denna slinga ansluts sedan till ett kontrollrelä som känner av förändringar i magnetfältet som slingan i marken bildar.
Denna slinga är "tillräckligt" mycket RK lindat i en rektangel. Vad som är tillräckligt beror på vilken typ av fordon som ska detekteras, bland annat.
Denna slinga ansluts sedan till ett kontrollrelä som känner av förändringar i magnetfältet som slingan i marken bildar.
Vill bara tillägga att det även finns kommersiella sådana just för uppfarter att köpa. Då är det (också) en spola fast i en cylinder som grävs ner där man vill få en indikation när en bil passerar. Lite enklare att installera hemma kanske.
Som sagt själva spolen i båda fallen ingår i en avstämd krets. När en bil (som innehåller massor av järn) kommer i närheten förändras magnetfältet/kretsen och detta kan någon form av elektronik känna av. Samma princip som en metalldetektor.
Som sagt själva spolen i båda fallen ingår i en avstämd krets. När en bil (som innehåller massor av järn) kommer i närheten förändras magnetfältet/kretsen och detta kan någon form av elektronik känna av. Samma princip som en metalldetektor.
Intressant grej för oss som har en liten egen servitutsväg ner till huset. Kunde däremot inte få sidan att visa sig som den skulle :-[, finns det mer info nånstans? Vi har testat med en massa olika IR-prylar men med alla djurtyper som springer här så... Vad kostar kalaset?
Har du Adobe Reader installerat?changen skrev:
http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2_allversions.html
Hej,
På smarthome.com finns ett par typer. Bl.a http://www.smarthome.com/7172.html.
Kostar $119.99. Tyvärr har smarthome.com rätt häftig frakt för Sverige ... åtminstånde har de haft det.
På smarthome.com finns ett par typer. Bl.a http://www.smarthome.com/7172.html.
Kostar $119.99. Tyvärr har smarthome.com rätt häftig frakt för Sverige ... åtminstånde har de haft det.
NU fungerade sidan! Något gammal info dock? 2001? Skall kolla med Värmdöföretaget men är rädd för att det kan bli en dyr historia... såg så ut iaf. Min tusenlapp hade jag i hastigheten tagit från $-priset... hoppas kunde man ju. Sällar mig till de andra som vill ha info 
Klicka här för att svara