4 694 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Nödstopp i garaget.
När jag ändå tänkte få min el omdragen i garaget (nu är det el från 1940-talet) så tänkte jag att det inte vore helt fel med en nödstopp som bryter alla uttag och 3-fasen...
Har sett flera installatoner där en nödstopp bryter många faser men det är ju bara en tvåledare som går till nödstoppen, hur fungerar en sådan nödstopp egentligen och måste man ha något speciellt i elcentralen för att en sådan nödstopp ska fungera?
Har sett flera installatoner där en nödstopp bryter många faser men det är ju bara en tvåledare som går till nödstoppen, hur fungerar en sådan nödstopp egentligen och måste man ha något speciellt i elcentralen för att en sådan nödstopp ska fungera?
Vad kostar den biten ungefär?
Har 4 faser som jag skulle behöva bryta om någon trycker in nödstoppen (ska bara he en knapp)?
(Tänkte på den biten som ska in i elcentralen, själva nödstoppsknappen vet jag priset på)
Har 4 faser som jag skulle behöva bryta om någon trycker in nödstoppen (ska bara he en knapp)?
(Tänkte på den biten som ska in i elcentralen, själva nödstoppsknappen vet jag priset på)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nja, du har nog bara tre faser som alla andra, din den fjärde är nog parallell med någon av de tre.
Prototypen
Prototypen
Visst har jag bara tre faser.
Men jag vill ju inte slå av alla tre faser som är inkommande eftersom då slår även lyset av..
I elcentralen så använder jag ju en fas lyse, en till uttag och sedan alla tre till trefasen, men när nödstoppen slår till så vill jag bara att uttag och trefas slår från.
Så det är fyra av faserna som kommer från elcentralen (en är då paralell) som jag vill slå ifrån samtidigt utan att slå ifrån hela centralen.
Vill jag döda hela centralen finns ju huvudbrytaren...
Men jag vill ju inte slå av alla tre faser som är inkommande eftersom då slår även lyset av..
I elcentralen så använder jag ju en fas lyse, en till uttag och sedan alla tre till trefasen, men när nödstoppen slår till så vill jag bara att uttag och trefas slår från.
Så det är fyra av faserna som kommer från elcentralen (en är då paralell) som jag vill slå ifrån samtidigt utan att slå ifrån hela centralen.
Vill jag döda hela centralen finns ju huvudbrytaren...
Om du nu ska ha en nödstopp som har en godkänd funktion ska du ha ett specielt nödstopps relä som bryter upp kontaktorer och i sin tur övervakar både nödstopps knapparna och kontaktorerna som bryter upp kraften, alla tre eller fyra faser som du har ut
Beror helt på hur farlig rörelse det är som du ska stoppa!Philip82 skrev:
Säkerhetsfunktioner finns i ett antal olika säkerhetsklasser, den enklaste klarar sig utan övervakat relä.
jo visst allt går men ska man bygga det plus en nödstopps krets med lite säkerhet så krävs 3 kontaktorer/reläer ,återingen köper du ett färdigt tex jokab RT9 så får det plus lysdiods indikering på vad som löst ut eller vad som saknas om det inte går att återställa , men visst vill man så kan man ta vanliga reläer .pellefant skrev:
Du kan knappast bygga bort att en förbrukare startar på nytt vid återställning i centralen. Det är i maskinen den säkerheten skall finnas om det är en "farlig" maskin, typ såg. Den återställning som görs i och med att man vrider tillbaka nödstoppet är så vitt jag vet fullt tillräckligt.
Klicka här för att svara