5 828 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
tanke om värmekabel
Nu var det ju lagom varmt inatt(stockholm) och vattnet rinner inte längre ur kranen.
Jag börjar misstänka min värmekabel.
Den ligger i röret ca 50 m och styrs av en termostat.
när termostaten slår på får jag utslag på endast den ena ledaren, jag gissar att detta är mataren, men inget utslag på returledaren.
Nu har jag bara mätt med "phasen" samt mätskruvmejsel, men borde jag inte få utslag på båda ledarna. Jag antar att de är ihopkopplade i slutet av kabeln.
Jag börjar misstänka min värmekabel.
Den ligger i röret ca 50 m och styrs av en termostat.
när termostaten slår på får jag utslag på endast den ena ledaren, jag gissar att detta är mataren, men inget utslag på returledaren.
Nu har jag bara mätt med "phasen" samt mätskruvmejsel, men borde jag inte få utslag på båda ledarna. Jag antar att de är ihopkopplade i slutet av kabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
njaa. om den ena ledaren via termostaten får spänning från fasen (230) V. och den andra är kopplad mot nollan.
Phasen och även olika testpennor mäter ju spänning, det innebär att de skall inte indikera annat än där det finns fasspänning. Däremot så går det ju ström i båda ledarna, men det är inte ström du mäter.
Enklast kontrollerar man detta med en tångamperemeter. Den kan mäta ström utan att man behöver bryta upp kretsen (en sorts tång som man sluter runt en ledare, den mäter magnetfältet som uppstår när det går ström). För detta ändamål duger det troligen med en billig variant, har sett sådan från ca 400kr.
Alterantivt (om du vill använda billigare instrument) så kan du koppla loss båda ledarna (stäng givetvis av strömmen, och kontrollera med din spänningsprovare att det verkligen är avstängt). Sedan kan du mäta resistansen med en multimeter på din värmekabel. Kabelns effekt blir spänningen i kvadrat (=52900) delat med resistansen.
Phasen och även olika testpennor mäter ju spänning, det innebär att de skall inte indikera annat än där det finns fasspänning. Däremot så går det ju ström i båda ledarna, men det är inte ström du mäter.
Enklast kontrollerar man detta med en tångamperemeter. Den kan mäta ström utan att man behöver bryta upp kretsen (en sorts tång som man sluter runt en ledare, den mäter magnetfältet som uppstår när det går ström). För detta ändamål duger det troligen med en billig variant, har sett sådan från ca 400kr.
Alterantivt (om du vill använda billigare instrument) så kan du koppla loss båda ledarna (stäng givetvis av strömmen, och kontrollera med din spänningsprovare att det verkligen är avstängt). Sedan kan du mäta resistansen med en multimeter på din värmekabel. Kabelns effekt blir spänningen i kvadrat (=52900) delat med resistansen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nej, värmekablar är inte ihopkopplade i slutet, då skulle det bli helt kortis.
Den är ihopkopplad ca varje halvmeter, och det är dom punkterna som ger värmen.
Det KAN vara fel på en sån kopplingspunkt, jag hade det problemet på min kabel.
Det blev ju då för långt mellan och det frös när det va som kallast.
Lösning: Kör kabeln på 380v om du har det i huset.
Anslut bara en ledare till varje fas. Detta sa dom som säljer min kabel, och det gör man även i norrland om det är riktigt kallt och långa sträckor.
Det löste mitt problem galant.
/B
Ursäkta, men jag tycker det där svaret var goddag yxskaft.Benring skrev:Nej, värmekablar är inte ihopkopplade i slutet, då skulle det bli helt kortis.
Den är ihopkopplad ca varje halvmeter, och det är dom punkterna som ger värmen.
Det KAN vara fel på en sån kopplingspunkt, jag hade det problemet på min kabel.
Det blev ju då för långt mellan och det frös när det va som kallast.
Lösning: Kör kabeln på 380v om du har det i huset.
Anslut bara en ledare till varje fas. Detta sa dom som säljer min kabel, och det gör man även i norrland om det är riktigt kallt och långa sträckor.
Det löste mitt problem galant.
/B
Är det bara jag som int begrip...?
Jag skulle vilja att Fein väntar med att koppla någon 230V utrustning till 400V till det vi rett ut vad som är så bra med det!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om det är sant att det ligger en "värmepunkt" på var 50e cm. Så var det något nytt för mig. Iofs helt tänkbart.
Att köra en kabel avsedd för 230V på 400V bör man nog inte göra såvida man inte har papper från tillverkaren på att det är OK.
Att köra en kabel avsedd för 230V på 400V bör man nog inte göra såvida man inte har papper från tillverkaren på att det är OK.
Ursäkta mig om jag va otydlig, ska försöka formulera om:
Vart det bättre nu?
EDIT: Han får väl vänta om han har lust, men det som är så bra med det är ju att kabeln blir varmare och tinar upp frysproppen.....
Men ring tillverkaren vet jag... jag snackar inte SKIT som man verkar tro.
Detta står det i bruksanvisningen för värmekabeln, EJ hopkopplas!
Varje halvmeter INNUTI kabeln så är det kopplingspunkter mellan fas och nolla så det skapar små kortisar. Det är ju det som skapar värmen. Det är då endast små motståndstrådar.
Som jag sa, tillverkaren meddelade att så går bra att göra om man har diverse frysproblem. Det är helt OK.
Vart det bättre nu?
EDIT: Han får väl vänta om han har lust, men det som är så bra med det är ju att kabeln blir varmare och tinar upp frysproppen.....
Men ring tillverkaren vet jag... jag snackar inte SKIT som man verkar tro.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Grejen är att det kan mycket väl vara så att EN tillverkare har en teknik där det är OK att köra överspänning. För ett annat fabrikat kanske det inte alls går bra.
En värmekabel skulle dels kunna vara konstruerad mha en enda lång motståndstråd längs hela kabeln. Detta utförande skulle inte gå att korta av t.ex.
Ett annat sätt är att sektionera kabeln på något sätt, som Benring beskriver. Jag skulle gissa, men helt utan att veta, tro att olika varianter av det senare är vanligare. För tillverkaren blir du det ju dessutom förenklad produktion, han behöver endast ha en enda kabeltyp hemma, som kan kapas i valfri längd.
När jag var svagströmmare på SSAB så höll vi på ganska mycket med värmekablar, som satt på diverse rör som annars skulle frusit.
Dessa kablar var iaf möjliga att kapa av till önskad längd, då dom hade "värmeelement" inkopplade på jämna avstånd. Jag har dock inget minne av att dom skulle endast värma på punkter med jämna avstånd, utan jag tror att kabeln blev precis lika varm utefter hela dess sträckning.
Håller med om att man måste veta om utrustningen är godkänd för 400V innan man kopplar in den på det!
Ett annat sätt är att sektionera kabeln på något sätt, som Benring beskriver. Jag skulle gissa, men helt utan att veta, tro att olika varianter av det senare är vanligare. För tillverkaren blir du det ju dessutom förenklad produktion, han behöver endast ha en enda kabeltyp hemma, som kan kapas i valfri längd.
När jag var svagströmmare på SSAB så höll vi på ganska mycket med värmekablar, som satt på diverse rör som annars skulle frusit.
Dessa kablar var iaf möjliga att kapa av till önskad längd, då dom hade "värmeelement" inkopplade på jämna avstånd. Jag har dock inget minne av att dom skulle endast värma på punkter med jämna avstånd, utan jag tror att kabeln blev precis lika varm utefter hela dess sträckning.
Håller med om att man måste veta om utrustningen är godkänd för 400V innan man kopplar in den på det!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Värmekabeln värmer inte på en punkt varje halvmeter, däremot är varje värmetråd en halv meter långa och inkopplade mellan strömförsörjningstrådarna för varje halvmeter. Därför går kabeln att kapa för varje halvmeter men konstruktionen är också känsligare pga alla kopplingar inne i kabeln. En icke kapbar har en enda lång motståndstråd och en koppling och en tråd tillbaka.
Prototypen
Prototypen
Ja, det är precis så jag skulle gissat att utförandet är.prototypen skrev:Värmekabeln värmer inte på en punkt varje halvmeter, däremot är varje värmetråd en halv meter långa och inkopplade mellan strömförsörjningstrådarna för varje halvmeter. Därför går kabeln att kapa för varje halvmeter men konstruktionen är också känsligare pga alla kopplingar inne i kabeln. En icke kapbar har en enda lång motståndstråd och en koppling och en tråd tillbaka.
Prototypen
Och så har vi den självbegränsande som man kan kapa exakt var man vill. I den ligger fas och nolla paralelt med ca 5 mm mellanrum det som alstrar värmen är ett ledande matr. som ligger mellan trådarna och "massans" motstånd ökar vid högre temperatur.
Dvs. det är tre helt olika typer av värmekablar
Dvs. det är tre helt olika typer av värmekablar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden