elmont skrev:
Om jag gör ett jobb måste jag kunna lita på att alla delar i anläggningen fungerar till 100%. Dels av säkerhetsskäl dels av rent ekonomiska, att åka runt och garantibyta inte fungerande delar i en anläggning är mycket dyrt och mitt ryckte ( som till stor del är min inkörsport till nya jobb) som duglig yrkesman naggas snabbt i kanten.
Att sedan dom "dyra" fabrikaten oftast är dubbelt så lättarbetade, ingår också i bilden, om du har arbetat met el vet du säkert att vissa apparater kanske bara tar halva tiden att montera. Det gäller naturligtvis inte för en lekman som har samma problem oavsett vad han ska använda.
Som varnande exempel kan du ju kolla hur det var med en annan lågpris jordfelsbrytare av fabrikat Motron
Jag delade med mig av en lösning istället som kostade 2000 kr istället för 6000 kr och som min elektriker sa var helt ok grejor och som fungerat felfritt för mig.

Jag är sån som person, jag handlar mina linser från USA till halv priset som hos optikern, exakt samma märke, skattat och klart. Optikern blir säkert också irriterad. Jag köper cigg på posten till 50% av Pressbyrån, och han som höjde skatten på cigg gillar väl inte det heller. Rakblad från Ebay fungerar precis lika bra som dem som är dubbelt så dyra på ICA. Kallavfettning och annat från Biltema då det fungerar precis lika bra men kostar 20% av vad det gör på Shell.

Alltid naggar man någons yrkesstolthet eller vinstmarginaler, sånt är livet. Och jag lägger pengar på sådant jag uppfattar som kvalitetssaker, om jag anser att det är motiverat.

Lekkamraten skrev:
Jag delade med mig av en lösning istället som kostade 2000 kr istället för 6000 kr och som min elektriker sa var helt ok grejor och som fungerat felfritt för mig.

Jag är sån som person, jag handlar mina linser från USA till halv priset som hos optikern, exakt samma märke, skattat och klart. Optikern blir säkert också irriterad. Jag köper cigg på posten till 50% av Pressbyrån, och han som höjde skatten på cigg gillar väl inte det heller. Rakblad från Ebay fungerar precis lika bra som dem som är dubbelt så dyra på ICA. Kallavfettning och annat från Biltema då det fungerar precis lika bra men kostar 20% av vad det gör på Shell.

Alltid naggar man någons yrkesstolthet eller vinstmarginaler, sånt är livet. Och jag lägger pengar på sådant jag uppfattar som kvalitetssaker, om jag anser att det är motiverat.
Du verkar inte fatta riktigt vad vi skriver. Om dessa billigare fabrikat var lika bra så skulle vi självklart köpa dessa, då vi kan ha en bättre marginal mot kunden.

Den här tråden börjar gå lite väl OT. Frågan handlade om inkoppling av ett bubbelbadkar.

Frågeställarens senaste ännu obesvarade fråga handlade om ELJO TREND 2 poliga brytare är godkänd som frånskiljare för badkaret. Är det någon som har ett svar på det?

Annars börjar det bli hög tid att stänga den här tråden. Diskussionen om kvalitet på elmaterial från Biltema etc. har diskuterats i en mängd trådar här tidigare. Inget som hindrar att även denna diskussion fortsätter i en egen tråd.

Ja den e godkänd, som arbetsbrytare, ej som säkerhetsbrytare.

el_richard skrev:
Ja den e godkänd, som arbetsbrytare, ej som säkerhetsbrytare.
Tack då vet jag att det finns ett snyggt alternativ och att jag kan sätta upp en vanlig apparatdosa för denna brytare på lämpligt ställe (minst 0,6 meter från badkarskanten).

S
dj__a skrev:
Är: Strömställare Trend
Artikel nummer: 1830107 - Trend strömställare 2-pol 0/1märkt godkänd som frånskiljare? Hur vet man det?

mvh
/Henrik

Nej, det är den inte. Den är en strömställare.

sawsaw skrev:
Nej, det är den inte. Den är en strömställare.
Synd... finns det någon liknande som är godkänd - eller måste den ha vred?

gnistjagare skrev:
Du verkar inte fatta riktigt vad vi skriver. Om dessa billigare fabrikat var lika bra så skulle vi självklart köpa dessa, då vi kan ha en bättre marginal mot kunden.
Jo jag har förstått vad du sagt, men jag har väl aldrig påstått att du ska köpa detta vare sig privat eller till din firma?

För övrigt håller jag med moderator och avser därför inte att fortsätta denna sträng.

Tänk på att det finns två (minst) aspekter på 'billigare' materiel.

1. Elsäkert i sin konstruktion men håller kanske inte lika länge.

2. Helt enkelt livsfarligt då konstruktion och/eller material inte uppfyller givna normer.

Att köpa enligt alternativ 1 är helt enkelt en kostnadsfråga precis som det finns de som väljer lån med fast ränta (dyrare) och de som väljer lån med rörlig ränta /billigare). Prylarna kan hålla lika länge som dyrare men kan också gå sönder tidigare om man har otur. Men grejorna ÄR elsäkra.

Alternativ 2 är naturligtvis helt förkastligt och sådan materiel ska inte finnas ute till försäljning men slinker då och då igenom. CE märkningen är ju trots allt bara en tillverkargaranti och ibland är den inte värd ett dugg. Fördelen med S märkning som det tidigare var krav på var att grejorna verkligen var testade innan de fick säljas.

Var hittar man att det skall finnas en allpolig brytare till bubbelkaret? Elektrikern som var hemma hos mig sa att det inte behövdes... så nu är jag lite kluven?

Är det så att ni tolkar reglerna med motorer = bubbelbadkar?

Kunde inte hitta något annat i:
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Vissa tillverkare kräver detta i deras intallationsanvisningar (http://www.gat.se/down/installationsanvisning_badkar.pdf) men inte alla, så vad säger reglerna?? Vet att det har pratats om detta förrut men inget slutgilltigt svar har uppkommit. Somliga säger att vissa märkta dvärbrytare är godkända andra säger att det inte är det. Somliga säger att eftersom det är en motor skall den ha brytare medans andra säger att det bara är om fysik skada kan ske vid inkoppling (svarvar odyl).

/H

biltemas normcentraler uppfyllde inte elsäkerhetsverkets prov mot brandtålighet tidigare som dom skulle göra. dom har även sålt uttag ip44 eller högre som fått försäljningsförbud pga att man inte kunde få ledarna att sitta fast i dom.

Såg att golvvärmen skall ha en allpolig brytare, men det verkar som att det inte brukar installeras - eller anses automatsäkringarna i detta fall vara nog?

/H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.