Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Nu tycker jag att du beter dig lite barnsligt. Vad står det på den sidan som du inte kan få reda på här? Och vad är det du bör veta som den sidan inte talar om för dig? Det är iallafall lite skillnad på Sverige och USA.

Aha. Sverige är bäst.
Det glömde jag ju.
Förlåt. Jag ska aldrig säga så mer.
:-*

Men...vilken är då den meningsfula skillnaden?
Har elektronerna i USA självlysande trafikvästar på sig som varnar för deras framfart i kretsarna? Jag trodde alla elektroner i världen såg likadana ut. Eller dör anmärkninsvärt fler människor i USA än här av hempuleri? Är det inte snarare så att man i USA generellt är bra mycket försiktigare med ALLT än vad vi är här och att det t.ex kostar mycket mer pengar att göra dumma saker där än här? Det dröjer tydligen ett tag till innan jag blir övertygad.

S
Ja, om vi jämför Sverige med USA på detta område så är vi faktiskt bättre här! Men koppla du efter den sidan om du vill men gnäll inte mer sen!

falukorv skrev:
Ja, men det är INTE lagligt.
Det är inte svårt att köra bil utan körkort heller, men det är INTE lagligt.
Men herregud. Vad är det du inte förstår?
Trafikregelböcker och bilreparationsböcker kan man drukna i var man än befinner sig, trots att allmänheten inte borde ha tillgång till dem eftersom det inte är lagligt om man inte först utbildar sig. Hempularböcker om el finns överhuvudtaget inte!
OCH DET ÄR FARLIGARE ATT KÖRA BIL ÄN ATT PILLA MED ELEN.

Du kan beställa samma böcker som Lernia använder i sin utbildning från www.bokus.com

Sök på google: "arbeta med el", tusentals svar, men om man inte ens kan hitta elböcker, ja då ska man knappast uttala sig om elarbeten heller, än mindre säga emot behöriga elektriker som vet vad det handlar om.

Läs: http://www.byggahus.se/bygga/el.htm

"De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.

Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!

Totalt:
Ingen elutbildning 80%
Någon form av elutbildning 20%

Födelning inom de utbildade:
Elutbildning yrkesskola 3%
Elutbildning gymnasienivå 11%
Elutbildning högskolenivå 3%
Annan Elutbildning 3%

Dumt att chansa eller hur..?

Till detta kan alla bränder läggas som "bara" skadat egendom och dom siffrorna är betydligt högre.. "

falukorv skrev:
De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
Ummmm...blir det inte 6,3 per år och därmed en procent av...ja, du vet.
Och då kommer vi ihåg att de som dör i trafiken är de som oftast HAR körkort...så hur mycket farligare är det inte att köra bil?

Och "Arbeta med el"?
Den enda på svenska, kanske. Men visst!
Tack  :)

Jag tackar de som har stått ut med min dumhet och envishet.
Nu stänger jag tråden för min egen del. Jag har annat att göra ett tag.  :o

zingo skrev:
Jag förstår inte exakt hur du menar att själva fläkten är inkopplad. Lampan har du ritat ut.
Men är inte grundfelet här att fasen blir ansluten till jorden (pil-in till pul-ut, gulgrönt)?
Och detta är en trappkoppling där det verkligen krävs att man vet något om hempuleri?  ::)
Tyvärr kan jag inte förklara bättre. Om det är fläktvingarna på min konstnärliga paint-bild du saknar så kommer här en bild.

Och tyvärr så förstår du inte riktigt hur jag menar.
Nej detta är inte en trappkoppling men en trappbrytare kopplad som en enpolig brytare (för övrigt samma brytare som du bifogat).

zingo skrev:
Nu stänger jag tråden för min egen del. Jag har annat att göra ett tag.  :)
Detta är något som jag i alla fall håller med om. ;)
Lycka till.

• takflkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var var jag när den här tråden brann som klarast? Man måste beundra envisheten. Hos alla deltagande parter.

Mikael_L
gravedigger skrev:
Var var jag när den här tråden brann som klarast? Man måste beundra envisheten. Hos alla deltagande parter.
Ja det var rena stubintråden !!! :D

(Har vi tänt den igen nu?? :o )

Puttrix-

Om du hade skippat jFB i slutet av ditt inlägg kanske det hade gått in i skallen på honom.
Verkligt avskräckande skrivet, jag mådde faktiskt riktigt dåligt när jag läste då jag själv har två små prinsessor där hemma.

Zingo-

Jag förstår vad du är ute efter i din frågeställning. Som du skriver är det ju ingen fara så länge inte fasen kommer i kontakt med nåt ledande i exempelvis armaturen. Men, skit i av vilken anledning, om den nu gör det så är det ju bättre att strömmen går via jordkabel än via nån annan, eller hur?
Hur det funkar med de här dubbelisolerade vet jag inte. Om inte strömmen kan gå tillbaks via nollan av nån anledning, vart tar den vägen då?

Sen tror jag att du inte har fått några konstruktiva svar bara för att du har viftat bort elsäkerheten med ett hånflin, trots att du gav tydligt exempel på att du inte vet vad du gör i början av tråden. Jag hade egentligen tänkt skriva nåt i stil med "jävla pucko" men vem vet jag kanske råkar köpa ditt hus nån gång.

Kanske är dags att stänga den här tråden nu. Jag tror att "poängen" har gått hem hos de flesta läsare.
(jag var inte moderator när tråden var i sitt esse).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.