2 522 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Induktionshällen krånglar
Jag gick och köpte mig en ny E-lux induktionshäll och elektrikern installerade den enligt konstens alla regler.
Funkade fint när vi testade reglagen men när man sätter på en kastrull och hällen skall börja leverera ström (värme) då dör den och startar om sig om och om igen...
Till min fråga: får den för lite kräm eller vad händer? Elektriken konstaterade bara att allt var rätt inkopplat men man undrar i och med att denna häll är en av de berömda Norge-hällarna från Elgiganten
Den är inkopplad med 2 faser, nolla och jord. Betyder det nåt om man kastar om faserna? Brunt där svart sitter nu och tvärtom.
Vi har prövat alla kärl på alla storlekar så det är inte problemet.
Funkade fint när vi testade reglagen men när man sätter på en kastrull och hällen skall börja leverera ström (värme) då dör den och startar om sig om och om igen...
Till min fråga: får den för lite kräm eller vad händer? Elektriken konstaterade bara att allt var rätt inkopplat men man undrar i och med att denna häll är en av de berömda Norge-hällarna från Elgiganten
Den är inkopplad med 2 faser, nolla och jord. Betyder det nåt om man kastar om faserna? Brunt där svart sitter nu och tvärtom.
Vi har prövat alla kärl på alla storlekar så det är inte problemet.
Dum fråga kanske (men kan vara svaret), du är 100 på att det är magnetiska kärl du har (testa genom att tex sätta en kylskåpsmagnet under, fastnar den är det ok). Om inte så fungerar den inte på induktion.
Electrolux (har själv AEG, same same) är konstuerade så att om inget kärl eller annat uppvärmande sätts på plattan så stängs den av automatiskt. Kan vara det!
Electrolux (har själv AEG, same same) är konstuerade så att om inget kärl eller annat uppvärmande sätts på plattan så stängs den av automatiskt. Kan vara det!
Hejsan
Måste hålla med förra tråd skrivaren finns det ingen magnetism så
är plattorna konstruerade så bryts strömen snarast
Måste hålla med förra tråd skrivaren finns det ingen magnetism så
är plattorna konstruerade så bryts strömen snarast
Hur har det gått med dina efterforskningar? Vad det dina kärl som ställde till det hela?
Efter ett par samtal med elektrikern och även El-Giganten samt Electrolux service i GBG visade det sig att de numera godkända norska hällarna från El-giganten måste specialbyglas på nollorna för att funka. Det skickas inte med nån "jättebygel" som behövs i det här fallet, inte ens skruvar tillräckligt för den extra nolla som skall kopplas in i Sverige.
Det slutade med att Electrolux Service i GBG ringde FriggaHuset och fixade en "svenskkopplad" häll till mig vilken elektrikern kopplade in på 3 minuter och nu funkar allt perfekt.
Ett gott råd för den som inte vill krångla med inkopplingar är att undvika El-gigantens norska hällar (det sitter en norsk kabel på dessa).
Faktum är att El-giganten varnade mig lite för detta när jag köpte den men man lär sig aldrig. Frasen "det är en norsk inkoppling men det kan elektrikern fixa" skall man passa sig för. Faktum är att under hällen sitter det ett kopplingsschema men det är INTE för den svenska marknaden.
Slutet gott efter 2 hällar från El-Giganten och en från FriggaHuset speciellt tack vare att det var en tusenlapp billigare på FriggaHuset...
Det slutade med att Electrolux Service i GBG ringde FriggaHuset och fixade en "svenskkopplad" häll till mig vilken elektrikern kopplade in på 3 minuter och nu funkar allt perfekt.
Ett gott råd för den som inte vill krångla med inkopplingar är att undvika El-gigantens norska hällar (det sitter en norsk kabel på dessa).
Faktum är att El-giganten varnade mig lite för detta när jag köpte den men man lär sig aldrig. Frasen "det är en norsk inkoppling men det kan elektrikern fixa" skall man passa sig för. Faktum är att under hällen sitter det ett kopplingsschema men det är INTE för den svenska marknaden.
Slutet gott efter 2 hällar från El-Giganten och en från FriggaHuset speciellt tack vare att det var en tusenlapp billigare på FriggaHuset...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Lite märkligt att man få sälja en en-pryl som måste byggas om för att fungera i Sverige, framförallt om inte ombyggnadsanvisningarna finns med produkten. Kanske vore läge för en anmälan till elsäkerhetsverket.
Vadå? Troligen är den CE-märkt och får därmed säljas i hela Europa. Det är dock anmärkningsvärt att man säljer grejer som inte är avsedda för svenska marknaden.hempularen skrev:
Klicka här för att svara