Vi vill flytta en dörr och min fråga är hur jag kan ta reda på var elledningarna finns. Men också om man kan mäta sig till vilket rör som föjer en viss säkring. Huset är byggt 1945 så det är rör i väggen av någon enklare metall. Köpte en billig elprovare men den kan inte reagera på sladdar inuti metallrör. Jag tänkte följa respektive rör genom att bara ha en propp iskruvad i taget.

Jag kan se var rören kilar in i väggen i källaren och gissar då att de går rakt upp dit de skall. Gissar jag rätt?

Vi måste inte ha dörren exakt på ett ställe och försöker undvika onödiga problem.

hmmm, och det går inte med en regelsökare heller?
Det finns en sökare som söker upp rätt säkring, men den sätter man i ett vägguttag t.ex...

Hej
Jag lokaliserade pansarrör i min lättbetong vägg med hjälp av superstarka magneter.På en de ställen sög de fast trots att rören låg ett par cm in i väggen.
Fast jag visste ju på ett ungefär var rören gick.
/lob

Oftast drog folk förr i tiden rören rakt upp eller rakt åt sida....

• Gilla
Labben123
  • Laddar…
Kör in en borrmaskin. Den brukar vara lika effektiv till att hitta kablar i väggar som en grävmaskin är när det gäller att lokalisera jordkabel.

Sen får du förstås nya problem...

Har samma rör och problem i vårt hus. Man får gissa lite och här går alla rör rakt upp eller ned från dosor och sedan horisontellt ca 10cm under taket.
Men ingen regel utan undantag så när jag tog upp ett hål i en vägg så blev några uttag utan el. Märkte inte när jag kapade röret med sticksågan då väggarna består av gammal vältorkad glespanel+gips.

Man kan koppla en tongenerator på önskade ledninga & söka efter avgiven frekvens med den handhållna detektorn. Skitsamma om det är stål, vp-rör
eller armerad betong med hönsnät i väggarna, denna funkar hur som.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.