Sitter här och ska beställa ny spis till huset från -67 som vi får tillträde till om tio dagar. Vi ska flytta köket och dra ny el dit frågan är då om man har en fas eller tre fas som det står att jag måste ange om jag köper spis. Har ni någon ide?

Om ni ska dra ny el så drar man väl trefas. Finns ingen anledning till något annat. Trefas är absolut vanligast för spisar.

Spishällar och inbyggnadsugnar är tyvärr nästan alltid 1-fas. 16A.
Spisar är väl som tidigare sagts 3-fas. Electroluxspisar behöver heller ingen nolla men ska du köpa en spis kanske ett lite okändare märke så åtgår nolla ofta.
I lite äldre installationer är det ganska vanligt att nollan utelämnats till förtret för spisägaren som pluggar in sitt nyförvärv i Perilexuttaget och inte får det att fungera.

Ska ni dra om elen till köket finns väl bara ett alternativ:

Dra fram 3 faser + nolla + jord.

Då kan ni koppla er vidare oavsett vilken spis ni köper i framtiden....

/V

tack för era svar. Det är en elektoluxspis jag ska köpa. Ni alla säger tydligen att det är en trefas spis jag ska köpa.

Säger väl inte vilken spis du ska köpa det är efter ditt tycke å smak. Däremot tycker man att om elen ändå ska dras om så dra fram trefas då är man ju säker att även om man byter spis så fungerar det..

Det han egentligen frågar är väl vilken spis som passar i hans gamla kök, och om du har en gammal spis så är den garanterat trefas, och det är ganska troligt att det saknas nolla i uttaget, så om du vill slippa dra fram det mät upp det innan, eller köp en spis som inte kräver nolla (induktion, varmluft eller timer är saker som brukar kräva nolla)

Inte för att det tillför något men i hans första inlägg står det att de ska flytta köket och dra ny el dit..

dom jag kopplat in har oftast varit 2-fas hällar och 1-fas ugnar...
hällarna går väl iofs att köra med enfas men då ska dom väl ha 20 eller 25 Ampere vilket ger en grävre kabel...

Vi ska sätta in en "vanlig" spis med ugn och keramikhäll och spisen finns både i 1fasoch 3fas det är bara att välja.

jag rekommenderar iaf 3-fas

Har inte kollat bakom så många spisar men den jag har kan man iaf koppla om bakom spisen mellan enfas och trefas.. Trefas rekommenderas från mig med...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.