3 595 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Bubbelkopp i badrum
Hej,
Vi håller på att bygga om vårt badrum i ett hus från 2004 och skall stopp in en bubbelkopp och skall då dra in el till den.
Några tips om vad man skall tänka på? Vi skall inte göra det själva men vill ha kolla så att vi ser att elektrikern gör ett bra jobb.
Vi håller på att bygga om vårt badrum i ett hus från 2004 och skall stopp in en bubbelkopp och skall då dra in el till den.
Några tips om vad man skall tänka på? Vi skall inte göra det själva men vill ha kolla så att vi ser att elektrikern gör ett bra jobb.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Räcker det inte att vi har en tråd om detta på gång just nu som du dessutom har skrivit i och jag ber dig läsa där och särskilt mitt inläg om skarvfritt.
Prototypen
Prototypen
Jo, jag kan fortsätta där, men om trådarna blir flera sidor kan det ju vara jobbigt att läsa allt då jag tyckte att min fråga inte var likadan.prototypen skrev:
Har tex hört att det måste deas på separat säkring ....det var sådana tips jag tänkte att kunniga kunde bidra med.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bara hence, jag tycker du ska redigera mera i ditt inlägg, annars ska jag bussa hempularen på dig. Jag har bilder på en sådan installation, bara jag får ut de från telefonen.
Prototypen
Prototypen
Vad håller du på med!? Så om man inte ska ha hem en elektriker så är det bara att fuska på? Är det så du menar?bara_hence skrev:
Quotar så lite som möjligt så att dina "tips" försvinner helt när du raderar bort texten i dit inlägg....
Nej menar inte alls att det ska fuskas på bara för att man inte tar dit en elektriker... Men jag vet folk som köper bubbelpool tycker de kan själv fixar ett vägguttag och kopplar in helt utan jordfelsbrytare.. Och kan man inte och anser att man inte har "råd" med en elektriker (som är bra mycket billigare än om man tar kål på nån) så kommer man att koppla själv och då tycker jag att det är bättre att ge en alternativ väg... Visst vid nybyggnation är det förbjudet med 230V på toalett utan JFB men finns vägguttaget redan där (av någon anledning) på ett säkert ställe så varför skulle det inte gå att göra som jag säger.. Annars kanske det blir högtalarkabel eller vad man har liggande hemma å stickpropp bakom karet utan JFB...
Men men ska väl skärpa till mig redigera inlägget å hädanefter enbart skriva efter paragraferna...
Men men ska väl skärpa till mig redigera inlägget å hädanefter enbart skriva efter paragraferna...
Är det förbjudet med 230V? Men om badkaret kräver detta?bara_hence skrev:Nej menar inte alls att det ska fuskas på bara för att man inte tar dit en elektriker... Men jag vet folk som köper bubbelpool tycker de kan själv fixar ett vägguttag och kopplar in helt utan jordfelsbrytare.. Och kan man inte och anser att man inte har "råd" med en elektriker (som är bra mycket billigare än om man tar kål på nån) så kommer man att koppla själv och då tycker jag att det är bättre att ge en alternativ väg... Visst vid nybyggnation är det förbjudet med 230V på toalett utan JFB men finns vägguttaget redan där (av någon anledning) på ett säkert ställe så varför skulle det inte gå att göra som jag säger.. Annars kanske det blir högtalarkabel eller vad man har liggande hemma å stickpropp bakom karet utan JFB...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Till uttag i badrum och utomhus och uttag som kan tänkas användas med apparater utomhus så SKA det vara jordfelsbrytare.
Bubbelkaret behöver 230 och det inne i badrummet alltså SKA det vara JFB, och då sätter man JFB på hela anläggningen, det är enklast så.
sedan Åsa 76, Bara_Hence har rört till det alldeles i onödan med sina fuskkopplingar. Ta det han skriver med en nypa salt.
Prototypen
Bubbelkaret behöver 230 och det inne i badrummet alltså SKA det vara JFB, och då sätter man JFB på hela anläggningen, det är enklast så.
sedan Åsa 76, Bara_Hence har rört till det alldeles i onödan med sina fuskkopplingar. Ta det han skriver med en nypa salt.
Prototypen
Klicka här för att svara