3 009 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Kablarna kvar efter elvärme
I vårt hus så byttes direktverkande el ut mot bergvärme för några år sedan, innan vi köpte huset.
El-elementen är bortmonterade, men kvar finns kablarna. De sticker inte ut, utan är skruvade i dosor (kulodosor kanske?) på väggarna. Nu ska vi tapetsera om ett rum med ett antal dosor och vill gärna trolla bort dem så man får en fin slät vägg utan lock eller något som stör.
Jag utgår från att en elektriker måste göra detta, men hur mycket jobb kan det innebära? Är det "bara" att isolera sladdarna och sätta igen hålen i väggen? Vad jag förstår från en snabb blick i källaren så är allt som haft med elvärmen på ett separat proppskåp med en egen huvudbrytare. Dock så är det två vattenelement med inbyggd fläkt som är kopplade till varsin gammal elvärmekabel.
Någon med ett hum om vad som ska göras?
# bror
El-elementen är bortmonterade, men kvar finns kablarna. De sticker inte ut, utan är skruvade i dosor (kulodosor kanske?) på väggarna. Nu ska vi tapetsera om ett rum med ett antal dosor och vill gärna trolla bort dem så man får en fin slät vägg utan lock eller något som stör.
Jag utgår från att en elektriker måste göra detta, men hur mycket jobb kan det innebära? Är det "bara" att isolera sladdarna och sätta igen hålen i väggen? Vad jag förstår från en snabb blick i källaren så är allt som haft med elvärmen på ett separat proppskåp med en egen huvudbrytare. Dock så är det två vattenelement med inbyggd fläkt som är kopplade till varsin gammal elvärmekabel.
Någon med ett hum om vad som ska göras?
# bror
Om det är klamrad kabel, så kan elektrikern koppla ur den ur centralen och sedan får du eller eller elektrikern slita bort den. Om det är tråd i rör så drar man bara ur den ur rören, efter elektrikern kopplat ur den.
Om det är så enkelt att ingenting ligger påkopplat på de gamla kablarna till elementen så är det bara att demontera dem efter att de blivit bortkopplade från elcentralen.
Men jag tror att det spökar till det lite med de två fläktelementen du har.
Kablar till elelement brukar vara förlagda i två eller tre slingor kopplade som trefasgrupper i huset. Om man har ett fläktelement inkopplat på en sån slinga kan man inte demontera den för då blir ju fläktradiatorn strömlös.
Du får anlita en elektriker som får titta närmare på det här. Jag råkade ut för samma problem för ett tag sedan hos en kund. Jag kopplade om radiatorslingan till enfas och monterade vägguttag vid rörutloppen under fönstren.
Alla nöjda och glada, vägguttag har man inte för många.
Men jag tror att det spökar till det lite med de två fläktelementen du har.
Kablar till elelement brukar vara förlagda i två eller tre slingor kopplade som trefasgrupper i huset. Om man har ett fläktelement inkopplat på en sån slinga kan man inte demontera den för då blir ju fläktradiatorn strömlös.
Du får anlita en elektriker som får titta närmare på det här. Jag råkade ut för samma problem för ett tag sedan hos en kund. Jag kopplade om radiatorslingan till enfas och monterade vägguttag vid rörutloppen under fönstren.
Alla nöjda och glada, vägguttag har man inte för många.
På vår firma kör vi alla småjobb på fastpris. Kunderna är jättenöjda över att veta exakt pris innan vi tar upp skruvmejeln.
tex
100:- i framköring
30:- för att byta stömbrytare/uttag
5:- meter för FK i rör
Priserna gäller under förutsättning att vi säljer materielet.
Vinsterna har ökat rejält efter vi började med detta.
tex
100:- i framköring
30:- för att byta stömbrytare/uttag
5:- meter för FK i rör
Priserna gäller under förutsättning att vi säljer materielet.
Vinsterna har ökat rejält efter vi började med detta.
stewi, vad har ni då för marginaler på materialet? Om ni säljer till priser som är i närheten av vad byggvaruhusen tar för kvalitetsmaterial så kan jag bara applådera er affärsidé, som är PRECIS vad jag efterfrågat i tråden "vågar du hempula med din el". Det finns bara ett STORT aber, jag bor inte i värmland 
Nu har en elkille varit här och fått bort en hel del dosor i rummet vi ska göra om. En enda dosa är kvar, och det är den som det nuvarande fläktelementet är kopplat till.
Tyvärr så blir det ett återbesök för elektrikern, för nötterna som kopplat in de nya elementen när det byttes till bergvärme har inte varit så nogaräknade med elen. Jorden på elementet är kopplat till nollan, och vad jag förstod så är det inte en helt bra lösning. Båda elementen är urkopplade nu och vi ska höras av efter semestern så han kan dra upp lite kablar och få ordning på det där.
Tyvärr så blir det ett återbesök för elektrikern, för nötterna som kopplat in de nya elementen när det byttes till bergvärme har inte varit så nogaräknade med elen. Jorden på elementet är kopplat till nollan, och vad jag förstod så är det inte en helt bra lösning. Båda elementen är urkopplade nu och vi ska höras av efter semestern så han kan dra upp lite kablar och få ordning på det där.
Klicka här för att svara