5 812 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Vilket kabel?
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag antar att det är ajabaja men om jag ska göra det, vilken kabel? Jag har ett "skört" betongtak som jag inte vill spåra för djupt i för vp-rör. Ett fuskalternativ skulle kunna vara att spåra lite grann, lägga i en kabel och spackla igen. Det handlar om en sträcka om 70 cm som jag behöver spåra i betongtaket och kabeln ska betjäna en taklampa i en tvättstuga (med keramiksockel så det räcker med fas och nolla). Vilken kabel i så fall? Så tunn/liten diameter som möjligt....
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Varför inte utanpåliggande? ...med jordning
Jag vill inte ha utanpåliggande. Det är skitfult. Och jord behövs ändå inte med keramiksockel.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Visst är utanpåliggande skitfult. Det tycker jag också.
Ibland blir det tyvärr en avvägning om vad som är ful/snyggt och vad som är rätt/fel.
Ok. För att återgå till din ursprungliga fråga... Hur grov "kan" kabeln vara? Dvs, hur mycket kan du spåra ur? Kan taket verkligen vara så skört att du inte kan spåra i det? Då borde det väl ha rasat sen länge tillbaka?
Ibland blir det tyvärr en avvägning om vad som är ful/snyggt och vad som är rätt/fel.
Ok. För att återgå till din ursprungliga fråga... Hur grov "kan" kabeln vara? Dvs, hur mycket kan du spåra ur? Kan taket verkligen vara så skört att du inte kan spåra i det? Då borde det väl ha rasat sen länge tillbaka?
Nån som kan svara på frågan?
EKK-light går tydligen bra också. Inte för att jag är någon stor vän av inputsade kablar. Svårt och besvärligt att underhålla och laga om något går fel.
"EKK Light Draka
Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk,
dock ej i mark och vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden. "
EKK Light Draka
"EKK Light Draka
Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk,
dock ej i mark och vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden. "
EKK Light Draka
Jag drömmer om nåt alternativ med mindre diameter, som bygger som typ två FK eller tex som en oval lampsladd med 2x0,75... Vilket är det bästa olagliga alternativet?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Varför bestämma sig från början att det ska vara olagligt gjort?synpunkter skrev:
Bättre kolla vad det för finns lagliga alternativ. För det finns säkert minst ett lagligt alternativ som nog även du kan acceptera.