Hej!

Frågan lyder som rubriken. Jag har förstått varför en gång i tiden men glömt bort det.

Förutsättningarna är ett TN-C-system.

När tex. PEN ledaren bryts kan utsatta delar spänningssättas med 230v. Solklart då spänningen glatt tar vägen genom N-skena till PE skena till utsatta delar.

Men varför får anslutna objekt en godtycklig spänningshöjning till 400v?
Jag minns att detta beror på effektfördelningen mellan faserna, men vore bra om någon kan påminna mig om den exakta teorin!

//Styrman_Jansson

Tror jag kom på det själv efter lite funderande.
I denna skiss är N-skruven inte åtdragen, men principen borde vara densamma?
Strömmen kommer att gå följande väg (den röda linjen);

• 400V.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du uppfattat det. Beroende på vilka resistanser det är i lampna rep. belastningen på L2 så kommer du att få en spänningsdelning i nollan.

Om då ex. belastningen på L2 är en elradiator på 2000W och lampan är 60W så kommer ca. 95% av 400V att hamna över lampan.

Om nollskruven sitter bra men inkommande PE ledare är bruten blir jordade bruksföremål (kyl/frys, spis, ovs, ovs ) spänningssatta !

Ja, om inkommande PEN-ledare blir bryten i ett TN-C system så stämmer det. Men inte om inkommande PE-ledare blir bruten i ett TN-S system.

Nej, då händer ju "bara" det att man inte längre har någon skyddsjord.

Näää, men som bilden visar så händer det som jag beskriver! Ser det svårt att sia om det som inte inträffat ännu! som om det brinner så blir det ännu hemskare, eller om huset får vattenskador. Eller om värmen går när det är -27,5 grader utomhus. Det är illa !!

Ja, jag bara trodde att du blandat ihop PE-ledare med PEN-ledare.

Helt rätt av dig ! PEN ledare skall det ju vara. :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.