11 256 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Eldosa bakom badkar
Hos mig drog elektrikern kabeln genom väggen till stället där dosan (IP56) sitter, kabeln går alltså aldrig utanför dosan, gott om silikon runt om och sedan en dragavlastad kabel in i badkarets kopplingsdosa. Visst hade man kunnat sätta dosan på andra sidan väggen, men jag tror nog att det är enklare att täta en genomföring av en "fast" kabel in i dosan än att täta den dragavlastade kabeln i sig, eller skulle det röret vara helt öppet? Då får vi hoppas att folk inte ångbastar i timmar och rummet med dosan är fullt av gamla pergamentrullar... 
Det enda godkända är att dra ett rör som mynnar under karet samt dra i mantlad kabel i röret som går hel ända till anslutningsdosan som sitter på karet.
I andra änden brukar jag montera en apparatdosa ovanför strömbrytarna till badrummet samt i denna montera en allpolig brytare för badkaret.
I andra änden brukar jag montera en apparatdosa ovanför strömbrytarna till badrummet samt i denna montera en allpolig brytare för badkaret.
Det finns ju dosor man kan montera under vatten (!?) så nog borde det gå att hitta en dosa som passar bakom ett badkar...
Givetvis behöver man en allpolig brytare till karet också, men den behöver ju inte sitta i kopplingsdosan, hos mig sitter den vid armaturströmbrytaren, ditdragen från annan plats, innan kabeln går ner i klädkammare bakom badkaret och som sedan tidigare nämnts, rakt genom väggen in i en IP56-dosa som är rejält fasttätad så inget vatten når hålet i väggen.
Jag har verkligen ingen behörighet, men sunt förnuft kring hur en installation blir tät måste väl vara applicerbart...
Givetvis behöver man en allpolig brytare till karet också, men den behöver ju inte sitta i kopplingsdosan, hos mig sitter den vid armaturströmbrytaren, ditdragen från annan plats, innan kabeln går ner i klädkammare bakom badkaret och som sedan tidigare nämnts, rakt genom väggen in i en IP56-dosa som är rejält fasttätad så inget vatten når hålet i väggen.
Jag har verkligen ingen behörighet, men sunt förnuft kring hur en installation blir tät måste väl vara applicerbart...
Någon som kan referera eller har nån bild på detta?Erik_D skrev:
Mantlad kabel? Är den täckt av något?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
mantlad kabel är ex. en EKLK dvs den ser ut som de flesta utanpåliggande kablar. Finns ett antal typer som för en lekman ser lika ut, men som har olika godkännanden.
I det här fallet duger en omantlad lika bra, typ EKK, vilken är betydligt enklare att dra in i ett rör som går till dosan där man sätter brytaren. Sedan kopplar man naturligtvis in kabeln i den dosa som följer med badkaret.
JA.. Jag har nu löst det hela. Jag har satt en allpolig strömbrytare 2 m upp i hörnet på väggen.. långt fråna våtzon. Dom är inte fina så jag satte den högt, bort från synfältet. Sen gick jag vidare med VP-rör därifrån i väggen ända bort till badkaret på en höjd av 30 cm och gjorde ett rörutsläpp ut från väggen 50cm ut in under karet med lätt fall så vatten ej kan komma att rinna i det. I den drog jag en dubbelmantlad 3g1.5kvm som jag kapade till en längd så den når ända in i karets kopplingsdosa. Runt VP-röret som kommer ut i väggen ska man applicera tätskikt och manchetter precis som andra rörgenomföringar. Detta är enligt mig totalt helt rätt och absolut enklast. Tänker inte göra om det!!!!!! Comments plz.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det var väl så jag skrev tidigt att du skulle göra, det blir nog bra och skarvfritt. "Tvättmaskinsbrytare" infällda är väl inte så fula.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara