Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Installationen är med största sannolikhet inte farlig på något sätt.
Men om den är tillåten är inte lätt att säga. Enligt tabell 522.2 Elinstallationguiden är minsta rördia på VP-rör 16mm.

Men om installationen följer tillverkarens anvisningar är den tillåten.

Röret skall vara så dimensionerat att kablarna lätt kan dras in resp. ur.
SS436 40 00. 522.8.6

min ide med lysrörsarmatur var att den kunde göra så att du inte behövde ha någon synlig kabel eftersom lysrörsarmaturer finns i tex längden 1500mm. 1500mm dividerat med 2 lika med 750 mm lika med 75cm vilket är längre än dina 70cm!
jag antog att du vill ha armaturen i centrum av rummet! eftersom du inte beskrivit förutsättningarna mm i någon större utsträckning så blir även svaren därefter!det du inte förstår kan du ju fråga om istället för att klanka ner på!

Blir väl snyggare då att sänka taket? Dessutom så slipper man ett "skört betongtak" (gissar på puts) som är ett helvete att fästa något i.

Finns liksom tiotusen sätt att lösa problem på och som dessutom är fullt lagliga utan några tveksamheter.

/Kent

Mina elektriska vänner - tack för ännu fler svar på frågor som jag inte ställt. Jag vet att ni säker menar väl men jag frågade ju vilken kabel som skulle kunna användas för mitt ändamål. Jag frågade inte efter alternativa lösningar såsom att sätta lysrörsarmaturer eller sänka taket. Dessa alternativ har aldrig varit aktuella. Jag skulle kunna berätta romaner om hur mitt betongtak är uppbyggt och hur och varför det är skört, varför jag inte vill sänka taket, och hur vidrigt jag tycker det är med lysrörsarmaturer osv. Det kan väl inte vara meningen att man i en fråga uttryckligen ska ange vilka frågor man inte ställer. Oavsett vilka bokstavstolkningar man kan göra av regelverket så känner jag mig trygg i min lösning på problemet - det går utmärkt att dra i och ur mina två FK i slangen som mynnar i en dosa. Från denna dosa går det, tror det eller ej, ett 16 mm vp rör... Känns underbart.

Känns som hög tid att stänga tråden nu

/hempularen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.