Hej!

Såhär ser det ut på golvet i ett av våra rum. Är det husets elledningar kan tänka sig?

Hålet är ca 2x5 cm stort.... Det sitter ganska oåtkomligt i hörnet, men känns ändå olustigt att det ligger öppet sådär, inte minst med barn hemma.

Vi kan absolut 0 om el, så svårt att bedöma om det är någon farligt eller inte... Huset är byggt 1991.

Hur skulle man enkelt kunna åtgärda detta? Träplanka? Dock verkar det som om sladdarna ev sticker upp lite för högt, så är ev. fundersam kring om en träplanka skulle trycka på sladdarda.... tankar?

Vi är otroligt tacksamma över all hjälp!

Tusen tack i förväg.

Kanske är det ett tomrör eller flexslang? Finns det inga kablar där så är det ju knappast någon fara. Kanske det använts för att dra nätverkskabel eller dylikt, du kan ju skaffa en dragtråd i nylon och se vart det leder.
__
PS. Kollade mer noga nu och det ser ut att ligga elkabel i slangen. Helt klart olämpligt att ha detta blottat, så din idé om att snickra till en träbit att täcka med är inte dum. Borde ha varit en dosa där, ser litet amatörmässigt ut.

Hej igen!

Bifogar bättre bild - såg att filmen blev väldigt mörk.

Det är absolut flera kablar där, ljusblåa och mörkblåa. Ser ni bättre nu på denna bild?

• Kablage med ljusblåa och mörkblåa kablar synliga mellan golv och väggsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske är det ett tomrör eller flexslang? Finns det inga kablar där så är det ju knappast någon fara. Kanske det använts för att dra nätverkskabel eller dylikt, du kan ju skaffa en dragtråd i nylon och se vart det leder.
__
PS. Kollade mer noga nu och det ser ut att ligga elkabel i slangen. Helt klart olämpligt att ha detta blottat, så din idé om att snickra till en träbit att täcka med är inte dum. Borde ha varit en dosa där, ser litet amatörmässigt ut.
Tack för din feedback. Hur "farligt" är det? Om man skulle råka nudda den, vad skulle ev. hända?

Om vi täcker med träbit: Hur ska man förhålla sig om sladdarna tar emot lite på träbiten? Man vill ju inte trycka sönder något.

Tack igen!

Och jag tycker att man ska kolla hur trådarna fortsätter, är dom bara intryckt bakom golvlisten eller sitter det nått rör/slang där så skulle man koppla ihop dom. Det ser inte alls bra ut.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Den bästa och jobbigaste lösningen är ju att riva ned så du ser vad det är, ta bort listen och ersätta med en liknande parkettbit, kanske från under garderoben där det inte syns. Du kommer lära dig en massa också......

Annars är väl förslaget att spackla igen det inte så dumt? Tryck inte ner spackel i röret bara ifall man ska dra om nåt i framtiden....
Måla över det sen. Det är ganska djupt så välj ett spackel som klarar djupet. Vanligt väggspackel kommer spricka direkt ....

Farstatjej90
E elmont skrev:
Och jag tycker att man ska kolla hur trådarna fortsätter, är dom bara intryckt bakom golvlisten eller sitter det nått rör/slang där så skulle man koppla ihop dom. Det ser inte alls bra ut.
Ja detta är ju den riktiga lösningen.... Att riva bort så man kan kolla vad det är frågan om.
Men om man inte kan nåt och inte vill lära sig är det väl rimligt att låta det vara?

Ja visst kan man blunda och hoppas att resten är bra, det är ju ett billigare alternativ.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedback!

Jag blir mest orolig nu för att jag har/haft småbarn som varit i rummet i många år... Skulle dom kunnat fått någon allvarlig elskada utan att man märkt det tros?

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Svårt att avgöra från filmen men kablarna ser isolerade ut och inga kontakter eller liknande. Du kan göra en grovkoll om det alls finns ström i kablarna med en beröringsfri faspenna typ denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut12d-eu-spanningsprovare-1000-v-p40728

Såvitt jag förstår (är inte elektriker) så måste det alltid finnas dubbla isolerande skikt kring exponerade elkablar, en träbit skulle uppfylla detta krav och ge ett mekaniskt skydd dessutom.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
W Walle Gurra skrev:
Tack för feedback!

Jag blir mest orolig nu för att jag har/haft småbarn som varit i rummet i många år... Skulle dom kunnat fått någon allvarlig elskada utan att man märkt det tros?
Allvarlig elskada? Det tror jag inte? Finns det så att säga misstanke om att de kan ha drabbats av en allvarlig elskada baserat på funktion eller utseende?🤔

• Haha
  • Gilla
Henkan Sundberg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Allvarlig elskada? Det tror jag inte? Finns det så att säga misstanke om att de kan ha drabbats av en allvarlig elskada baserat på funktion eller utseende?🤔
Jag har inget att gå på: snarare att det kunde ha hänt när dom var så små (1 - 4 år) att dom inte skulle kunnat förmedlat i ord vad dom ev. hade varit med om.

Farstatjej90
W Walle Gurra skrev:
Jag har inget att gå på: snarare att det kunde ha hänt när dom var så små (1 - 4 år) att dom inte skulle kunnat förmedlat i ord vad dom ev. hade varit med om.
Märkte du inget hände det inget.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Får man sig en kyss av 230 V så blir man antingen på platsen eller så reagerar man väldigt ljudligt. Små barn lär reagera väldigt ljudligt och i princip vara otröstliga en lång stund.

Man får för övrigt inte stötar av isolerade kablar. Det är själva syftet med isoleringen.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.