Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja och ingenting annat än denna typ av stickpropp.

Det finns inga spår av noggrannhet i mina svar, utan enbart grundläggande regler som tidigare svar bröt mot. Din gamla armatur skulle kunna vara spänningsförande just nu utan att du märker det eftersom ditt rum är isolerat från jord.

Det är ok att den är spänningsförande, det är 1 fel, och 1 fel får det bli utan att något farligt händer. Den andra skyddsbarriären som består av isolerande golv och väggar i rummet räddar dig. Men det är ju ändå ett fel som ska lagas. Tyvärr är det ett tyst fel så det är inte så lätt att upptäcka.

Sätter du fel stickpropp på den och pluggar in den i köket med sin potentiellt jordade diskbänk så kan det gå riktigt illa. Stickproppen ser till att den inte kan pluggas in i sådana rum. Motsvarande jordade uttag har en jordpinne som förhindrar det.

[bild]

Jag hoppas det är denna typ du har i köket nära diskbänken. Vid matbordet en bit från spis och diskbänk kan det dock sitta en ojordad variant.
Det är en sådan som sitter i köket vid diskbänken. (Tre kablar) Resten av huset är ojordade lampkontakter. (Två kablar)

Jag vill fortfarande hävda att det är noggrannhet att svara med grundläggande regler, så tack för det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Hej!

Det satt inga takuttag i huset när vi flyttade in så där har det satts upp sådana du visar på bilden här till vänster (ovan). Dvs ojordade. Så du menar att jag bör använda den på bilden till höger (nedtill) och inte den som jag har på min bild?
Är övriga uttag också av typen utan skyddsjord?

A avh67f skrev:
Är övriga uttag också av typen utan skyddsjord?
Alla förutom i köket.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.