Hej!

Jag har kört fast i en fråga om elradiatorer och undrar om någon kan hjälpa mig. Vi köpte ett gammalt hus med elradiatorer installerade överallt. Några kopplade vi bort men vill nu ansluta dem igen.

Dock kan vi inte riktigt minnas hur kopplingsplintarna satt. Det är nämligen så att kopplingarna inte sitter bra/tar i lådan (vet inte vad den heter). Kopplingen från radiatorn till lådan är för kort och får inte kontakt.

Någon som varit med om detta och ser någon lösning? Finns det kanske en adapter som kan köpas för att lösa det här?*

Stort tack för tips!

Mvh
Erica
*Vi kan inte minnas att det fanns några sådana adaptrar när vi kopplade bort… men det var några år sedan nu.

• Elradiator kopplingsplint med färgkodade kablar och markerad anslutningspunkt. Kopplingar verkar för korta för att nå korrekt kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elradiator med Siemens-kopplingsplint på grå matta, elkabeln är för kort för att ansluta korrekt.
    Skapa konto
  • Elradiator på grå matta med en kopplingsplint och en kort elkabel som inte når.
    Skapa konto
Det är inte så att de borttagna radiatorerna var av varierande fabrikat/modell och ni råkat förväxla anslutningsboxarna?

• Gilla
Ersust
  • Laddar…
Jag man skulle tror det. Men jag kollade på alla anslutningsboxarna i huset och de är identiska. Dock har det funnits två olika typer av element, på övervåningen de som syns i första bilderna och på nedre våning en annan modell (som jag laddade upp nu och där anslutningarna passar fint). Så märkligt…

• Elektrisk anslutningsbox på ett värmeelement med synlig kabelanslutning, fotograferad inomhus med växter utanför fönstret i bakgrunden.
    Skapa konto
Den första är en Termo och den andra ser ut som Nobö, boxarna passar inte varandra. men går att koppla i en dosa, för den som vet hur man gör. Båda är för 400V.

• Gilla
Fixarbob och 1 till
  • Laddar…
Tack det var bra att känna till vad de heter mm.

Kan man köpa en sådan dosa? Eller ska jag söka på adapter? Hittar inte något på nätet som ser ut att passa men kanske söker på fel ord…

Annars hade jag tänkt att det kanske bara gäller att trycka ned den lite hårdare (och fästa på något sätt) så den kommer längre ned?

Svar nej, det kommer inte att fungera riktigt. Med en dosa, menar jag att man skaffar en anslutningsdosa, tar bort stickproppen och kopplar direkt i dosan på inkommande från kabeln.Inget märkvärdigt igentligen, 3 från kabeln , 3 till elementet. är nu 2 faser fram och brun-svart-gulgrön 400V och blå hänger på sidan om På elementet kan det vara svart-blå-gulgrön eller brun-blå-gulgrön. Allt utom gulgrön är med spänning.

• Gilla
Ersust
  • Laddar…
Ok tack för info! Jag får läsa vidare och se om jag kan hitta/lösa det!

Är det dålig effektivitet/energiklass på dessa gamla förresten? är det ”värt” att återanslutas eller ska vi köpa andra/nya?

Effektiviteten är den samma det som skiljer mellan nya och g:a är styrning/termostater.

• Gilla
Ersust
  • Laddar…
Ok 👍 Stort tack!

En följdfråga. När jag testade att koppla den här Nobö radiatorn så brändes kopplingen. Är det fel på strömkabel, kopplingslådan eller stickproppen, eller själva radiatorn?

Om det är stickproppen, kan jag ta bort dosan och sätta dit en ny?

Stort tack för era tankar!

• Närbild av en Siemens kopplingsdosa med flera kablar anslutna, möjligtvis brända kontakter. Fråga om orsaken till skada när kopplad till Nobö radiator.
    Skapa konto
(Stickproppen var redan svart innan jag kopplade men jag tänkte inte så mycket på det. Men så blev det värre när jag kopplade på nytt och jag såg hur det sprakade lite.)

E Ersust skrev:
En följdfråga. När jag testade att koppla den här Nobö radiatorn så brändes kopplingen. Är det fel på strömkabel, kopplingslådan eller stickproppen, eller själva radiatorn?
Antagligen dålig kontakt i stickproppen. Där det är svart.
Om man gissar vilt: Kanske har någon försökt ansluta den till en Termo-dosa. Eller något annat. Så kontakterna har tänjts ut. I så fall kan man ju försöka klämma ihop den igen. Och testa.
E Ersust skrev:
Om det är stickproppen, kan jag ta bort dosan och sätta dit en ny?
Det är en bra idé att byta mot nytt. Då är man säker.
  1. ta bilder på befintlig koppling
  2. stäng av spänningen
  3. demontera gammal
  4. montera och koppla in likadan ny dosa och kontakt
  5. Ta bilder och kolla att det ser ut som innan
  6. slå på spänningen och testa
Verkar detta enkelt, så kan du.

Att "klämma ihop" kan man göra för att testa. Men metallen kan ha påverkats av värme och fått förändrade egenskaper. Med risk för varmgång och brand i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.