Jag har en varmvattenberedare som är kopplad på 3 st faser i mitt elskåp (grupp 6 på bilden nedan) .
Fram till sista juli har jag låst elavtal med pris på 48,50 kr/kWh sen är det timavtal som gäller tills vidare till man kan låsa elpriset igen.
Min fråga är hur man kan lösa det smidigast och billigast att kunna styra varmvattenberedarens uppvärmning till att inte slå igång när elen är som dyrast? Dvs han grupp 6 strömlöst tills priset är mer fördelaktig. Är skillnad att värma när elen kostar 20 öre kontra 5 kronor.
Jag har 1 st Shelly 3EM installerad för att mäta effekt på mina två luftvärmepumpar och golvvärmen i badrummen. Funkar jättebra.
Min första tanke var att skaffa ytterligare en Shelly 3EM och även koppla en kontaktor så man kan bryta strömmen. Inköpspriset på dessa och inkoppling av en elektriker kostar drygt 2000 kr. Går det komma undan billigare än så och ändå uppfylla syftet?
Fördelen med Shelly-lösningen är att jag även ser energiförbrukningen i realtid och möjligheter att sätta scheman i samma app som de andra enheterna. Kanske är det bästa alternativet trots att det tar ett tag att räkna hem inköpet? Eller vad säger ni?
Fram till sista juli har jag låst elavtal med pris på 48,50 kr/kWh sen är det timavtal som gäller tills vidare till man kan låsa elpriset igen.
Min fråga är hur man kan lösa det smidigast och billigast att kunna styra varmvattenberedarens uppvärmning till att inte slå igång när elen är som dyrast? Dvs han grupp 6 strömlöst tills priset är mer fördelaktig. Är skillnad att värma när elen kostar 20 öre kontra 5 kronor.
Jag har 1 st Shelly 3EM installerad för att mäta effekt på mina två luftvärmepumpar och golvvärmen i badrummen. Funkar jättebra.
Min första tanke var att skaffa ytterligare en Shelly 3EM och även koppla en kontaktor så man kan bryta strömmen. Inköpspriset på dessa och inkoppling av en elektriker kostar drygt 2000 kr. Går det komma undan billigare än så och ändå uppfylla syftet?
Fördelen med Shelly-lösningen är att jag även ser energiförbrukningen i realtid och möjligheter att sätta scheman i samma app som de andra enheterna. Kanske är det bästa alternativet trots att det tar ett tag att räkna hem inköpet? Eller vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Spolar ni vatten när det är som dyrast (som man ofta gör) så får ni en ganska låg temp i beredaren.
Törs man man inte ha kontroll över temperaturen alls utan legionelladrift?
är absolut ingen expert på legionella alls... jobbar inom fastighetsautomation och normalt sett stängs det ej av ut på detta sätt.
är absolut ingen expert på legionella alls... jobbar inom fastighetsautomation och normalt sett stängs det ej av ut på detta sätt.
Legionella är inte ett problem.R Robin Lindberg skrev:Spolar ni vatten när det är som dyrast (som man ofta gör) så får ni en ganska låg temp i beredaren.
Men om du jobbar med sådant så skulle det vara toppen att läsa på... gissar att ni har många pengar att spara där.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Hur ser
Antingen extra termostat som överstyr detta, eller lägga logiken i något styrsystem.
hur ser han till att han inte har 35 grader i beredaren vid kl.18?A Alexn72 skrev:
Antingen extra termostat som överstyr detta, eller lägga logiken i något styrsystem.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
A Alexn72 skrev:
näh, lär ju inte bli tillväxt på en dag som sagt... säkert en poäng du harA Alexn72 skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Hur stor beredare är det? Hur många familjemedlemmar, hur många tonårsdöttrar är nog parametrar man bör få in 
Tex en shelly uni har temp ingång.R Robin Lindberg skrev:
Jag hade snarare kollat så jag vet att min lilla vvb på ca 100 liter klarar 2 st duschar per dygn.
Vill jag duscha mer än så startar jag manuellt vvb via telefonen.
Sen har jag en "vvb" med 500liter som får gå om elpriset är några öre.
Detta tittar jag själv på och ändrar schemat.
I ditt fall skull det vara möjligt att tex starta vvb om den går under 35 grader och stoppa på 40grader... Då är där aldrig helt tomt på värme
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
jobbar mot större fastighetsägare, förekommer aldrig som krav i Teknisk beskrivning, snarare vvc alltid igång som krav.A Alexn72 skrev:
Projektering utgår ju oftast från detta...
i utförande (ab04) har jag nog inte sett det heller, då pratar vi dom större konsultbyråer i Sverige som inte förespråkar en sån lösning.
ex badhus kör ju ofta legionelladrift nattetid med tvångsöppning av duschar.
att värma med el för tappvarmvatten försekommer normalt sett inte, möjligtvis som reserv för värmepumpsdrift med prio på värme i en större fastighet.
Legionella är inte något problem här om nu beredaren värms upp igen på natten när priset är lågt. Under en så kort tid hinner ingen tillväxt ske, och ev bakterier dör ändå vid uppvärmningen igen.
I det här fallet bör man ställa termostaten så högt som möjligt, dock minst 65 grader.
Förr var det vanligt med natt-taxa på el. Där jag bor finns flera områden med hus som fortfarande har gammal styrning kvar för detta även om den inte är aktiv längre.
I det här fallet bör man ställa termostaten så högt som möjligt, dock minst 65 grader.
Förr var det vanligt med natt-taxa på el. Där jag bor finns flera områden med hus som fortfarande har gammal styrning kvar för detta även om den inte är aktiv längre.
Ts förslag för att styra på tid skulle funka. Är beredaren överstor i förhållande till behovet, så kan man ju skippa en smartare lösning.
Däremot så är det ju inte så kul att duscha kallt. Jag hade taget en shelly 1, men temp-mätare. Låtit denna styra en 3 polig kontaktor eller en shelly 4 pro alt shelly 3em. Då kan man sätta ett tidsschema när vvb är på, men mäta tempen via shelly 1 och slå på extra om det blir för kallt i beredaren, så man i alla fall har en låg grundvärme.
Jag tror inte att det lönar sig att göra detta med elektriker. Kanske om man gör själv möjligtvis
Däremot så är det ju inte så kul att duscha kallt. Jag hade taget en shelly 1, men temp-mätare. Låtit denna styra en 3 polig kontaktor eller en shelly 4 pro alt shelly 3em. Då kan man sätta ett tidsschema när vvb är på, men mäta tempen via shelly 1 och slå på extra om det blir för kallt i beredaren, så man i alla fall har en låg grundvärme.
Jag tror inte att det lönar sig att göra detta med elektriker. Kanske om man gör själv möjligtvis
De enklaste test man kan göra är att stänga beredaren och sen använda varmvattnet som vanligt.M -MH- skrev:
När de tar slut så märker man om de gått 2h eller 3 dygn...
Men kanske framför allt så gör man en bra sak både för sina egna säkringar och en liten insats för att undvika effektskatt. Eller om man redan har effektskatt så för att hålla den så låg som möjligt
Varmvattenberedaren är 300 liter tror jag. Vi är 5 st i familjen. Jag, frun, dotter 11 år och tvillingar 2 år. Det duschas 1 ggr varje morgon ca 10 min. Sen duschar/badas det någon gång på kvällen. Inga längre sessioner.R Robin Lindberg skrev:
Min tanke är enbart att inte "tillåta" elvärmning vara igång under ex morgondagens dyrast spotpriser kl 18-23.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Om allt detta stämmer finns ju otroliga möjligheter att spara pengar. Att köra legionelladrift varje dag är ju alldeles bortkastade pengar.R Robin Lindberg skrev:jobbar mot större fastighetsägare, förekommer aldrig som krav i Teknisk beskrivning, snarare vvc alltid igång som krav.
Projektering utgår ju oftast från detta...
i utförande (ab04) har jag nog inte sett det heller, då pratar vi dom större konsultbyråer i Sverige som inte förespråkar en sån lösning.
ex badhus kör ju ofta legionelladrift nattetid med tvångsöppning av duschar.
att värma med el för tappvarmvatten försekommer normalt sett inte, möjligtvis som reserv för värmepumpsdrift med prio på värme i en större fastighet.
För ett privathushåll kan man värma upp vvb på billig nattström (enklast är tidsstyrt) så räcker det över dagen. Duschbehovet är väl störst på morgonen. Om vattnet sedan är bara 35C mot eftermiddagen, vem bryr sig?