Funderar på vad jag har gjort för fel (för att undvika kommentarer på den isolerade bruna tråden så är det en extra tändtråd som är oanvänd/isolerad trappbrytaren kommer att bytas ut i framtiden)

Lokalt kan jag tända och släcka (den dimmrar upp eller ner snabbt/ upplever inte eller har inte listat ut hur jag kan stoppa det på en viss nivå)
Remote kan jag tända och släcka men inte styra dimmernivå.

Datablad för dimmern: https://www.elkoep.com/media/import/Elko/RFx/RFDEL-71B-SL-MT/EN/Datasheet_RFDEL-71B-SL-MT.pdf
Elektronisk dimmerinstallation med kablar anslutna till RFDEL-71B-SLMT-modulen, med röd lysdiod aktiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytaren har fas in och ut (svart)
4 tråds dimmer med krav på nolla (även uttaget i taket har nolla)
S: Fas (svart) via brytaren
N: Blå ledare nolla
L: Ytterligare en fas (svart) , enligt databladet
V: Tändtråd grön via reläet till tak uttaget

Diagram över ELKO universal dimmer RFDEL-71B-SL/MT med anslutningar för fas, nolla och reläutgångar, samt programknapp och statusindikator.
Skapa konto

Redigerat:
Jag provade att växla L (trodde inte att det skulle lösa problemet men i brist på annat)
Tända och släcka fungerar både lokalt och remote som innan, dimningen fungerar inte (som innan) Diagram över koppling för ett ljus med L-fas växlad och röd ledning, där tändning fungerar men dimring ej fungerar.
Skapa konto

Har återställt enligt kopplingsdiagrammet igen (utan dimnings funktionalitet)
Närbild på en universell dimmer RFDEL-71B-SL/MT med elledningar anslutna, visande lysdioder och kopplingsdiagram i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
R roflor skrev:
Jag provade att växla L (trodde inte att det skulle lösa problemet men i brist på annat)
Att flytta från L till andra L gör ingen skillnad för L o L är internt ihopkopplade.

Redigerat:

Bästa svaret

Har du satt fjäder i strömbrytaren?
Funderar på om det ska vara återfjädrande knapp, får liten känsla att det ska vara det "existing wired pushbutton.".

Funktionen kan vara följande:
Snabbt tryck = växla läge
Långt tryck = dimmra

Prova att "tryck å släpp" (slå till å från).

• Gilla
roflor
  • Laddar…
I know men dimmern borde ju fungera.
Demmpa Demmpa skrev:
Har du satt fjäder i strömbrytaren?
Funderar på om det ska vara återfjädrande knapp, får liten känsla att det ska vara det "existing wired pushbutton.".

Funktionen kan vara följande:
Snabbt tryck = växla läge
Långt tryck = dimmra

Prova att "tryck å släpp" (slå till å från).
Japp impulsefjäder är installerade på strömbrytaren

Som den är installerad nu så kan jag lokalt dimra snabbt upp och ner mellan 0-100% lokalt på knappen (ett tryck) extra tryck eller hålla in knappen gör ingenting. Remote kan jag slå av och på lampan men statusuppdatering på dimmernivå eller justering fungerar inte.

Insåg nu att kanske hade installerat impulsfjädern på fel sida, växlar jag sida så fungerar det att slå av/på lokalt (ingen dimning överhuvudtaget) däremot fungerar allting remote istället.

Kan ju vara så att den här dimmer pucken enbart stödjer dimning remote :/

R roflor skrev:
Funderar på vad jag har gjort för fel (för att undvika kommentarer på den isolerade bruna tråden så är det en extra tändtråd som är oanvänd/isolerad trappbrytaren kommer att bytas ut i framtiden)

Lokalt kan jag tända och släcka (den dimmrar upp eller ner snabbt/ upplever inte eller har inte listat ut hur jag kan stoppa det på en viss nivå)
Remote kan jag tända och släcka men inte styra dimmernivå.

Datablad för dimmern: [länk]
[bild]
Brytaren har fas in och ut (svart)
4 tråds dimmer med krav på nolla (även uttaget i taket har nolla)
S: Fas (svart) via brytaren
N: Blå ledare nolla
L: Ytterligare en fas (svart) , enligt databladet
V: Tändtråd grön via reläet till tak uttaget

[bild]
S: är tändtråd eller signal från strömställare inte fas. Den är för att styra dimmer. Sen behövs det en återfjädrande tryckknapp och det får du till med en fjäder du stoppar in under vippa.

• Gilla
roflor
  • Laddar…
Hittade lite inställningar i hubben, med en 2 sekunder fördröjning på on/off transition å verkar nu dimningen fungera som tänkt / samt att impulsefjädern satt på fel sida av knappen.

Inställningsskärm för smart belysningshub med konfigurationsalternativ för av- och på-transition och förinställningar för ljusnivån.
Skapa konto

J J-banan skrev:
S: är tändtråd eller signal från strömställare inte fas.
Annat namn för tändtråd är "bruten fas", å det är vad TS skrev men med andra ord "S: Fas (svart) via brytaren"

Sen är frågan om den tråden är en tändtråd, för tändtråd är normalt tråden mellan sista brytaren och förbrukaren, den aktuella tråden är mer en mellantråd eller ännu bättre en styrtråd/impulstråd.
J J-banan skrev:
Sen behövs det en återfjädrande tryckknapp och det får du till med en fjäder du stoppar in under vippa.
Strax innan du postade så skrev TS att han har en impulsefjäder i brytaren men att den satt på fel sida, så istället för att temporärt sluta kretsen vid tryck så bröt den istället kretsen temporärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.