Har en golvlampa av märket Oriva. Dimbar led med g10 sockel. När lampan slutande fungera bytte jag till en ny lampa som jag vet fungerar. Inget ljus från lampan dock.. Har mätt både på själva dimmern och i sockeln och får 230v på båda ställen oavsett om dimmern är "på/av". Kan inte se att det sitter någon säkring någonstans.

Hjälp mig! Varför lyser inte lampan?
Inre komponenter av en Oriva golvlampa med dimmer och G10 sockel, exponerade kablar och kretskort på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur har du mätt att du har 230V ?

nisse123 nisse123 skrev:
Hur har du mätt att du har 230V ?
En multimeter mäter 231 volt AC i ett eluttag.
Skapa konto

Inte helt bevandrad med multimeter. Gör jag fel?

Sätt i ljuskällan och gör samma mätning över kontakterna i sockeln. Gissar på att dimmern har lagt av.

E etompau skrev:
Sätt i ljuskällan och gör samma mätning över kontakterna i sockeln. Gissar på att dimmern har lagt av.
Kan inte komma åt att mäta med lampan i men när jag kortsluter polerna på dimmern så lyser lampan. Så något fel med dimmern är det ju helt klart. Fattar bara inte varför jag mäter 230v i sockeln då?

K kallep1 skrev:
Kan inte komma åt att mäta med lampan i men när jag kortsluter polerna på dimmern så lyser lampan. Så något fel med dimmern är det ju helt klart. Fattar bara inte varför jag mäter 230v i sockeln då?
Någon form av "läckspänning" som multimetern känner av.

K kallep1 skrev:
Dimmer blir nog svår att hitta en ny för. Säker en special för just den armaturen/lampa. Finns nog bara ett sätt att få liv i den lampan. Kanske dra om ledningen till lampan och sätta en dimmer för sladdmontage.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dimmer blir nog svår att hitta en ny för. Säker en special för just den armaturen/lampa. Finns nog bara ett sätt att få liv i den lampan. Kanske dra om ledningen till lampan och sätta en dimmer för sladdmontage.
Ja så får det bli!

Den dimmern måste ju gå att laga, en diac, triac och lite passiva komponenter.
Kopplingsschema för dimmerkrets med diac och triac, inkluderar resistorer, kondensator, och variabel resistor för ljusstyrning vid 220V 50Hz.
Skapa konto

E ny kostar en tia
Dimmerkort med vridbar ratt, triac och passiva komponenter för ljusreglering. Marknadsförs som 100W lampdimmerkort.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.