E
etompau: [citat] Svar ja.
5 svar · 1,0k läst
·
F
FRS05: Glömt skicka in slutresultatet men såhär blev det i alla fall. Före och efter:
8 svar · 3,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Själva metoden är godkänd, men om det ställer extra krav på VP-röret är oklart. Jag tror det går bra så länge ledningen inte är extra utsatt för åverkan. Däremot blir det ju lite bök vid anslutning till dosa. Rörmuffar ska användas.
1 svar · 791 läst
J
jonaskarl: [citat] Inte vad jag kan se iallafall..
6 svar · 474 läst
P
potatomaster: [citat] Är subwoofern i standby när detta sker, dvs ansluten till elnät och förstärkare eller finns det en enpolig strömbrytare som är avslagen? Den känner ju själv av signal för att starta, och det kan krävas väldigt lite signal för att det ska ske. den är i standby och inkopplad när det sker. Du kan prova att vända på stickproppen till subwoofern, och om det inte hjälper,
4 svar · 729 läst
·
R
roli: [citat] Den jordade varianten av "vårt gamla lamputtag" är svår att få tag på. De flesta butiker säljer bara DCL och den ojordade varianten.
19 svar · 5,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jordfelsbrytaren kommer lösa ut även utan jord (den känner av om ströämmen tar en annan väg än genom nollan) OM lampan har ett metallhölje och du redan har en jordledare så är det kanske ändå bra att jorda, och en skruv på lämpligt ställe på höljet låter som en god ide då.
1 svar · 482 läst
A
avh67f: Tokigt att man inte installerat det där i ett fördelarskåp. Reglercentralen och larmet behöver skruvas fast också.
5 svar · 823 läst
·
tommib
tommib: Njaeh.... Det var Tommty som kom på det. Hedra den som hedras bör. men jag medger att vi har snarlika namn :D
9 svar · 1,8k läst
·
A
avh67f: [citat] Hej Blir inte resultatet av detta att det då istället kan uppkomma en viss beröringspänning mellan det någon pluggar i uttaget och övriga grejer såsom apparatskåpet. Egentligen borde kanske uttaget matas via galvanisk separation. Skulle det kunna fungera? Intressant fråga.
25 svar · 4,0k läst
·
G
Galten: Det visade sej att det var kabel-TV och att det fortfarande kommer TV i den! Analog signal, c:a 25 kanaler. Och riktigt risig bild. Ingen aning vem som är leverantör till detta, har aldrig betalat något
10 svar · 953 läst
·
A
as3: [citat] Hej hur kopplar jag Y/D starter till en S5-s6-s4 s1-s2-s3 märkt motor, enligt schemat nedan. För Y/D START.
6 svar · 13,6k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Nja, så farligt är det väl inte. Kör du med ingjuten givare, jag har aldrig varit med om att en sån har gått sönder. De gånger jag bytt har det varit för att den nya termostaten kräver ett annat värde på givaren. Det finns åtminstone två termostater på marknaden där du kan ställa in värdet på golvgivaren så jag hade inte sovit dåligt över en ingjuten givare.
7 svar · 995 läst
E
Elmaser: [citat] Grymt! Tack för hjälpen!
14 svar · 25,5k läst
·
spikplanka
spikplanka: Vad var det som orsakade surrandet?
15 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Jo precis, det ska funka.
3 svar · 773 läst
·
J
Johansson35: Jag råkade posta två inlägg, och ser inte att jag kan ta bort ett av dom. Admin kan gärna ta bort detta.
1 svar · 442 läst
Dr Benz
Dr Benz: Har köpt Bosch serie 6 för ca ett år sedan. Stor volym på båda och tvättar torkar riktigt bra. Nypris runt 25 tror jag men dom är på kampanj ibland och tro vi betalade ca 15’ för båda.
2 svar · 2,2k läst
W
WarHawk: Då var den på plats. Tack för input
4 svar · 1,4k läst
·
A
Avemo: Allt som finns att gå på här är en bild på en dosa. Om det i dosan finns en enfasgrupp som matar belysningen i köket borde det vara regelmässigt ok att också ha ett vägguttag på den gruppen. Om det sedan är lämpligt beror också på hur mycket annat som ligger på gruppen och vad du tänkt koppla in i uttaget. Och att det verkligen är en enfasgrupp som matar belysningen i köket i
4 svar · 1,3k läst
·
S
sofftis: [citat] Tack för svar ! Vi har omsider fått veta att det är kommunens ansvar fram till kommunens proppskåp inne i huset och det var ju skönt, inte vårat problem om något händer om vi inte själva orsakat det förstås 😅
5 svar · 2,6k läst
K
knightjocke: Det vi, du och dom (elfirman) vet är att du inte kommer anlita dem igen. Om de inte justerar fakturan. Var öppen med att du förstår att de lagt mer tid än de varit på plats. Men inte så mycket som de fakturerat. Räkna på restiden mellan kontoret och ditt hus, samt grosist varje dag de varit på plats. Så hamnar du på en rimlig gissning. Om de varit på plats heldagar så är det
338 svar · 73,8k läst
·
Q
Qaniel: Eller bara valfri dimmerpuck och bara paralellkoppla knapparna istället?
2 svar · 769 läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Lättja, funktionen blir densamma.
3 svar · 774 läst
·
J
Johan456: Kan vara så att ljuskällan inte når hela vägen ner. Man kan då behöva böja upp stiftet som ska nudda ljuskällans pol i botten av ljuskällan. Glöm inte att bryta strömmen till fläkten innan du gör detta genom att t.ex. dra ur stickproppen som matar fläkten ur uttaget.
9 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Låter som du ska ta hem en elektriker som kan följa hur kablarna är dragna och kopplade och vilka strömbrytare det finns installerade. På kjell.com kan man läsa mer om trappkoppling om man undrar. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer#Trappomkopplare-/-enpolig-str%C3%B6mst%C3%A4llare
4 svar · 525 läst
·
D
Daniel 109: Jag vill påstå att det är större risk med en oansluten jord än en saknad. Så att det ska finnas en jordledning där har jag svårt att tro.
4 svar · 1,2k läst
G
GoGetLost: [citat] Byta vägguttag får man ju göra om man kan men i hyresrätt så äger du ju inget i den så det ligger ju på hyresvärden
4 svar · 743 läst
A
avh67f: Försök följa detta i elinstallationsreglerna också så gott det går. 522.8.8 Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
3 svar · 719 läst
D
DaWah: Ahh, jag tror att jag är med. Stort tack för alla svar!
12 svar · 956 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.