El
avh67f: Vad står det i instruktionerna till tvättmaskinen? Ska den anslutas fast eller med stickkontakt? Kommer inte på, på rak hand om det finns något tillbehör för att kunna ansluta till kopplingsdosa. Kanske någon har något tips där?
Mikael_L: [citat] Men då borde det ju även gå en blå och en gulgrön till det uttaget, annars kan det ju inte fungera.
GK100: [citat] Läs och följ vad tommib skriver i #12 så kommer du bra framåt och det är vettiga synpunkter där. En tillslagsfördröjning ska du som sagt ordna och lämpligtvis med ett tidrelä, alla i princip har möjligheten tillslagsfördröjning så kolla lite på några olika med rätt manöverspänning. Att som du ritat med hjälpkontakt för driftindikeringen kan du behålla det är vanligt
Josth: Använder också OSRAMs original LED med ljussensor och har inte haft några som helst problem med hållbarheten.
Jocke Best: Glöm inte betala tillbaka till Jula också för det reklamerade...
Anonymiserad 618974: Du bör se över detta, lite olika förutsättningar beroende på hur installationen är utförd. Utanpåliggande/infälld osv. Ibland är det enkelt att tråda om, andra gånger sitter skiten som berget. Bästa sättet är att byta el innan ytskikt görs, finns risk att det behöver öppnas på något ställe. Finns jordfelsbrytare?
Mikael_L: [citat] Ja det gick bra. Faktiskt tog det bara 1 timme per central, första lite långsammare, sen snabbare, förutom att jag gjorde ett misstag som snodde en halvtimme extra, på en. Men sen tillkom ju meggning och andra provningar, upprätta gruppförteckningar, städ, och sånt, som säkert tog drygt 2 timmar till. Men det var lätta centraler, med bara 3 säkringar. Före: (jag har ingen
avh67f: Sluter du kretsen kommer du få ström genom dig. Tänk ett batteri där något är inkopplat mellan två poler. Hittade du någon etikett på armaturen? De dubbla fyrkanterna som nämndes ovan visar att den i alla fall har ett skydd. Finns detta? [bild]
_marton_: [citat] Provade nu och händer ingenting så drivdonet måste nog ha pulsen för att gå
Forslind: Nu är tråden 10 år gammal men slänger in en fråga som rör just Fresh S125 HT. Jag läser att den skall kopplas in med fas, nolla och styrfas. Måste den det eller räcker det med konstantström dvs fas och nolla? Tappar jag någon funktion om jag inte kopplar på styrfas? Vill gärna ha fuktstyrningen.
lsoderlund: [citat] Kan väl vara underdimension på kabel.
Thommy Pålsson: [citat] Finns en anledning varför man har 6mm i central på undersidan .. Mätarsäkring kan ju ändras till Gul / 25 amp….
GoGetLost: [citat] Det finns inga skruvar där du har markerat. Uttaget har inga klor bakom sig utan är fast monterat med skruvarna från ringen i dosan
avh67f: [citat] Om det på något sätt går att verifiera att det är förlagt på rätt sätt och är rätt typ av rör.. Bra fråga ändå. Kanske någon har ett bättre svar. Det enkla och kanske tråkiga svaret brukar vara att om man inte kan verifiera hur något är gjort får man avsäga sig uppdraget.
sjoelund: [citat] Smart belysning (ZigBee) behöver inte internet. Men om det inte behövs kan man ju köra utan ändå
HasseTeknik: Är det 1 eller flera lampor du ska koppla in? Det kanske är enklare att bara byta ut ljuskällan till en med inbyggd ljussensor? Så har jag det på flera ställen och det fungerar bra.
Nyfiknanicke: Fast det relät du länkar till kräver ingen nolla och har förövrigt ingen ingång för nolla heller.
avh67f: Ja det var lite lustigt med 2320 W. Elinstallationsreglerna säger egentligen att skyddets märkström ska vara högre eller lika med belastningströmmen men då kan man ju välja 13 A också...
GK100: [citat] Jo det gäller ju även vid en manuell omkopplare fast givetvis är nyttan då rejält operatörsberoende. Man har kanske typiskt 500 ms på sig till dess skillnaden är praktiskt obetydlig så är man rimligt rask ger det trots allt lite plus också vid småmotorer och manuell omkopplare.
VictorF: [citat] Jättebra, taget!
Spårsvetsaren: [citat] Det va jag som såg fel, PEN går till jordskenan sen en ny från jord till jordfelsbrytaren.
Tommty: Inget krav när bland annat finns föremål som förhindrar åtkomst, i detta fallet ett element. Likaså är spis/perilexuttagen inte petskyddade heller.
Dilato: [citat] Bättre vet jag inte, men maxeffekten är 4600W som är 20A och har inställbar effektbegränsning. https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/bosch-pue611bb6e/ https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/bosch-pwp611bb5e/ https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/siemens-eu611beb5e/
etompau: [citat] Ja det går fint att välja en större transformator. Mitt svar gällde de befintliga transformatorerna som bara lär orka med en ljuspunkt med 10 W halogen.
Dilato: [citat] Klart det går, vi snackar en spot som enligt tillverkaren ska ha en ljuskälla GU10 LED på 3W. Absolut enklaste kopplingen är en tvåpolig (ok, trepolig eftersom man "måste" dra fram jord också även om den inte används) kabel med avstick ner till varje lampa via en wago 221 3pol per ledning. Då blir paralellkopplingen i undertaket och bara en ledning ner till spoten.
xxargs: Har man kraftigt olika fas-spänningar och det åker runt mycket i spänning med inkopplade laster (som av och påslag av elelement, spis etc.), lampor tappa styrka eller lyser mer intensivt (med LED-lampor är det inte lika lätt att säga så - de lyser med samma styrka och sedan plötsligt gå sönder vid tillräcklig hög överspänning och det kräver ordentlig spänningssänkning innan man
avh67f: Kan passa på att tipsa om detta för fönsterspottar: https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tillbehor/downlights/2-vägs-muff-16mm-_-672504
litenlgh: [citat] Ah, misstänkte det. Googlat men inte hittat något direkt. Trist, men tackar för hjälpen!