Håller på att renovera grabbens rum och har tapetserat om väggarna och tänkte då passa på att trådar om och byta vägguttagen. Hade tänkt behålla ena fkn för att använda som dragtråd men båda råkade hänga med när jag skulle dra ur ena. Tänkte att det spelar inte så stor roll utan jag får använda dragfjädern istället.
Dock visade det sig att jag inte får igenom dragfjädern då det är en skada på röret (svart plaströr). Körde i min endoskåpkamera och ca 40cm från där uttaget ska sitta så ser jag änden på dragfjädern och en skada på röret. Jag vill inte gärna såga upp väggen då röret går i en rejäl plankvägg som jag nyss försett med gips och tapet.
Hur hade ni löst det? Försöka fiska fram dragfjädern förbi skadan och sedan hoppas det går att dra i fk i röret? Spika uanpåliggande kabel?
Obs. Den lilla träbiten i bild satt löst och ramlade ned när jag tryckte upp kameran så den finns inte kvar.
Dock visade det sig att jag inte får igenom dragfjädern då det är en skada på röret (svart plaströr). Körde i min endoskåpkamera och ca 40cm från där uttaget ska sitta så ser jag änden på dragfjädern och en skada på röret. Jag vill inte gärna såga upp väggen då röret går i en rejäl plankvägg som jag nyss försett med gips och tapet.
Hur hade ni löst det? Försöka fiska fram dragfjädern förbi skadan och sedan hoppas det går att dra i fk i röret? Spika uanpåliggande kabel?
Obs. Den lilla träbiten i bild satt löst och ramlade ned när jag tryckte upp kameran så den finns inte kvar.
Medlem
· Blekinge
· 12 201 inlägg
Utmaning 1: få igenom fjädern. Går ibland med lirkande, vridande och många försök.
Utmaning 2: dra trådarna. Övergången mellan dragfjädern och trådarna måste vara så smidig som möglig. Jag brukar ta kardelerna från en tråd och knyta ordentligt i fjäderns ögla. Dom andra trådarna tejpar jag fast med 5-10 cm försjkutning så att inte paketet blir tjockt på ett ställe. Med eltejp kan man sedan linda kanter på paketet.
Mycket kabelsmörj, och två personer, en som skjuter och en som drar.
Utmaning 2: dra trådarna. Övergången mellan dragfjädern och trådarna måste vara så smidig som möglig. Jag brukar ta kardelerna från en tråd och knyta ordentligt i fjäderns ögla. Dom andra trådarna tejpar jag fast med 5-10 cm försjkutning så att inte paketet blir tjockt på ett ställe. Med eltejp kan man sedan linda kanter på paketet.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag hade provat detta i första hand. Att suga igenom en "tuss" med en fisklina/sytråd med hjälp av dammsugaren har många här rapporterat som ett framgångsrecept. Jag har dock aldrig testat det själv.M Maledictus skrev:
Om du har en extra dragfjäder, eller om andra änden av fjädern räcker så kan du testa om du kommer förbi skadan från andra hållet. Då kan det funka om du har båda fjädrarna omlott i röret och samtidigt som du trycker på från ena hållet så drar du ut den andra fjädern. Då brukar man kunna få med sig fjädern förbi skadan.
Jag har försökt trycka så hårt som möjligt med fjädern (och vickat osv.) och testat från båda hållen. Det svåra är ju att få kraft när man ska trycka med dragfjädern, den viker sig. Har f.ö. testat med två olika dragfjädrar.T Thomas_Blekinge skrev:Utmaning 1: få igenom fjädern. Går ibland med lirkande, vridande och många försök.
Jag har provat det men fick inte till det tyvärr. Det är svårt att få tätt kring röret (som ligger en bit in i väggen samt jäms med dosans innervägg i andra änden) när man ska försöka ansluta dammsugarmunstycket.Alfredo skrev:
Jag har provat med två olika dragfjädrar från båda hållen men inget funkade. Har ju dock inte provat samtidigt från båda hållen. Ska testa det, tack för tipset!B Bonzo2000 skrev:Om du har en extra dragfjäder, eller om andra änden av fjädern räcker så kan du testa om du kommer förbi skadan från andra hållet. Då kan det funka om du har båda fjädrarna omlott i röret och samtidigt som du trycker på från ena hållet så drar du ut den andra fjädern. Då brukar man kunna få med sig fjädern förbi skadan.
Tyvärr ett alternativ som troligen kräver ett verktygsinköp, men bästa chansen att komma igenom med en dragfjäder är förmodligen att använda en tunn glasfiberfjäder. Den har fördelen att den är tunn, går rakt i röret och är otroligt styv, så där har du maximal kontroll. (Nackdelen är att den kan brytas om man är oförsiktig)
Jag har t.ex. denna från Elektroskandia:
https://www.elektroskandia.se/s?s=GLASFIBERSTAV&artnr=1600272
https://www.elektroskandia.se/s?s=GLASFIBERSTAV&artnr=1600272
Jag har redan två dragfjädrar men tyvärr ingen av glasfiber men funkar ingenting annat kanske det får bli ett sådant köp. Tack för tipset!C cpalm skrev:Tyvärr ett alternativ som troligen kräver ett verktygsinköp, men bästa chansen att komma igenom med en dragfjäder är förmodligen att använda en tunn glasfiberfjäder. Den har fördelen att den är tunn, går rakt i röret och är otroligt styv, så där har du maximal kontroll. (Nackdelen är att den kan brytas om man är oförsiktig)
[länk]
Om du kan ha din kamera i röret och ta en pianotråd 1 mm med ett vik på ca 5 - 6 mm. kör in tråden och när det tar emot eller du kan se. Så ska den in ca 20 cm till. Sen göra som en vev på tråden och börja veva. Då kan den hacka sig runt fjädern, bäst är när den krokat, är att vara 2 st en skjuter på och en drar, men dra försikrtigt och känn om fjädern kommer med.
PS Det kallas för att fiska.
Det ska testas! Tack!J jonaserik skrev:Om du kan ha din kamera i röret och ta en pianotråd 1 mm med ett vik på ca 5 - 6 mm. kör in tråden och när det tar emot eller du kan se. Så ska den in ca 20 cm till. Sen göra som en vev på tråden och börja veva. Då kan den hacka sig runt fjädern, bäst är när den krokat, är att vara 2 st en skjuter på och en drar, men dra försikrtigt och känn om fjädern kommer med.
Nu är det ju risk att det suger tjuvluft vid skadan, men du kan prova att tejpa en bit flexslang, eller ännu hellre lite tunnare slang på dammsugarmustycket så du får mot eller ner den i röret som trilskas. Du kan täta mellan rören med häftmassa om det läcker ändå.M Maledictus skrev:
Prova utan "tuss" på snöret först - för det ser tight ut att få igenom något som helst där.
Nu har du ju lärt dig av läxan, men man trådar innan ytskikt...😉
Tejpa på en bit ytterhölje från en installationskabel på munstycket till dammsugaren. Sen kan du föra in kabelhöljet några cm i röret i dosan. På det sättet har jag lyckats få igenom en bomullstråd många gånger.
Tack för alla svar. Jag har nog ägnat detta eluttag minst fyra timmar men trägen vinner. Igår provade jag återigen dammsugartricket (med och utan tuss och med påtejpad slang), dragfjädrar från två håll, ståltråd (hittade ingen pianotråd att köpa lokalt så det blev en 1,1mm ståltråd).
Ingenting fungerade men till slut lyckades jag forma en krok i änden på ståltråden som jag efter mycket meckande med dragfjäder, ståltråd och kamera i samma rör kunde haka i öglan på dragfjädern. Då kunde jag dra igenom ståltråden och med hjälp av den dra igenom en dragfjäder och sedan 3x1,5 fk. Slutet gott allting gott alltså. Tack för all hjälp.
Ingenting fungerade men till slut lyckades jag forma en krok i änden på ståltråden som jag efter mycket meckande med dragfjäder, ståltråd och kamera i samma rör kunde haka i öglan på dragfjädern. Då kunde jag dra igenom ståltråden och med hjälp av den dra igenom en dragfjäder och sedan 3x1,5 fk. Slutet gott allting gott alltså. Tack för all hjälp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden