Hej! Skall byta ett relä på kretskortet till min torktumlare. Men insåg sedan att det knappt går att få tag i.

Alla länkar jag hittar på modellen är utgånget.

Reläet är modell NF8100E9. Se bilder på kretskort. Det är en av de vita reläerna. Bild på relä från AliExpress.

Tips någon?

• Kretskort från torktumlare med flera komponenter, inklusive vita relämodellen NF8100E9 monterade på kortet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Relä NF8100E9 från WangXing med specifikationer på spänning och ström, visas som en kvadratisk vit komponent med metallpinnar.
    Skapa konto
C
B Beckidekk skrev:
Går inte sånt att få tag i i någon svensk elbutik?
Om du tänker över disk så är det ingen som håller på med det längre, tyvärr.
Kolla Conrad.se och ebay om du hittar nåt passande med bättre fraktpris.

• Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Med lite modifikation borde du kunna använda detta.
https://www.electrokit.com/rela-sra-1-pol-vaxlande-9v
Om inte hittar nåt schema över det gamla eller kan mäta upp det så är det väl bara att såga upp det för att kolla hur det är kopplat.
Har du riktig tur är det bara att klippa ett ben på det nya och löda fast. Annars lite kopplingstråd kors och tvärs.

/Höghus

C
Exakt samma typ av relä sitter för övrigt i min diskmaskin, så ett skrotat styrkort från diverse Bosch/Siemens-vitvaror torde kunna fungera som donator.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
L
Höghus Höghus skrev:
[länk]
Om inte hittar nåt schema över det gamla eller kan mäta upp det så är det väl bara att såga upp det för att kolla hur det är kopplat.
Har du riktig tur är det bara att klippa ett ben på det nya och löda fast. Annars lite kopplingstråd kors och tvärs.

/Höghus
Bra info , hittade det med. länken är för 9 VDC lika som TS fråga, sen det med lite trådar härs tvärs, bara relät får plats på platten ovanpå kortet.

Höghus Höghus skrev:
[länk]

/Höghus
J jonaserik skrev:
Bra info , hittade det med. länken är för 9 VDC lika som TS fråga, sen det med lite trådar härs tvärs, bara relät får plats på platten ovanpå kortet.

Tyvärr bara för 125 Volt enligt databladet.

• Gilla
per.e
  • Laddar…
Tror ej att relät är kass utan drivkretsen till densamme uln2003 som länken visade. Frågan är om det finns nått liknande på din version.

useless useless skrev:
Tyvärr bara för 125 Volt enligt databladet.
Rackarns! Missade det. 😵‍💫

Höghus

Tack för era svar. Och det här är ju pinsamt men jag håller på att testa runt med en multimeter för att se om jag får någon kontakt mellan olika reläer och andra delar på kretskortet.

Eftersom reläerna är 250 VAC, Ska man ställa in multimetern på antingen 200 eller 300 VAC då och testa att reläet får kontakt med andra "pinnar" på kortet? Jag hade inställt på nåt läge där man bara kollar kontakten tror jag (se bild). Där får jag utslag mellan olika pinnar. Stämmer jag däremot in den på t.ex 200VAC händer ingenting.....

Se bild på läget jag hade inställt på...

• Multimeter inställd på symbol för kontinuitet och diodtest. Ratt visar olika inställningar, inklusive 200 och 300 VAC, med röd mätstav ansluten.
    Skapa konto
Vid mätning av spänning, ska instrumentet alltid först ställas på maxspänning, sen går man nedåt om det behövs. Men aldrig på ohm, då pajar det, finns dom som reagerar med pip om det finns spänning.

B Beckidekk skrev:
Tack för era svar. Och det här är ju pinsamt men jag håller på att testa runt med en multimeter för att se om jag får någon kontakt mellan olika reläer och andra delar på kretskortet.

Eftersom reläerna är 250 VAC, Ska man ställa in multimetern på antingen 200 eller 300 VAC då och testa att reläet får kontakt med andra "pinnar" på kortet? Jag hade inställt på nåt läge där man bara kollar kontakten tror jag (se bild). Där får jag utslag mellan olika pinnar. Stämmer jag däremot in den på t.ex 200VAC händer ingenting.....

Se bild på läget jag hade inställt på...
Du kan inte mäta någon spänning på ett oinkopplat kort...
Och har du kopplat inte så ska du inte använda diod-/kontinuitetstesten då den säkert inte tål 230V.

Du kan inte mäta kontinuitet med svarta sladden i 10A-uttaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.