Jag överväger att be min elektriker (han kommer ändå vara här eftersom jag behöver byta en transformator) att koppa min espressobryggar "fast" in i denna dosa.
1. är detta tillåtet?
2. finns det något sätt att göra detta med någon form av "snabbkoppling"/ som gör att jag, om jag någon gång (kanske vart 3e år) vill koppla ur maskinen för att kunna lyfta ned den från väggen för genomgång?
Jag vet inte riktigt vilka kablar dosan innehåller, men

• Eluttag med exponerade färgade kablar i en dosa, bredvid en svart sladdkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag och stoppa i stickproppen är bäst för framtiden. Det med fast anslutning varför det.

Ja varför?
De flesta vitvaror brukar man annars ha ansluten till vanligt eluttag med stickpropp. Då är det enkelt att koppla loss vid byte eller städning

Jag tänker mig ett vinklat jordat italienskt uttag, det vore ju väldigt smidigt och skulle ta minimalt med plats.

Edit: De borde vara standard för mindre apparater egentligen...

Walle85 Walle85 skrev:
Ett sånt här passar och går hyfsat snabbt och lätt att koppla i och ur en kontakt med. 😉

[länk]
Frågan är om det passar i kopplingsdosa fylld med kablar. Sedan är det ju olika c/c mellan kopplingsdosa och apparatdosa...

Nu får man ju inte koppla ur själv, men det sitter ju en bra Wago-lösning i dosan redan. Att koppla ur rätt tråd ur den bör man nog kunna se mellan fingrarna med så länge strömmen i huset är avstängd först.

• Gilla
Cff
  • Laddar…
Det enkla uttaget är för djupa för att gå in i en dosa med tråd och kopplingar bakom, men ett dubbelt uttag med skruvanslutna ledare löser det problemet. Nu är det bara att ta reda på vad det är du har i dosan.

E elmont skrev:
Det enkla uttaget är för djupa för att gå in i en dosa med tråd och kopplingar bakom, men ett dubbelt uttag med skruvanslutna ledare löser det problemet. Nu är det bara att ta reda på vad det är du har i dosan.
Jag tror, men kommer inte ihåg säkert och installationselektrikerns anteckningar och ritningar är minst sagt bristfälliga och till på köpet ofta felaktiga tyvärr - att det borde vara vanliga el- plus bus-trådar (har en havererad knx-lösning som jag nu håller på och försöker göra användbar med hjälp av ai).
Jag önskar dock inget utanpåliggande eluttag (har ett ganska nära) utan hoppas att det kan gå att dölja så mycket som möjligt av kontakten eftersom den sitter mitt i blickfånget och jag trots allt inte har några planer på att montera ned espressomaskinen.
Jag kommer att ha full kontroll över elen som går i dosan så kan vid behov slå av (det jag hoppas på nu är att jag när jag nu (förhoppningsvis) får ordning på mitt knx så kommer kaffemaskinen att slå på för uppvärmning typ 10 min innan min inställda väckningstid, sedan slås av efter en timme. Någon av väggknapparna plus appen kommer såklart möjliggöra att jag slår på (med timer) strömmen till maskinen även vid andra tillfällen.
Det känns så bra att känna att jag nu kanske äntligen kan få kontroll över systemet och är så kul att pyssla med detta 😊.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker mig ett vinklat jordat italienskt uttag, det vore ju väldigt smidigt och skulle ta minimalt med plats.

Edit: De borde vara standard för mindre apparater egentligen...
Hur ser ett sådant eluttag ut?

J jonaserik skrev:
Vägguttag och stoppa i stickproppen är bäst för framtiden. Det med fast anslutning varför det.
Vägguttag och stickpropp är vad jag har nu, men skulle vilja ha en lite mer estetiskt tilltalande lösning om det går.

C Cff skrev:
Vägguttag och stickpropp är vad jag har nu, men skulle vilja ha en lite mer estetiskt tilltalande lösning om det går.
Kolla på en "anslutningsdosa" för den fasta anslutningen

S Stuff skrev:
Ja varför?
De flesta vitvaror brukar man annars ha ansluten till vanligt eluttag med stickpropp. Då är det enkelt att koppla loss vid byte eller städning
Vitvaror som kul, mikro, mm har väl eluttagen och kontakterna dolda av själva maskinen? Detta är en mycket synlig kabel och anslutningställe som ligger mitt i blickfånget.. Därför funderar jag på om jag kan anluta den dosa som råkar sitta där för att göra en "osynlig" anslutning istället för att använda det eluttag som finns i närhete. Jag är ingen pedant - långt därifrån - men tänker att det är enklare att göra ytor ”lugnare” vad gäller de fasta installationerna, än vad det är att hålla undan alla andra prylar konstant. Därav min fråga. Jag förstår att detta är något av ett lyxproblem, men gissar att jag inte är ensam i forumet om att fundera över hur jag kan "förbättra" något som redan funkar.😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.