Funderar på att montera en hylla (trälist med några hyllplan, se bild) under elcentralen i hallen (lägenhet). Se bilder. Vågar jag borra tro? Eller är det helt no no? Oftast brukar ju ledningar gå vertikalt och horisontalt. Jag har testat med en mätare för ström. Den pipper naturligtvis mycket när jag för den över elcentralen, men inget när jag för den längs med väggen under centralen. Känner mig inte helt trygg ändå. Något tips på hur jag kan kolla på annat sätt? Funderade på om jag ska krafsa bort den yttersta putsen och borra försiktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Funderar på att skruva av frontkåpan på centralen för att förhoppningsvis se om ledningarna går rakt nedåt och exakt var i så fall. Som jag tolkar det är det att bara skruva bort de fyra skruvarna i hörnen. Se bild. Något problem med detta, förutom att jag ska vara extremt försiktig och inte röra något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg
Bra idé.
I civiliserade länder brukar gå ledningarna vågrätt eller lodrätt i väggarna så man vet. I Sveriges gips- och regelväggar kan ledningarna gå diagonalt eller hur som helst i flexslangar så ingen vet.
I civiliserade länder brukar gå ledningarna vågrätt eller lodrätt i väggarna så man vet. I Sveriges gips- och regelväggar kan ledningarna gå diagonalt eller hur som helst i flexslangar så ingen vet.
Montagelim?
Produkter som diskuteras: "Montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Tack för svar.
Bytte till att mäta för metall och då pep det som tusan under centralen, så det är väl rören som ledningarna går i. Konstigt att den inte pep för själva elen när jag hade den inställd på volt, och den piper när jag för mätaren över centralen.
Blir nog till att limma upp hyllan. Det är betong i väggen men puts oavanpå, så vet inte hur bra det komemr att sitta. Å andra sidan är hyllan bara tänkt att förvara lite småsaker på, så den största vikten är själva hyllan.
Bytte till att mäta för metall och då pep det som tusan under centralen, så det är väl rören som ledningarna går i. Konstigt att den inte pep för själva elen när jag hade den inställd på volt, och den piper när jag för mätaren över centralen.
Blir nog till att limma upp hyllan. Det är betong i väggen men puts oavanpå, så vet inte hur bra det komemr att sitta. Å andra sidan är hyllan bara tänkt att förvara lite småsaker på, så den största vikten är själva hyllan.
Så, det blir till att limma. Har montagelim hemma. Men frågan är hur jag ska kunna sätta press på hyllan medan limmet härdar. Skulle behöva något fjädrande som två fjädrande badrumsstänger som trycker på uppe och nere på hyllkonsollen.
Eller någon som har något tips?
Eller någon som har något tips?