Funderar på att montera en hylla (trälist med några hyllplan, se bild) under elcentralen i hallen (lägenhet). Se bilder. Vågar jag borra tro? Eller är det helt no no? Oftast brukar ju ledningar gå vertikalt och horisontalt. Jag har testat med en mätare för ström. Den pipper naturligtvis mycket när jag för den över elcentralen, men inget när jag för den längs med väggen under centralen. Känner mig inte helt trygg ändå. Något tips på hur jag kan kolla på annat sätt? Funderade på om jag ska krafsa bort den yttersta putsen och borra försiktigt.

Elcentral i hallen med tre säkringar och kablar, samt en trähylla monterad på vänster sida av elcentralen. Väggen visas med putsyta. Trähylla med fyra hyllplan, synlig framifrån. Monterad vertikalt, står mot en ljus vägg och golv, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Funderar på att skruva av frontkåpan på centralen för att förhoppningsvis se om ledningarna går rakt nedåt och exakt var i så fall. Som jag tolkar det är det att bara skruva bort de fyra skruvarna i hörnen. Se bild. Något problem med detta, förutom att jag ska vara extremt försiktig och inte röra något?

Elcentral med fyrkantig frontkåpa, markerade skruvar i hörnen, och tre säkringssocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ska inte skruva loss den kåpan och därmed bryta plomberingen, det kan kosta mer än det smakar.
Rakt under mätartavlan är det ett högriskområde så där skulle jag aldrig borra eller skruva..

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bra idé.
I civiliserade länder brukar gå ledningarna vågrätt eller lodrätt i väggarna så man vet. I Sveriges gips- och regelväggar kan ledningarna gå diagonalt eller hur som helst i flexslangar så ingen vet.

Köp en som står på golvet i stället.

Montagelim?

• Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Bytte till att mäta för metall och då pep det som tusan under centralen, så det är väl rören som ledningarna går i. Konstigt att den inte pep för själva elen när jag hade den inställd på volt, och den piper när jag för mätaren över centralen.

Blir nog till att limma upp hyllan. Det är betong i väggen men puts oavanpå, så vet inte hur bra det komemr att sitta. Å andra sidan är hyllan bara tänkt att förvara lite småsaker på, så den största vikten är själva hyllan.

C chrillegee skrev:
Montagelim?
När man flyttar river man ner hela ytskiktet så man får lämna hyllan 😇

E elmont skrev:
Du ska inte skruva loss den kåpan och därmed bryta plomberingen
Var är själva plomberingen? Det verkar ju bara vara vanliga skruvar. Dock pep mätaren för metall under centralen, så det blir nog att limma.

D Dilato skrev:
Köp en som står på golvet i stället.
Tack, men har skohyllan där.

C chrillegee skrev:
Montagelim?
Håller det att limma på puts? Mest själva hyllan som väger en del.

M marp68 skrev:
Var är själva plomberingen? Det verkar ju bara vara vanliga skruvar. Dock pep mätaren för metall under centralen, så det blir nog att limma.
Borde vara denna, övre högra hörnet
Närbild på övre högra hörnet av en vägg med en vit rund knopp eller skruv, eventuellt en del av en byggnadskonstruktion.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Borde vara denna, övre högra hörnet
[bild]
Aha, du har helt rätt. Skruvarna för den undre och övre kåpan är plomberade där.

Så, det blir till att limma. Har montagelim hemma. Men frågan är hur jag ska kunna sätta press på hyllan medan limmet härdar. Skulle behöva något fjädrande som två fjädrande badrumsstänger som trycker på uppe och nere på hyllkonsollen.

Eller någon som har något tips?

Köp en sån som mäter vart elen går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.