M
MikaelJacob: [citat] Ja men precis, där hittade jag en "27. Trafo ringklocka". Det ser ut som en vanlig automatsäkring (som alla andra på raderna)
3 svar · 999 läst
·
johan_T
johan_T: Tack för alla snabba och bra svar. Det medföljde mestadels bilder med lite svensk text, så det var nog inget fel på det. Sedan var det bara att sticka in kablarna i något av de större uttagen, funkar fint, så var nog enklare än jag kanske trodde när jag såg uttagen först! Check på det!
7 svar · 808 läst
·
S
SkaneErik: [citat] 9 år senare 👌
13 svar · 3,9k läst
E
elmont: Och "normalt" använder man inte skruvklammer till "kulo", möjligen för 70+ år sedan samt någon udda senare. Dessutom har väl dagens "kulo" en livslängd på 100 år eller mer så problemet med nerskräpning är kanse inte så allvarligt. 😉
26 svar · 18,4k läst
·
H
hempularen: [citat] Njaa, på amazon 79 kr/m, på elbutik.se 99 kr/m. Men då är det fix längd (20m) hos amazon, valfri metervara på elbutik, Såvida man inte skall ha precis 20m blir det troligen billigare på elbutik
17 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Där skulle man kunna misstänka att det är ngt fel på kabeln. Kanske överslag mellan faserna? Eller så är detta bara ett osedvanligt uselt utfört hempul.
12 svar · 1,8k läst
·
P
phulden: Tackar. Jag tror jag kan lista ut det då, bör ju kunna ta ur det gamla drivdonet, kolla om det finns vriddimmeranslutning och se vad specen säger om strömdrivningsförmåga. Sen får jag väl se om jag ev. måste köpa nytt drivdon som kan styras av vriddimmer. Alternativt sätta in ny tryckknappslösning om jag tycker det blir för dyrt :-/
3 svar · 889 läst
O
O: [citat] Just detta uttag monterades innan denna period. Så det är ingen fara. Tack för info!👏
9 svar · 1,2k läst
·
P
Pittersenn: [citat] Tack Bo! Du har helt rätt, o nu fungerar det.
4 svar · 599 läst
·
L
Lelleirra: [citat] Japp, hittade på deras hemsida. 36st var max antalet man kunde ha i en slinga. Tack för svar alla 👍
10 svar · 640 läst
·
I
injonil: Nu är prylarna installerade, det blev Nexa eftersom det var relativt billigt och uppfyllde mina krav. Funkar fint! Jag satte mottagarna i dosorna bakom strömställarna, inga problem att få plats där vilket var praktiskt. Enda negativa var monteringen av väggsändarna. Jag monterade dessa på vanliga apparatdosor men eftersom den plast-botten som ska skruvas fast i dosan var så klen så var
9 svar · 588 läst
G
Gad: [citat] [/QUOTE] tack för ditt svar:) öppnade elcentralen då har dom klippt där med :( fasiken ska man behöva ringa elektriker för en liten skit grej.
20 svar · 9,2k läst
·
D
Dilato: [citat] Man tar en Wago 5:a istället, då räcker den avklippta kabeln garanterat till ytterändarna på Wagon.
5 svar · 958 läst
E
elmont: Vilken spänning du ska ha är lite svårt att veta då drivdonet anpassar ström och spänning. I ett lysrör som har tänt är det i princip kortslutning och det drivdonet gör är att det reglerar den ström/spänning som släpps igenom lysröret.
8 svar · 1,9k läst
·
J
Jo-han: Långskott men Jag har råkat ut för en ganska exakt likadan situation med samma symptom och Det märkliga var att det ”bara uppstod” från ingenstans. Det som löste problemet (fråga mig inte varför) var att koppla om in- och utgående neutralledare som var -i förhållande till bilden- växlade. Oklart vem/varför det kopplades så från början. Som sagt, långskott, men är sin kopplad
8 svar · 997 läst
·
N
Niklas Dan: Nu funkar spisen perfekt, vad skulle man ta sig till utan Internet och hjälpsamma människor? Det enda som inte fungerar är en glimlampa, den är beställd. STORT TACK!
22 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tack för svar, jag har nu pratat med en elektriker som förklarade detta med att: Det är rummet och endast rummet som styr ifall en förbrukare ska anslutas till skyddsjord eller inte. Sedan kan tillverkaren ställa krav på funktionsjordning. Formuleringen i manualen är otydlig och felaktig. Varför är det viktigt att ansluta gnosjö's radiatorer till "jord", och varför ska det ske via ett
26 svar · 3,9k läst
·
A
avh67f: Hej N1XV- är en kraftkabel som klarar 600V/1000V (fasspänning/huvudspänning) med pex-isolering och pvc-mantel. Den tyska kabeln verkar vara av samma typ men med pvc mantel/isolering.
1 svar · 783 läst
I
IFB: Ok, från 25 till 16 skiljer det ju 1650 kr per år så det blir ju en slant över tid.
10 svar · 915 läst
·
S
StorBagaren: Om du är beredd att lägga några hundringar på hjälpmedel finns det kabelsökare att koppla på. De skickar ut signaler i kabeln som en sökare sen kan snappa upp. Finns både billiga och dyra...
16 svar · 2,0k läst
·
H
HusISkogen: Hej alla glada! Det tog sin lilla tid men efter att ha kontaktat vår ursprungliga firma kom killen som gjort i princip all el i huset ut och fixade de där bottenplupparna så att 25a säkringar nu funkar. Han mätte också lasterna och sa att de såg jämt och fint ut, så det känns lovande. Tänkte bara ge er alla engagerade och kunniga forum-svarare ett stort tack för hjälpen och berätta
101 svar · 15,1k läst
·
J
jonaserik: Är det för att sätta upp nya armaturer eller för att reparera något. Dey finns inga som reservdel, utan det blir en helt ny armatur. Tänk då på att de du visra är av plast och har ingen jordskruv. Finns det ingen jordledning så måste du ha armaturer i plast eller porslin. EV har just denna typ gått ur tiden Här finns lte att välja på
1 svar · 433 läst
·
GK100
GK100: [citat] Gör som elmont skriver och börja med en dosa som du går vidare från till uttag och brytare. Det du menade göra har både brister formellt sett och sen viktigare att det är inte så lätt att utföra rent praktiskt på ett bra sätt som ovan vid anslutningar i gammal utrustning olika ledartyper osv.
7 svar · 962 läst
·
O
Oldfart: [citat] Det handlar inte om att märka ord utan om att sprida kunskap hur systemet faktiskt fungerar. I alla andra fall innebär behörighet att den individuella personen som har rätt att utföra ett arbete även är den som granskats och sedan tilldelats en behörighet. Den som kör bil har ett körkort. Den som är läkare har en läkarlegitimation. Den som installerar kylsystem har
39 svar · 11,4k läst
·
S
SueCia: [citat] Väcker du en såhär gammal tråd för att gissa hej vilt? :D Du har fel btw. det är väldigt ovanligt att man behöver byta tråden till ett perilexuttag pga. att de är för tunna :).
24 svar · 3,7k läst
·
E
ekmariek: [citat] Håller helt med !
24 svar · 4,4k läst
O
O: [citat] TS inledde tråden med att skriva detta. Varför är det viktigt att repetera långt över ett halvår efter föregående inlägg? [citat]
11 svar · 1,8k läst
O
O: [citat] Som med alla verktyg kräver det kunskap, övning och erfarenhet att använda dem rätt. Jag får en känsla av att du inte är så van vid denna regelsökare. Så det kanske har sin förklaring? Men det är ganska lätt att testa hur bra den är. Bara att be en medhjälpare lägga en förlängningssladd i ett mönster på golvet och dölja den under en skiva. Varpå du söker och ser hur
7 svar · 1,3k läst
·
D
datja: [citat] Ja, du ser i din kopplingsbild en gyllene klammer (bygeln alltså) mellan de båda N-ingångarna (4, 5). Den ska vara på plats där.
5 svar · 2,2k läst
·
Rotvälta
Rotvälta: [citat] Precis, det är en mekanisk timer. Kände rent spontant att det inte kan vara några som helst konstigheter utan någon som helst slags överbelastning heller men jag är alltid på min vakt med el..
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.