Byggnadsvård
Snorkeljohn: Nu har jag knackat loss skenorna för dragspjället och putsar senare igen hålet med putsbruk C. Tack för hjälpen, det här blir kanonbra tror jag. :-)
blackarrow: Men vill väl ha lite mer space, luftigare, öppnare. Är det en dörr till höger i bild? [bild] Hittade ingen bra bild, men jag kapade min i lagom höjd och förstärkte första spaljébrädan, så där blev en kvadratisk stabil stolpe. [bild]
Oldboy: Det går utmärkt. Dock måste en tätningslist på varje fönsterbåge (de befintliga kopplade) tas bort så det blir ventilerat. Det är endast den inre rutan som ska vara helt tät. Finns inga som helst fuktproblem med arrangemanget, om det görs som ovan beskrivet.
Eld: Lukten kommer försvinna av sig självt men det kan ta ett tag.
Daggan Maggan: Hej alla snälla och duktiga människor ! Någon som har tips på hur man tar bort färgflagor på ett gammalt pappspänt tak. Vill ju inte att det går sönder. Men måste ju på något sätt skrapa bort flagorna innan jag kan måla om taket. Tacksam för tips. M v h Daggan Maggan
myrstack: Det absolut viktigaste momentet här (förutom att olja som drar in, värme och lätta slag) är nog att utgå från en flatmejsel som dels fyller spåret fullt ut (både på bredden samt längden) samt har skarpa kanter. Ingen smal mejsel som dels är för smal och inte fyller spåret i spårskruvens hela bredd som är avrundant från tidigare misshandel. Har mejseln sen ett skaft som gör att
Mormors_hus: Tack för dina svar @Bo arnold ! Jag råkade precis på en gammal film där jag tycker mig se golv nr 1 alldeles i slutet vid 12.22: [MEDIA=youtube]7v2ZxNgaRis[/MEDIA]
Sommarstuga 2017: Hej! någon mer med hultsfredshus standardhus med byggår runt -57 -58? har ett 1 planshus med källare byggt då, 71 kvm som jag lägger med ritningar på, skulle vara kul att utbyta ideer,
JonteP83: [citat] Ok, ja få se hur det ser ut när jag öppnat upp mer. Tack för all input!
Claes Sörmland: [citat] Ja precis, underlaget måste vara kompakterat så att det inte kan sjunka med åren. Om det inte är det får du gå nedåt i backen till fast underlag kan hittas. Det kan t ex göra genom grävning och uppfyllning med makadam och skumglas eller med en plint om det är långt ned till fast mark. Du gjuter ju balken mellan bärande väggar/grundväggen och fäster dem lämpligen där på
VLJ: [citat] Cirkelsåg till alla långa snitt, sen Fein och sticksåg där den ej kom åt
Livlekaren: Hej, jag har ett missionshus från 1888 i (nästan) originalskick, som jag både vill underhålla och bygga till, Det har ingen el, vatten eller avlopp, så jag tittar på lösningar för det. En fråga: - Jag skulle vilja ansluta en huskropp i vinkel till huset och ha vatten och el i den (attefallshus eller likn). Helst vill jag göra om ett fönster till en dörr och bygga ihop husen den
Zeke_Varg: Hej, vi har en balkong på baksidan av huset i sydvästläge. Den är gjord i betong och har byggts ut under 70talet men den är bra tight för att nyttja för en familj. Vi har också gjort en dränering runt huset då dagvatten runnit ner vid grunden så det är löst. Torrt och fint i källaren nu. Däremot blev det ett problem där vi nu satt stämp för att hålla upp balkongen. Flertalet av
tensiden: Jag har likt jishi fått liknande restprodukter från getingar. Hade ett getingbo i en yttervägg där det syntes liknande på insidan. Har även haft liknande från ett bo med hushumlor. Fast i båda fallen har det fallit ner från ovan.
Madeus: [bild] Hej! Jag har en kakelugn hemma som de lossnat i fogarna på. Både själva ”’massan” som jag antar är i mellan kakelplattorna och sedan själva fogen. Bifogar bilder, är det någon som vet om man behöver ”fylla” fogarna med ngn form av fix? Eller räcker det helt enkelt att foga igen sprickorna med kakelungsfog? [bild]
Lilllen: [citat] Hur mår skorstenen idag? Vore intressant med en återkoppling så här 14 år senare.
-MH-: Från original så var de grundade efter beslagen var ditskruvade, det var trärent under alla beslag.
Jiji: Är det inte så mycket ni ska ha blir det kanske onödigt dyrt att beställa. Jag tror att om måtten stämmer hyfsat kommer det inte att göra så mycket om det är olika fasning på panelen. Dessutom blir det ju lätt att läsa de olika årsringarna i huset. Vad som är original och vad som tillkommit senare. Men om ni vill ha precis likadant går det att lämna en bit av originalet till en
ulfs01: Det där är tillräckligt nära, tack så mycket!
heimlaga: [citat] Vänta till nästa försommar. Säsongen är slut för bruk med hög kalkhalt i år.
guggen: Jag har använt två olika sorters träfiberskiva, hunton och en annan gång någon tysk variant. Jag bla har använt det i uthus och gästhus som jag kallställer. Har fungerat ypperligt. Tillsammans med rekommenderad ångbroms såklart.
heimlaga: [citat] Alla årstider utom våtaste hösten och kallaste vintern. Då takdroppet kommer rätt i nacken på timmermannen där han står med gyttja halvvägs upp till knäna blir han inte lätt att tas med. På vintern när det är kallare än -15 blir virket skört och besvärligt att arbeta med och timmermannen lika besvärlig.
LoTiX: [citat] Att montera tre ytterdörrar och karmar samt få allt snyggt runtomkring borde vara i sig ta mer än en heldag för två personer. Måste inte men kan ta klart mer tid beroende på vad som behövs.
Carl Johansson: Kollar man på förebilden kan man ana samma påväxt på markstenen, stämmer det? Har själv en skuggad väst-vänd uppställningsplats där marken och trappor blir helt gröna med jämna mellanrum, jag tar bort det med högtryckstvätt.
heimlaga: Träet ser ut att vara både sönderbränt av solen och litet ruttet antagligen på grund av plastfärg. Om det finns bra stommar bakom kan de gå att återanvända och byta bräder på. Det beror på om det finns någon stomme i dörrarna.
tergo: en sån har jag använt i jobbet för många år sen, bra maskin