Byggahus.se
Något missvisande rubrik, sorry. Kan inte redigera rubrik.

Hej!

Jag skriver här för jag tycker det hör hemma i byggnadsvård, men det kanske borde postas i kök, vem vet.

Jag kommer flytta till en ny lägenhet. Lägenheten är byggd 1965. Skåpen i alla rum, hallen och kök verkar vara original. Det ser gammalt ut. Öppnar man luckor ser man en originalfärg som är gråaktig. Man ser också klisterlappar som ser väldigt gamla ut.

Det sitter just nu runda plastknoppar med konkav yta som knoppar. De tycker jag inte så värst mycket om för att vara ärlig. (kanske för att de fula "tidiga kontintenal höjd"-köken i min barndom hade sådana...)

Jag hade tänkt köpa Stil 555-beslag och sätta in istället. Två hål alltså. Jag älskar stil 555 (och den något äldre tickabeslagen men de är otidsenliga här samt kräver stor håltagning genom luckan för fuktionens skull)

Då är det rimligt att anta att det var Stil 555-beslag från början? Jag trodde att alla 60-talskök hade sådant.

Men döm till min förvåning att jag inte ser någon spår efter ett andra hål någonstans. Ingen av skåpsluckorna! Inte heller på lådorna, och de är av omålad trä på insidan...

Så börjar jag fundera: Fanns det köksmodeller med knopp istället för handtag från 1965?

Eller hade de bytt ut luckorna alltihopa väldigt tätt inpå, kanske på mitten av 70-talet eller så? (gamla nog för att fortfarande ha gammal färgsättning och antika klisterlappar formmässigt) Känns osannolikt att ha bytt ut ALLTIHOPA i så fall, i alla rum.

Om det faktist existerat knoppvarianter också då, så är jag nyfiken på hur de såg ut. Är det sammal som de vita av plast med konkav yta? Eller är det någon annan modell?

Detektiven/arkeologen inom mig är så orimligt nyfiken!

Modellen är den här:
https://www.itsdesign.se/product/plastknopp-enkeldesign

BirgitS
Samma ställe säljer knoppar som de anger är 50-tal: https://www.itsdesign.se/product/knopp-mintgron

Det har väl alltid funnits folk som tycker att det som är modernt är fult jämfört med det som fanns för några årtionden sen. Knoppar förekom t.ex. under 40-talet: https://www.byggfabriken.com/beslag...nfo/product/584-405-knopp-friluftstaden-rund/

Men jag håller med dig om Still 555 var mer vanlig under den tidsepoken och knoppar är något som jag mer associerar med tidigt 70-tal.

Har du några bilder på luckor och klisterlappar?

• Gilla
ichigo
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi flyttade in i en nybyggd lägenhet 1967.
Skåpen var gråa och hade de konkava knopparna i vit plast.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi flyttade in i en nybyggd lägenhet 1967.
Skåpen var gråa och hade de konkava knopparna i vit plast.
Ah då förklarar det saken och då är det förmodligen originalknoppar. Nåja, eftersom det är en hyreslägenhet får jag ta en funderare om jag ska modifiera till handtag istället eller inte.

om jag modifierar så måste jag ju lämna det i snyggt skick den dag jag flyttar igen.

grått låter fint och då verkar det som att det är original då, på insidan av luckorna. Är så trött på att allt är så vitt nu för tiden.

• Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Tror ingen klagar på snyggare handtag om du flyttar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.