Byggnadsvård
rexberg: Kakelplattorna i mitt badrum, samma på golv och vägg, är väldigt grovt och "fibrigt". Om man t.ex. drar en wetex trasa över plattorna går trasan sönder. Jag har som test slipat med K80 slippapper och det blir bra resultat. Men det är väldigt slitigt arbete och tar väldigt långtid att göra det för hand. Finns det någon slags maskin jag kan använda att slipa med? Jag har sökt runder
Handell: Svårt att svara utan att veta vart du bor någonstans. Jag har själv beställt lister från Norregårdens hyvler och hämtat på plats. Ligger dock i Sävsjö. Om inte annat kanske de kan svara på vad profilen heter. Lister i Sävsjö | Skapar efter dina önskemål | Norregårdens Hyvleri AB (norregardens.se)
Vidarsmed: [citat] Hej! Jag skulle vara intresserad av hela broschyren om spisen du la ut bilder ifrån, finns det möjlighet att du lägger upp resten av sidorna också. Jag får hem en likadan som vi tänkt använda i framtiden. Tack på förhand Mats
Sommartorparn: Det beror på vad du har råd med. En 60-tals sommarstuga fungerar bra till det som den ursprungligen byggdes för, dvs tillbringa några sommarveckor nära naturen. Enkel standard var en del av charmen. Vill du ha något villaliknande med alla bekvämligheter, som kan användas året runt, då uppstår fasta kostnader som underhållsvärme, tillsyn mm. Eventuellt räntor på lån. Det kostar att
heimlaga: Jag tycker du skall mura och lappa ihop det ordentligt oich sedan bara putsa. Då är det enkelt att sätta in en ny eldstad i framtiden. Man skall aldrig bygga bort framtidsmöjligheter och vi lär få se både ett och annat på energiområdet de närmaste årtiondena.
FunkishJonny: Ursäkta saktfärdigt svar och tack för tips och råd! Det slutade med att vi kommer köra på blank hårdvaxolja från Saicos - vi var nöjda med resultatet i vår förra bostad så varför krångla till det? På modern lamellparkett, som är lite mer "perfekt" slät och platt än decennier gamla parkettgolv i massivt trä, så blir känslan mer åt bonat/lackat än oljat. Och modern
GylleneCirkeln: Tack för tips Tyvärr så är roddarpinnen fastgjuten i plasten Kanske så att det är värt att extrahera roddarpinnen från dom men osäker på hur mycket jobb det blir.
123abc: Den fjädern som är trasig är inte original utan en vanlig modern fjäder. Jag hade köpt en regelfjäder som sedan anpassats så blir det som det varit från början och håller längre. Exakt vilken fjäder du behöver beror på mått men fjäder 31 kan man ofta utgå ifrån. Din lokala låssmed bör ha dessa fjädrar i lager.
123abc: Sent svar men såg snubblade över tråden först nu. Du saknar en roddarfjäder samt så är regelfjädern felvänd.
Ironside: Asbest kan man inte se och det användes i ett stort antal produktioner av byggmaterial, ex lim, takskivor, golvmattor m,m. Så även om någon känner igen mattan eller limmet och tillverkningsåren stämmer så kan det fortfarande finnas asbest. Vill man vara helt säker så är det provtagningen som gäller. Är asbest farligt? Det beror helt på hur mycket som sätter sig i lungorna genom
Isakare: Tror ingen klagar på snyggare handtag om du flyttar.
Testarn: Spelar nog ingen roll egentligen men risken för spill på sättsteg och vangen är ju lägre än risken för spill på planstegen så kanske olja först och måla sen? Skulle maskera iaf innan oljning då färgen kan ha svårt att fästa på olje-/vaxspill även om du torkar bort. Färgspill på oljad/vaxad yta borde vara lättare att torka bort.
Testarn: På bilderna ser det ut som spånskiva och inte MDF, men principen är densamma. Slipa rent från färg och redan fuktskadad spånskiva och spackla upp med snickerispackel. Slipa ner spacklet. Grundmåla, gärna med en tät spärrgrund (mot fuktgenomträngning), och sedan färdigstryka med en lackfärg. Om du har en slipgrund så är den tjockare i konsistensen så den medger lite slipning efter
Sommartorparn: Fortsättningsfråga, jag ser att det finns spontade panelbrädor med spårad baksida. Är det sådana man bör välja om man vill undvika att de vrider sig?
Microkatten: [citat] Nu blev jag nyfiken vilket svar du anade du skulle få... ;) Se tidigare svar i tråden. Dränering är alltså inte nödvändigt, eller ens önskvärt. Däremot kan du se över tak-avvattning och stuprör, så att vattnet leds bort från grunden till t.ex. en stenkista eller vad du nu har för system. Och att marken lutar bort från huset. [citat] Av någon speciell anledning? Att
Minnie Mesola: [citat] Då kan det vara fukt ifrån råsponten och ev. annan byggfukt som orsakat den lilla mögelpåväxten. Som sagt var. Jag kan inte av fotot att döma, se någon anledning till att "sanera:-)" någonting. Minnie
Ersust: Jag har strukit på färgborttagning på resterande limmet och det verkar funka! Så jag tror insidan får målas när det är slätt…linoljefärg? Tack alla så mycket för hjälpen!
Nian.fiske: [citat] Hej och tack för återkoppling! Jag såg precis ditt svar. Ja, jag är intresserad av att köpa tank och lock. Kan du ringa mig? Vänligen Niclas 076-8812101
Joe Bräck: [citat] Kan mycket väl stämma. Ska vara byggt runt 1910 med tre våningar. Räknas väl numera som 2,5
Cpt Lockheed: [citat] Tack för alla tips, håller på att rensa upp. Vi har bestämt möte och det verkar vara 2st som kommer. Sist (10år sen) var det 5-6 st som irrade runt och letade avlopp för regnvatten. Kommenterade och var dryga. Jag sa åt dom att knipa igen och göra sitt jobb. Det är därför jag inte vill ha in dom. Helt oseriösa utan tystnadsplikt, vet aldrig vad dom har för kontakter Nu blir
Byggnadsvårdare: [citat] Tack, jag är bekant med Jupex 45, en bra kinesisk tungolja utspädd med lösningsmedel. Ska lägga ditt tips på minnet.
Suzanne.Bergman: [citat] Tack ! Då kollar jag med dem
p3p3: Minns inte mer än vad jag skrev ovan. Beckers färgborttagning och tålamod. Det hjälpte nog att det var sjaskigt målat från början. Detta var enda dörren som gick att återställa (av 8) och den enda utan fuskspegel. För andra dörrar köpte jag - hämtade gratis ibland - via Facebook Marketplace. Ett par med fuskspeglar slipade vi ner helt, målade gråa och körde retrohandtag i teak
Civilpolisen: https://wd40.se/tips-och-rad/enkla-hushallsmedel-for-rengoring-massingrengorare [citat] Värt att pröva!
Jonatan79: Stengolv är det bästa där inne, typ trädgårdsplattor eller liknande om ni vill lyxa till det lite ;)
Marlen Eskilsson: Vi hittade bilder på vårt 20-talshus och kunde se hur ytterdörren hade sett ut från början. Sedan lät vi bygga en ytterdörr som såg ut ungefär så. Originalet hade varit en målad dörr med ett spröjsat, kvadratiskt fönster. [bild] Ungefär de här dimensionerna hade det varit på fönstret, fast med spröjs i diagonala rutor. Dörren var målad brun ursprungligen. Den här (obs inte