1 684 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
restaurera matkällare under uthus
Hej!
Vi har en eftersatt matkällare under ett uthus (anno 1880 ungefär). Den är ganska läbbig i största allmänhet. Jordgolv, målade väggar på okänt underlag och rejält fuktig. Inga ventiler.
Vad bör vi göra?
Jag tänker att vi bör riva ut alla gamla hyllor; lägga på ett trägolv; gör något (=?) med väggarna och sätta in ventiler (passiva). Eller?
Utrymmet är ungefär tre kvadratmeter, med en sval på en kvadratmeter utanför.
Tack på förhand!
Vi har en eftersatt matkällare under ett uthus (anno 1880 ungefär). Den är ganska läbbig i största allmänhet. Jordgolv, målade väggar på okänt underlag och rejält fuktig. Inga ventiler.
Vad bör vi göra?
Jag tänker att vi bör riva ut alla gamla hyllor; lägga på ett trägolv; gör något (=?) med väggarna och sätta in ventiler (passiva). Eller?
Utrymmet är ungefär tre kvadratmeter, med en sval på en kvadratmeter utanför.
Tack på förhand!
Jordgolv är det bästa som finns i matkällare säger de som förstår sig. Jag skulle föreslå att ni gräver bort så mycker som går utan att riskera grunden (knappast mer än 10-20 cm) och fyller med grus. Ordna ordentlig ventilation med en utluftsventil högt upp och en reglerbar tilluftsventil lågt nere vid eller i dörren. Byt allt trävirke och mura igen alla springor.
Det kan vara bra att lägga ett dräneringsrör i gruset under golvet och ut under dörren.
Det kan vara bra att lägga ett dräneringsrör i gruset under golvet och ut under dörren.
Klicka här för att svara