S
schacken: [citat] Vi jobbar på det och efter denna vinter som varit med en halv meter blötsnö på så är min oro mindre. Kikar mer på detta under våren
10 svar · 2,7k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Trävägg bakom. Tack, då testar vi med det vi har hemma.
7 svar · 3,1k läst
·
S
Screew: Mitt hus som är byggt i samma årtionde så brukar jag hitta spån. Det mesta kommer från mellanbjälklagets isolering. Det räcker med att spika upp en tavla på fel ställe så kan det ramla ner lite från någon springa. Skulle jag plocka ner taklister så hade jag nog hittat en hel del. När jag tog bort golvlister i hallen så hittade jag också en hel del tillsammans med spindelnät, i
1 svar · 2,8k läst
·
StorDrömLitenBudget
StorDrömLitenBudget: [citat] Kan tillägga att jag finslipat på en av tegelstenarna och den går att göra den mycket finare. Så ska testa slipa en hela sida. Tanken är att jag ska göra grovjobbet och sen ta dit en murare som fogar om och sealar murstocken
35 svar · 7,6k läst
·
A
AG A: Du tar en liten trästav. Lämpligen av fyrkantsprofil. Lägger den mot dörren, över skadan, och ritar av den. Därefter sågar/mejslar du ur efter det ritade på dörren. Sen limmar du fast trästaven på dörren. Sen är det bara att slipa och måla.
1 svar · 2,3k läst
·
N
Novisbyggare2: Hej! Har precis haft en vattenfylld källare med giha-golv efter att en dräningspump kände för att sluta fungera. Allt slutade i att jag hittade 2cm vatten över hela källaren som kanske legat där några timmar. Så nu håller jag på att riva ut golvet osv men tänkte hur djup bör jag gå? Ytskiktet samt plastdämpning är borttaget men bör jag även riva ut alla spånskivor som är
0 svar · 1,2k läst
W
WIP: Böja med att mäta fuktigheten i luften. Jag fick ca 5 kvadratmeter mögelfläckar i mitt garagetak sedan jag satt in en ny fin motorstyrd Hörman-port som inte släppte in samma mängd luft som den gamla. Jag löste detta genom tvättning med Klorinblandning, övermålning med en spray som förseglade mögel och därefter en strykning med takfärg. Sedan satte jag in en Woods avfuktade och
7 svar · 4,2k läst
·
L
Lechuza: [citat] Har bara målat med linolja 1 gång dock ett helt hus utvändigt. Jäkligt trevlig färg, bra resultat och enkelt att måla med. Omständigt med torktiden, kanske bara något jag skulle använda hos mig själv. Jag tycker inget ont om det. Föredrar oljefärg till fönster utvändigt och kan tänka mig att linolja är snäppet bättre. Chefen lyckades få några extra timmar från
14 svar · 3,0k läst
·
P
Peter321: Hittar inga bilder på denna list monterad, kanske är det någon här som har den? https://veckebosag.se/taklist%20antik%20hålkäl.html
0 svar · 1,1k läst
M
Mack: Ettag sen detta var aktuellt men jag chansar och frågar ändå:) Har du bilder på detta tak?! [citat]
6 svar · 8,1k läst
mcr108s
mcr108s: [citat] Tack, du hade blå taklister så du blev ju lite tvungen att måla. Om man har vit taklist som jag tänker jag att man jobbar i onödan med att få kabeln i en helt annan färg, helst skulle jag vilja ha ett smart sätt att maskera från undersidan... man får kanske vara extremt stadig med penseln bara.. vilket jag inte är. Ett annat är att måla taklisten i samma färg som väggen och
26 svar · 68,5k läst
S
Skopet: [citat]
2 svar · 2,2k läst
S
2 svar · 2,2k läst
L
LemonWatah: Hörde att något droppade i vardagsrummet. Sprang upp på vinden och såg att snö har blåst in i luftspalterna längst ner på taket på vinden och som nu börjar smälta. Det har alltså runnit igenom isoleringen och börjat droppa igenom innertaket på ett ställe. Vad bör man göra? Hur stor skada är skedd?
0 svar · 1,6k läst
·
B
BjörnKarl: Hej . Kolla med Eskebo Hyvleri, lite närmare Göteborg iaf... Eskebo Hyvleri – Skapa ett unikt hem med egendesignade lister
1 svar · 914 läst
M
Morten Andersen: Hej alla Vi har precis köpt ett hus från 1900-talet på Österlen som har renoverats flera gånger under åren. I taket i vardagsrummet sitter dessa teakfaner skivor. Vi ville byta några, men vet bara inte vad den här typen av takskiva heter. Finns det någon som kan hjälpa oss? Tack
0 svar · 1,1k läst
·
B
Bullebock: [bild] [bild] Så är det gjort men asså det sittet så löst liksom. Vill ha det stabilt och seriöst utan att se fult och klumpigt ut! Bästa är nog tjockare plattjärn jag bockar i pressen.
6 svar · 2,2k läst
·
S
Småbrukaren: Skura eller måla stenen, fräs ur fogarna och lägg i ny. Stenen kan poleras med olja.
3 svar · 1,5k läst
·
M
Marcys86: Hej. Tack. Lägger upp lite bilder längre fram. Tack så länge
3 svar · 1,4k läst
T
Toxic mucus: Nej, jag har ingen fräs och har aldrig använt någon så det alternativet är inte för mig.
2 svar · 933 läst
·
N
nyttprojekt: [citat] Jag slöjdade till en skrapa som följde formen på pälsponten. Fyllde i med Cascos Husfix (kan ha varit något annat) och drog av överflöd med skrapan. På med spackel och ny färg. Inte perfekt på något sätt men ingen har klagat än. :)
7 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Ja, då kan det ju ha varit någon som ville spara pengar och använde undergolvet i ett sovrum. Men det är inte tidstypiskt om man säger så utan det var omodernt. [citat] Fernissa är en färglös lack. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fernissa https://ottossonfarg.com/sapa-ytbehandling/fernissa-lack/
10 svar · 2,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ser ju ut som du har olika bränningar på stenarna men kör lite vanlig murtvätt. https://www.hornbach.se/p/murtvatt-finja-1l/6046313/
2 svar · 2,3k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Ja fortfarande som nytt så kan vänta med fönsterbyte ett tag till :-)
8 svar · 5,8k läst
·
A
Aunty: [citat] en knut gör inte att det blir kallare där utan det blir alltid varmare i en vinkel. klassisk geometrisk köldbrygga
10 svar · 1,9k läst
·
A
Argastesnickaren: Har hört någon gång också att dom doppades i saltvatten för att snabbare rosta. Då rostade dom fast i lättbetong blocken. Samt eller falskt??
17 svar · 3,7k läst
·
K
kwasibengt: tack för alla råd och tips!! det stämmer. det har nog pågått i 3 upp till 5 år. det skedde i en garderob som var belamrad och aldrig användes. och personen som bott där i 5 år noterade inte läckaget. det var förmodligen bara lite hela tiden.
3 svar · 1,5k läst
·
J
jodatur24: [citat] Hej vill du skicka en lite bit 8mm ullsnöre till mig med kan svischa portot
21 svar · 18,5k läst
C
cpalm: Jag skulle i första hand höra med tillverkaren. Nog för att någon sten kan spricka, men att det ser ut så där i en såpass ny spis känns inte rätt om man nu inte misshandlat den ordentligt.
1 svar · 1,1k läst
·
Visan i mitt liv
Visan i mitt liv: [citat] Omtanken uppskattas!
14 svar · 2,7k läst
P
Plupp 107806: Ok, så det är bara för fyllning. Tyckte väl att de såg lite små ut för att passa i en större mur. Verkar inte vara armering i muren och det har varit problem med vatten/fukt i källaren. Så sättningar lär det vara som orsakat sprickan. Tack för svaren!
3 svar · 986 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.