Renoverar en trappa med ledstång för 30-talet.
Hur får jag dessa beslag fina igen?

Är det rostfritt rakt igenom? Eller vanligt järn?
Eller är det en tunn förnickling? Kan denna i så fall poleras bort helt så att en fin mässing framkommer?

Tacksam för råd :)
Metallhandtag monterat på vit trädörr, närbild, slitna skruvhål, interiör, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallbeslag på vit yta, med rund stång, oskärpa nära kameran, inomhus belysning, detaljbild.
Skapa konto
Metallhandtag med fäste, närbild, suddig bakgrund, inomhus, möjliga spår av användning.
Skapa konto

Hur ser fästplattorna ut på andra sidan?

Du kan alltid testa med en magnet, så får du ett hum om vad det kan vara...

Tror inte rostfritt var så vanligt i beslag på 30-talet, men det är ju bara en känsla..

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
BirgitS
Det som var vanligt på den tiden var att man förnicklade metaller, t.ex. mässing, och med tanke på att det ser gulaktigt ut där ytskiktet har lossnat på första bilden så gissar jag att det är förnicklad mässing. På 30-talet var det omodernt med mässing.

Mer om förnicklad mässing: Obehandlad mässing var helt dominerande som material i beslag innan sekelskiftet, sedan kom tekniken med att förnickla mässingen, och just det förnicklade blev på modet. Även våra förnicklade beslag är alltså tillverkade i mässing.

Genom att förnickla ett mässingsbeslag gör man att det blir motståndskraftigt mot oxidering och ger det en hårdare yta, väldigt lik silver med sin varma glans. Detta ansågs oerhört modernt i takt med att utsmyckning och imitationer av guld och ädla material började anses som gammaldags och opraktiskt. I många hem ägnade man en hel del tid på att putsa upp mässingen medan vi idag ofta ser oxideringen som en vacker patina. Den förnicklade mässingen höll sig däremot blank och silverfärgad.
https://www.byggfabriken.com/beslag...ga-beslag/info/product/648-113-ledstangskrok/

Om du tar fram mässingen för att du gillar dess färg och glans så måste du sen underhålla genom att putsa den för att den inte ska oxidera (mörkna och bli matt).

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som var vanligt på den tiden var att man förnicklade metaller, t.ex. mässing, och med tanke på att det ser gulaktigt ut där ytskiktet har lossnat på första bilden så gissar jag att det är förnicklad mässing. På 30-talet var det omodernt med mässing.

[länk]

Om du tar fram mässingen för att du gillar dess färg och glans så måste du sen underhålla genom att putsa den för att den inte ska oxidera (mörkna och bli matt).
En förnicklad yta brukar inte se ut så där. Den är vanligen riktig silvrig blank.
Jag gissar på galvat stål. Testa med magnet.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
En förnicklad yta brukar inte se ut så där. Den är vanligen riktig silvrig blank.
Jag gissar på galvat stål. Testa med magnet.
"Flagnar" galvat stål så som vänstra fästet på första bilden visar?
På min skärm ser det mest gulaktigt ut inunder.

Jag vet inte hur en förnicklad yta ser ut efter 90 år med blandat ingen rengöring alls och rengöring med diverse produkter och städmetoder.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Beslaget är kraftigt magnetiskt.
Den gula biten var bara färgrester.
Jag har provat att fila ganska djupt på baksidan och det ser helt silvrigt ut.

Lutar åt nån typ av stål då? En omgång autosol kanske?

Använd, metallisk, fyrkantig platta med hål, skruvhål, repor, ligger på träyta.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
"Flagnar" galvat stål så som vänstra fästet på första bilden visar?
På min skärm ser det mest gulaktigt ut inunder.

Jag vet inte hur en förnicklad yta ser ut efter 90 år med blandat ingen rengöring alls och rengöring med diverse produkter och städmetoder.
Du ser att fästplattorna har skruvhål med försänkning. Där har det suttits skruvar med halvkullrigt skalle från början. Dessa skruvar sticker ut över ytan och vid putsförsök skyddar skallarna närmaste omgivning från kontakt med gnuggning. Men yta där är i samma skick som på resten av plattan.
Nej, TS får ingen finare yta på de befintliga vinklarna.

Förnicklad stål skulle jag säga. Så länge det inte är rostigt så är det väl ok. Ska de vara helt blanka så får man lämna in dem på förnickling. Det går nog att putsa upp med autosol men det svarta går inte bort. Patina.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror också på förnicklat järn. Rostfritt var svindyrt på 30-talet och användes mes till dyrare sortens bestick och köksknivar.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
https://wd40.se/tips-och-rad/enkla-hushallsmedel-for-rengoring-massingrengorare

Bakpulver & Vinäger
Ett hemmagjort rengöringsmedel som är ganska effektivt mot smuts på metall är bakpulver blandat med vinäger. Efter att ha gjort vetenskapliga experiment i skolan vet de flesta av oss att om man blandar dessa två ingredienser får man en bubblande massa som ger liv i miniatyrmodeller av vulkaner.

Täck ytan du ska rengöra med en generös klick av din blandning efter att den slutat bubbla. Vänta därefter en stund så att syran hinner äta sig genom lagren med lagrad smuts. Använd sedan en mjuk tandborste för att borsta blandningen försiktigt mot metallen. Det resulterar i att de små partiklarna gnuggar bort den lossnande smutsen. Blandningen är billig och mild nog att inte repa eller skada din metall. Därefter, torka bort blandningen med en fuktig trasa och torka sedan ytan. När din stål eller mässing är renare avslutar du med att spruta på lite WD-40. Efter några minuter putsar du metallen så att den skiner.
Värt att pröva!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.