J
jessica: vi har klinkers innanför dörren utan värme och därefter trägolv. Funka utmärkt utan värme. Man står bara där när man ska ta av o på skorna och då kvittar det ::) Klinkers är ju kanon för all smuts o så och vårt trägolv är som nytt då det sluppit all stryk av grus och vatten :) Lycka till!
6 svar · 4,5k läst
Harrieth
Harrieth: Hej Lagavulin, håller själv på att köpa lämpligt klinker till min hall. Vill passa på att ge ett tips om Nacka byggnadsvård. Där har jag hittat klinker som påminner om ditt. Kolla under fliken produkter -> kakel [ftp]http://www.nackabyggnadsvard.se/[/ftp]
1 svar · 7,5k läst
·
Harrieth
Harrieth: Om du med lackat menar med klarlack - då är svaret nej. Det var sprutlackatlackat med blank kulör färg. Har för mig att jag hört något om att måla på klarlack kräver att precis som du beskriver, att man måste sandpappra och rugga upp lacken. Har du ingen möjlighet att prova på en lite bit på en baksida någonstans? Kanske på en låda. Jag förstår att du inte vill chansa att måla
17 svar · 9,4k läst
·
K
Kloster: Vi pratar bondgård. Visserligen liten men den var störst i byn när det begav sig. :) Vi ha renoverat "fint" för det tycker vi stämmer med kakelugnen. (Har tyvärr ingen digitalkamera). Orginal kunde vi inte återställa till pg tilläggsisoleringen. Utan vi har väl egentligen skapat ett nytt rum men som stämmer bra med huset. Rummet är helt klart betydligt ljusare som helhet än det en
8 svar · 8,9k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Klart intressant! Har du receptet? Det är ju helt klart värt att prova en vägg redan nu för test till nästa säsong, innan det stora arbetet tar vid.
8 svar · 3,3k läst
O
Odd: Terpentin eller fotogen kan penslas på- vet inte hur länge det verkar dock. Balsamterpentin är att rekommendera för kropp och miljö. Fotogen tar säkert död på dem och det används flitigt på det trämasktäta Öland. Men de kommer nog tillbaka efter ett tag. Sedan är det tort och varmt i rummet som hjälper. Stödvärme på vintern på minst 5 grader (om man lämnar huset ouppvärmt på
5 svar · 32,1k läst
G
globestar: Tja, att bo en vinter vore bra men det var inget alternativ...så nu har vi rivit ut nästan allt och totalrenoverar. Upptäckte att det var gjuten platta under så nu blir det ny ingjuten el samt ingjuten vattenburen golvvärme, några fönsterinsättningar (några fönster var igensatta och något uppruttet). Tyvärr rötskada på norra väggen pga fönster igensatt så vi har bestämt oss att
8 svar · 6,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Det ser ju ut som en gammal skada från ett läckage som antagligen är fixat..svampa på med boracol sedan är det nog lugnt! Om ens det behövs..
4 svar · 3,9k läst
·
T
TorpSara: Det tror jag gå bra, men fråga sotarn! ;)
1 svar · 1,1k läst
Harrieth
Harrieth: Jag skulle välja att inte grundmåla i år. En fasad mår inte dåligt av att stå omålad ett halvår. Då man ska måla med linolja brukar det rekomendera att måla en omgång efter grundmålning under samma år. Grundfärgen kan ha en tendens att bli hård om du väntar förlänge till nästa strykning och det innebär att färgen inte fäster så bra.
7 svar · 3,0k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, och halmen måste fyllas på eftersom råttor, ormar och katter har sina fester där inne :-) Själv har vi till och med haft rådjur som legat och sovit på "höskullen" Henrik
4 svar · 12,7k läst
P
PerAnn: Tack! Kan man då köra 3mm grovputs och mura in bitar av dom gamla flintastenarna som var där tidigare? MVH Per
2 svar · 1,6k läst
C
Chaan: Jo det var noggrant hantverk Sara. Kan också instämma i att det ÄR roligt, det blir snyggt och vips så har man brandsäkrat väggarna.
22 svar · 11,3k läst
·
Linska
Linska: Upptäckte samma problem när jag strippade ner tapeterna i mitt sovrum (hus byggt -56 i blåbetong). De tidigare ägarna hade någon gång på 60-talet föstärkt sprickan med någon slags armerad fiberremsa, spacklat ovanpå den och sedan tapetserat.(även ett till lager tapet hade senare satts upp) Jag chansade och spacklade bara över sprickan och tapetserade ovanpå detta och det har *peppar
1 svar · 2,2k läst
·
A
andcompe: Roligt med alla kommentarer om timmerhus. Vi har också köpt ett timmerhus, från 1850-talet. Jag har samma funderingar som många andra ang. isolering. Kan någon hjälpa mig. Huset ligger i ett kulturintressant område vilket gör att jag inte får tilläggsisolera på utsidan. Huset har endast panel på utsidan i dagsläget. Jag vill räta väggarna på insidan och ev isolera lite. Taket
25 svar · 5,5k läst
·
M
Mrsm_p: Hej! Jag vet inte om det är samma som du menar, men vi köpte någon dosa att sätta i vägguttagen som skulle vara bra mot spindlar och alla möjliga småkryp och djur. Denna skulle vara helt tyst och man skulle alltså inte märka något av att dom var där, så döm om min förvåning när jag upptäcker att dom faktiskt ger ifrån sig ett mycket högfrekvent ljud, som för mig var
2 svar · 2,8k läst
A
-ah: [citat] När jag fick nya fönster tillverkade för ett par år sedan begärde jag kulturglas i ytterluften. Inget att ångra. Dels slipper man de svarta hålen som blir med floatglas, och den valsade ytan gör även insyn besvärligt - åtminstone dagtid. Fördelen är naturligtvis en levande fasad.
5 svar · 14,6k läst
M
matsmats: Hej! Är det någon som vet något om cellulosaisolering? Som jag förstår så finns det två varianter; en som baseras på nytillverkad pappersmassa och en som baseras på returpapper....vilken är bäst och varför? M.v.h. Mats
0 svar · 2,7k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Många linor blir det... :-/
6 svar · 6,1k läst
hajof70
hajof70: Ja, vi får se vad det blir. Det lär ta ett tag innan jag har kommit tillräckligt långt på resten av jobben i källaren innan jag kan börja göra fint   :'( Har dock fått hem två burkar provfärg från Målarkalk, Special och Sand, och ska göra lite provstrykningar i hobbyrummet för att se hur det blir och hur det håller. Om den inte kritar kan man ju fråga sig vad jag ska göra med
4 svar · 10,0k läst
T
Torparinnan: Puh, det ordnade sig...ställde in en kupévärmare med fläkt och den har gått några dagar nu och möglet är nästan helt borta. Och det börjar äntligen torka. Men av detta kan man alltså lära att juli/augusti inte är bästa tiden för lerklining...men med kupévärmare så går det ändå! 8-)
14 svar · 2,6k läst
Lagavulin
Lagavulin: Jag kör serpo 303 från maxit.se En ren silikatfärg. Leta på sidan så hittar du instruktioner och prod.beskrivningar. Magnus
7 svar · 13,6k läst
saturnus
saturnus: Lite kuriosa, "blyrören" jag talade om hette faktiskt blyrör. De fanns i olika storlekar, men kommer endast ihåg den mindre 16mm. Varför dom hette blyrör, var kanske för färgens skull som var samma som kulons= blyfärg ;) Blyrören bockades med samma typ tång, som kulon bockades med.
29 svar · 9,4k läst
·
hajof70
hajof70: Och svaret är, "Efter eftervattning (c:a 2 dgr) bör Du vänta c:a 2-3 dygn innan Du förfuktar och målar med kalkfärg/cd-färg [hydraulisk kalkfärg]."
3 svar · 3,3k läst
K
Kloster: [citat] Är det gammal orginaltapet (1800-tal) kanske du skall kolla med expertis först. Prata med länsmuseet eller gå in på byggnadsvårdsföreningens hemsida så hittar du kanske någon. Är tapeten orginal och i övrigt i fint skick vore det väl kul att rädda den. :)
3 svar · 5,7k läst
L
Lars-Erik: Det har du rätt i. Trappan (eller snarare räcket) kommer att göra ett "inbryt" i kuben. Om jag målar räcket vitt, vill säga........ En klätterros vore fint. Men då får det bli en skuggtålig variant eftersom det är mot norr. Någonting ur Alba- eller Pimpinellifolia-gruppen. "Maiden´s Blush" eller "Mme Plantier" kanske, men dom är ju rosa liksom dom flesta ur dessa grupper. "Amadis"
14 svar · 6,8k läst
·
Saxpy
Saxpy: Någon som känner till en rekorderlig plåtslagare i Stockholm som skulle kunna nytillverka sotluckor till en kakelugn? Den ena är helt sönder och jag vill inte byta ut till nån nytt utan gärna ha samma modell som tidigare.
0 svar · 1,3k läst
B
basilika: Hej igen! 8-) Fråga om; altanräcket som ju är vitmålat men sprucken färg och flagar...målar man med fönster-dörrfärgen för utomhusbruk? (oljefärg) Eller annan färg som gäller där? Skrapa lös färg o grundmåla trärent förstår jag.
7 svar · 3,4k läst
Saxpy
Saxpy: Runt 16m2 på en liter av Ottossons... På hyvlat virke då iofs.
1 svar · 7,3k läst
·
G
gogu: [citat] <pappen sticker ut nån cm på varje sida och går ner i framkant som en droppnäsa precis som du säger. Jag skippade pappen det kanske var dumt men jag målade konsollen innan jag la åsarna. Har inte använt impregnerat virke får kolla efter lite då o då så jag ser om det blir röta. Har använt 4x4" till konsolerna så balkongen borde ju stå sig rätt många år iaf.
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.