Byggnadsvård
co: Vaksala kakelugnsmakeri 018-31 75 98 har vi använt med gott resultat!
Odd: Hej Jag har just lagat lerkliningsväggar med tjocka lager av tapeter. Inte riktigt samma sak, förstås. Men ut mot rummet är det nog lika som du har. Lerkliningen hade släppt på vissa ställen - oftast nertill mot golvlisten och mot taket - och hängde kvar bara i tapterna. Min man ville först slita ner allt förstås men jag ville bevara... Vi löste det med att försiktigt vattna med
norrbottenstorpet: [citat] Sotarmästarna utför sotning och brandskyddkontroll på kommunens uppdrag med lagstöd. Lagen är lag om skydd mot olyckor. De får inte, har inte mandat, att själva göra egna avsteg eller lokala bestämmelser om eldstäder. Däremot har kommunen ett visst spelutrymme för lokala bestämmelser, men det rör sig i stort sett bara om kostnaden för sotning/brandskyddskontroll eller med
Karin_Lindhagen: Då blir det blank linoljefärg. Tack för hjälpen!
TorpSara: Vi har silikatfärg, och ärligt talat så hatar jag det. Vi eldar mycket, och jag tror inte att färgen tål värme som den ska, för det krackelerar hemskt fult. Vi planerar att skrapa och måla om med limfärg, som är lätt att bättra på när det blir sotigt och fult.
TorpSara: Jag köper tjärdrev hos Sikon. www.lindrev.se Tjärdrev är tjärad lindrev. :-)
Anders_Roslagen: Jovars, 8" kanske kan stämma i teorin för att motsvara dagens regelverkskåkar men i praktiken så har du ju även ett fint värmemagasin i din timmerkåk. Det viktigaste är nog om man kommer upp i sina normala 5-6" och får det vindtätt, ordentligt drevat/tätar knutarna och möjligtvis en klining på insidan som förstärker värmemagasinfunktionen/hindrar draget. I övrigt blir det nog
pinebar: Hej! Gamla dörrar säljs ju också på Blocket rätt ofta till väldigt facila priser jämfört med nya. Fast då får man ju renovera lite istället.... Vi hittade en som passade till vår 40-talsstil för 500:-. (Nej, vi bytte inte ut den gamla, vi behövde en till.) ;) pinebar
Odd: Det är nog inte byggnadsvård ni håller på med! :-[ Ser ni inget fint i den 60-talsstil som huset har! Kanske kan man bevara det!
Odd: Hej Jag tycker att det ser ut som hästmyror och det har säkerligen varit fuktskador. Det ser ut på bilden som om man bara har målat över redan skadat trä. Bäst vore att inte köpa innan skadorna är fastställda och ev även lägga åtgärd med i köpkontraktet. Det är inget ovanligt att man får fuktskador på vissa delar på trähus och det mesta går att fixa. Hästmyror är tex inte
Lagavulin: Jag anser att www.linoljeprodukter.se är de som nått längst med sin renade och avslemmade, och lösningsmedelsfri linolja. Magnus
Odd: Min erfarenhet (mycket aktuell faktiskt) är att vissa piggment i linoljefärgerna täcker sämre än andra. Så man får prova sig fram hur mycket fläcken syns igenom. Vissa pigment och/eller linoljefärgblandningar släpper igenom blankheten och det är inte snyggt. Oftast täcker de färger som är brutna med zinkvitt hyfsat men man kan då inte måla så tunt som man egentligen borde göra.
Eleanor: Gysinges färg kommer från Uula, underbar att måla med. Allbäcks likaså. Härlig doft av ren linolja. & otroligt dryg. Ottossons ska också vara fin men jag har inte testat den - än!
TorpSara: Det går bra, men det är fler här som är minst lika nördiga som jag! :D
Sarge: Hej ! Undrar ungefär vad det kan kosta att låta en hantverkare måla vårt hus en gång (grund- & förstamålning är redan klar) Det är en enplansvilla på ca 150 kvadrat Vill ha ett hum innan jag begär in offerter. tacksam för svar ! /Sarge
Manberg: Många visa ord som gör mig glad! Kommer att återkomma till Dig Torpar-Karin om tips angående mitt framtida bygge. Till trådskaparen så ber jag om ursäkt för att jag inte har något att tillföra, men å andra sidan så har det redan sagt mycket bra saker, då lyssna på tidigare talare.. Men för att kunna bedömma så skulle det vara kul att se bilder, sör även om gränsen mellan
Manberg: Som torpsara säger så kan du skräda stocken, eller bila som det också kallas. Det du då behöver är en vänsterställd timmerbila och jag rekomenderar att du väljer saxslipning, lite lättare att bila anser jag, vänsterställd vill du ha för dina knogars skull, finns dock även raka och högerställda bilor.... eller så ringer du nån timmergubbe som fixar det åt dig.. Räkna dock med
Manberg: Jag vet att det finns en Norrman i Nordnorge som tillverkar helt osannolika hängrännor och stuprör(!) av trä med smidesbeslag, var länge sen jag såg brochyren, men dom var speciella i alla fall. Försökte googla men hittade inget...
TorpSara: Vårt innersta lager på dörrfodren och spismurens nederkant (golvsocklarna rök på 50-talet :'(...) visade sig vara mörkt blåsvarta, målade med äggtempera. Det sitter som berget. Huset som står här nu är byggt någon gång runt 1860. Det kan ju tyda på att dina socklar är från ombyggnaden 1840? I vår färgtrappa fanns: blåsvart äggtempera, 15% grönjord, 10% brun umbra och en
vitabergspredikan: [citat] Den har jag provat, dammar bra mycket, och avverkar mer än man tror. Fungerar förmodligen utmärkt då det ändå ska spacklas ovanpå. Har slipat bort plastfärg med den.
pinebar: Hej igen! Vi var på Stadsbyggnadskontoret och på Stadsmuséet och hittade inspiration. Speciellt Stadsmuséet hade mycket intressant och var hjälpsamma. Gå dit och berätta om vad du vill se, så har de en hel del både gamla och nya böcker och häften. På Stadsbyggnadskontoret hade de ett litet häfte om Tallkrogen som är tryckt 1980. Kommer inte ihåg vad det heter, men det innehåller
Kloster: [citat] Kan bara instämma, den innehåller mycket nyttigt. Man får akta sig för att lägga den på toa bara, blir så långa besök då...... ;)
pinebar: Hej! Om du vill ha dörren kvar så finns det också skenor att köpa i de flesta byggvaruhus för att bygg om den gamla dörren till skjutdörr med. Jag har gjort det en gång och tänker göra det igen med innerdörren till vår dubbla ytterdörr. Det är lite pyssel, men man kan behålla originaldörren, vilket jag tycker är kul. /pinebar
likblek: Vart tog bilden vägen? :-/ Är själv inne på att kakla vissa väggar och ha panel på andra...