"Är det någon som har något förslag på en bra renovering av balkonggolv?"

Hej,

Vi hare ett putsat hus som är byggt 1923. Vi har en balkong som ligger ”ovanpå” ett burspråk. Balkonggolvet är täckt med något som jag tror kallas ”gjutasfalt”, detta lager av gjutasfalt är ca 1 cm tjockt. Jag är inte så kunnig på detta område, så huruvida gjutasfalten endast är ett ytskikt eller fungerar både som ytskikt och tätskikt vet jag faktiskt inte (gissar dock att det kanske finns ett tätskikt under gjutasfalten och att detta tätskikt är av typen ”takpapp”).

Hur som helst så är det sprickor i gjutasfalten (ett antal sprickor varav de största är ungefär 20cm långa, 5 mm breda och 5 mm djupa). Det finns inga synliga problem med läckage in till burspråket (som har balkonggolvet som tak). Men vi tänkte renovera balkonggolvet för att inte få problem i framtiden.

Jag har fått följande förslag på nytt tätskikt till balkonggolvet (förslagen kommer från olika entreprenörer):

ICOPAL YEP 6500           ( http://www.icopal.se/ )
Protan GT terrassduk     ( http://www.protan.se/ )

Är det någon som har renoverat ett balkonggolv och som har några synpunkter eller förslag på dessa eller någon helt annan produkt för renovering av balkonggolv.

Jag antar att ICOPAL YEP 6500 inte ger någon speciellt snygg yta, vilket medför att man bör lägga trall eller klinker ovanpå detta tätskikt. Någon som har förslag/synpunkter kring detta?

Protan GT terrassduk verkar ge en något snyggare yta, med kanske bör man lägga trall även på denna yta eftersom den verkar vara lite väl ”plastig” för att passa in på vårt putsade hus från 1923. Någon som har förslag/synpunkter kring detta?

Entrepenören som förespråkade ICOPAL YEP 6500 tyckte att man inte skulle lägga ny gjutasfalt som ytskikt ovanpå deras produkt. Detta eftersom det var stor risk att det nya ytlagret med gjutasfalt skulle spricka efter en tid. Detta är lite synd eftersom det kanske ur estetisk synvinkel skulle passa bäst att försöka behålla original utseendet på balkongen.

Är det någon som har något förslag på en bra renovering av balkonggolv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.