Byggnadsvård
tallbacken: Tjena! Jag har faktiskt spelat in avsnitten på min dvd-inspelare, men har inte hunnit bränna ut dom till dvd eller flytta dem till datorn. Hör av dig till mig så kan vi säkert ordna så att du får en kopia av mig när jag fixat det! :D /Benny
norrbottenstorpet: Gjort är väl gjort redan i ditt fall, men jag skulle undivka alla former av lösull i golv. Nästan oavsett fabrikat eller material så kommer de att komprimeras med luftspalt mellan golv och isolering som följd vilket leder till kalla golv. Sedan kanske det bara är jag som tolkar ekofiber som lösull, det kanske finns i skivform också eller?????
Elektra: Vi fick bryta upp golvet helt och byta ut syll och bjälkar för att gräva ut grunden. Golvet var helt oisolerat men hade haft en plastmatta som våtvärmande omslag så vi hittade en hel del gojs och skit att rensa bort. Nu har vi grävt ut, fixat ventilation, isolerad blindbotten och golvet håller på att läggas nytt så om vi bara överlever den här pärsen så tror jag det blir bra. Jag
Sara_B: [citat] Såvitt jag förstår är det utmärkt i trossbotten, eftersom mössen inte går in i det. Det tycker jag är en nog så vikigt aspekt (jämför med himmelriket i en trossbotten full av mysig Gullfiber ::) ) Fast man får väl förstås väga detta mot isoleringseffekten.
norrbottenstorpet: Det funkar bra det. Vi hade nivåskillnader på flertalet mm. Om det är någon skarv som är särskilt svår kan det vara bra att hyvla lite till en början, så tar det inte så lång tid. Handhållen elhyvel är bra att ha.
Kloster: Bara att instämma. Använde den runda nyligen och VAD SNYGGT det blev!!! ;D
grutt: jag drog ett varv stenull runt rökröret innan jag körde in det i hålet i murstocken. verkar inte läcka och det är bra drag i spisen.
Wester: Mer bilder kommer inom kort dock inga på huset. Huset ligger söder om gbg mer vill jag inte säga tyvärr ;)
jojjje101: Ja det är en ide. Men hade väl först och främst tänkt återfå den trärena ytan och återställa den som den en gång sett ut.
_lotta_: Hej Byggaren! Tack snälla för att du delade med dig av din kunskap. Guld värt för mig! MVH Lotta
Snurre: Nej faktiskt inte svårt alls. Lånade lasern av en god vän, hyrde vibrostav och sloda. Vi följde tätt efter med lasern den som sprutade ut betongen från pumpbilen. Vi gjöt 125 m2 på 2 1/2 h och jag är helnöjd med resultatet. Min kompis hade varit med och gjutit ett par plattor förut. Jag hade själv aldrig gjort det och ej heller de två andra killarna vi hade till hjälp. Yrkesfolk har
norrbottenstorpet: [citat] Risken för brand är obefintilig vad det gäller själva kaminen. Har du väldigt mycket olja kan nog en nyoljad yta ryka lite när du eldar första gången dock. Det du ska se upp med är trasselsuddarna, trasorna eller vad du nu oljar in med. Där finns möjligheten till en stor yta med oxidering utan kylning. Bränn eller vattendränk trasorna.
Bulle: "Är det någon som har något förslag på en bra renovering av balkonggolv?" Hej, Vi hare ett putsat hus som är byggt 1923. Vi har en balkong som ligger ovanpå ett burspråk. Balkonggolvet är täckt med något som jag tror kallas gjutasfalt, detta lager av gjutasfalt är ca 1 cm tjockt. Jag är inte så kunnig på detta område, så huruvida gjutasfalten endast är ett ytskikt eller
jessica: vi har klinkers innanför dörren utan värme och därefter trägolv. Funka utmärkt utan värme. Man står bara där när man ska ta av o på skorna och då kvittar det ::) Klinkers är ju kanon för all smuts o så och vårt trägolv är som nytt då det sluppit all stryk av grus och vatten :) Lycka till!
Harrieth: Hej Lagavulin, håller själv på att köpa lämpligt klinker till min hall. Vill passa på att ge ett tips om Nacka byggnadsvård. Där har jag hittat klinker som påminner om ditt. Kolla under fliken produkter -> kakel [ftp]http://www.nackabyggnadsvard.se/[/ftp]
Harrieth: Om du med lackat menar med klarlack - då är svaret nej. Det var sprutlackatlackat med blank kulör färg. Har för mig att jag hört något om att måla på klarlack kräver att precis som du beskriver, att man måste sandpappra och rugga upp lacken. Har du ingen möjlighet att prova på en lite bit på en baksida någonstans? Kanske på en låda. Jag förstår att du inte vill chansa att måla
Kloster: Vi pratar bondgård. Visserligen liten men den var störst i byn när det begav sig. :) Vi ha renoverat "fint" för det tycker vi stämmer med kakelugnen. (Har tyvärr ingen digitalkamera). Orginal kunde vi inte återställa till pg tilläggsisoleringen. Utan vi har väl egentligen skapat ett nytt rum men som stämmer bra med huset. Rummet är helt klart betydligt ljusare som helhet än det en
TorpAnders: [citat] Klart intressant! Har du receptet? Det är ju helt klart värt att prova en vägg redan nu för test till nästa säsong, innan det stora arbetet tar vid.
Odd: Terpentin eller fotogen kan penslas på- vet inte hur länge det verkar dock. Balsamterpentin är att rekommendera för kropp och miljö. Fotogen tar säkert död på dem och det används flitigt på det trämasktäta Öland. Men de kommer nog tillbaka efter ett tag. Sedan är det tort och varmt i rummet som hjälper. Stödvärme på vintern på minst 5 grader (om man lämnar huset ouppvärmt på
globestar: Tja, att bo en vinter vore bra men det var inget alternativ...så nu har vi rivit ut nästan allt och totalrenoverar. Upptäckte att det var gjuten platta under så nu blir det ny ingjuten el samt ingjuten vattenburen golvvärme, några fönsterinsättningar (några fönster var igensatta och något uppruttet). Tyvärr rötskada på norra väggen pga fönster igensatt så vi har bestämt oss att
TorpAnders: [citat] Det ser ju ut som en gammal skada från ett läckage som antagligen är fixat..svampa på med boracol sedan är det nog lugnt! Om ens det behövs..
Harrieth: Jag skulle välja att inte grundmåla i år. En fasad mår inte dåligt av att stå omålad ett halvår. Då man ska måla med linolja brukar det rekomendera att måla en omgång efter grundmålning under samma år. Grundfärgen kan ha en tendens att bli hård om du väntar förlänge till nästa strykning och det innebär att färgen inte fäster så bra.
tallmilan: Precis, och halmen måste fyllas på eftersom råttor, ormar och katter har sina fester där inne :-) Själv har vi till och med haft rådjur som legat och sovit på "höskullen" Henrik
PerAnn: Tack! Kan man då köra 3mm grovputs och mura in bitar av dom gamla flintastenarna som var där tidigare? MVH Per
Chaan: Jo det var noggrant hantverk Sara. Kan också instämma i att det ÄR roligt, det blir snyggt och vips så har man brandsäkrat väggarna.
Linska: Upptäckte samma problem när jag strippade ner tapeterna i mitt sovrum (hus byggt -56 i blåbetong). De tidigare ägarna hade någon gång på 60-talet föstärkt sprickan med någon slags armerad fiberremsa, spacklat ovanpå den och sedan tapetserat.(även ett till lager tapet hade senare satts upp) Jag chansade och spacklade bara över sprickan och tapetserade ovanpå detta och det har *peppar
andcompe: Roligt med alla kommentarer om timmerhus. Vi har också köpt ett timmerhus, från 1850-talet. Jag har samma funderingar som många andra ang. isolering. Kan någon hjälpa mig. Huset ligger i ett kulturintressant område vilket gör att jag inte får tilläggsisolera på utsidan. Huset har endast panel på utsidan i dagsläget. Jag vill räta väggarna på insidan och ev isolera lite. Taket