O
Odd: så är det nog! Vi har inte använt den ännu så vi får nog se hur det går....
6 svar · 3,5k läst
O
Odd: Hej Har du provat limfärg? Visst droppar det när man målar men det blir så fint. Stor pensel går bra. Jag har inte provat att rolla men det kanske man kan om man har spännpapp. Man kan ju också göra sin egen blandning av limfärg och linoljefärg. Linoljefärg mattas med tiden och flera varianter som jag har haft under åren är inte så blanka. MYCKET fin linoljefärg har jag köpt hos
8 svar · 10,9k läst
L
Lurvnos: Jag är rätt skeptisk mot detta... Visserligen sjunker RH med ökad temperatur, men vattenångans partialtryck ökar också, så fukten diffunderar in i träet snabbare. Varmt och lite fuktigt är knappast så mycket bättre än kallt och fuktigt.. mina 50 öre bara...
1 svar · 5,6k läst
S
spikmas: Frigolit i lösvikt är ett elände av flera anledningar. Säckarna är stora och besvärliga att hantera. Den krossade frigoliten tar sig igenom minsta hålighet in i eller ut ur huset. Får vinden fatt på dessa korn kan de spridas långväga eller lägga sig under grunden och a l d r i g försvinna. En gång gjorde jag misstaget att använda detta och aldrig, aldrig igen. Hur det är med
1 svar · 2,0k läst
hajof70
hajof70: Det där med lika/olika dörrar är något jag suger på just nu. Tricket är ju att jag än så länge inte har beslutat mig för om jag ska behålla dem eller gå på nytt. Tanken var att Byggigen skulle ge mig lite inspiration under denna kväll.... men så kom annat renoveringsarbete i vägen som vanligt, några förberedelser inför helgens putsning av pannrum som jag missat. Problemet är
12 svar · 4,5k läst
L
lilla_ivy: Vi har låtit vår 1800-talsstomme stå ett år och trycka ihop sig enligt rekomendation av vår timmerman.
5 svar · 1,1k läst
O
Odd: Skyddshuv är inte alls så dumt på en gammal skorsten som inte används. För att skydda teglet på utsidan kan man, om det är oputsat, tjära eller linolja det (har hört av gammal man).
9 svar · 3,8k läst
O
Odd: Hej Städa noga! Och bränn upp allt långt från huset! Du måste också se efter så att du har en miljö runt huset som tillåter bra dränering etc. Tydligen har där funnits svamp i närheten och det får man av miljön. Fukt, trä och kalk... Var noga med att använda långsamvuxet kärnvirke på usatta ställen, kola trät eller använd näver mellan sten och trä. När man köper ett hus
3 svar · 2,2k läst
O
Odd: Jäst - jo du kan mycket väl ha tex svamp. Vi har haft hussvamp och det luktade gott, faktiskt. Det luktade lite nybakat och lite jäst. Vi hade nog den agressiva sorten med brunt damm från sporer som kom ut genom springor i govet. Leta - leta - man måste hitta källan. Vi upplevde inte vårt torp som fuktigt men under köksgolvet fanns det....! >:( Det stor ofta att hussvamp inte går att
6 svar · 9,4k läst
S
Sara_B: [citat] Sambon slipade med en liten sk slipmus - det tog några timmar och var skakigt värre, men om det var så svårt vet jag inte?
13 svar · 15,8k läst
S
Sara_B: [citat] Riktigt så enkelt är det inte. För det första måste de ha det hyvelbett som krävs och i detta fall då det är en tredelad list krävs tre olika. Att tillverka bett kostar en hel del så det gör de knappast för ett par löpmeter. För det andra är det en hel del arbete med att ställa i ordning hyveln så i slutändan blir det väääldigt dyra lister om man bara behöver några
5 svar · 3,2k läst
A
Almen: Gaia - du har fått ett pm. :) Hälsningar /A.
7 svar · 5,7k läst
·
P
pgy: Lysande. Tackar för tipsen. Får fundera på vad som kan bli bäst.
6 svar · 2,9k läst
·
nimhed
nimhed: När man tilläggsisolerar gamla hus stör man den naturliga ventilation sin fanns, även om man behåller alla gamla ventiler (vilket vissa galningar murar igen). Plast kan då vara mer eller mindre nödvändigt för att inte kondensen i huset ska börja ge näring åt tråkiga organismer vi inte vill ha. Alternativet är att verkligen se till att ventilationen efter isoleringen bibehålls.
4 svar · 1,7k läst
G
gaia: Själva emaljen tål varken starka syror eller alkalier typ saltsyra och lut men du kan prova med citronsyra eller vanlig avkalkningsmedel. Lämna dock inte denna medlen att verka över natten och hellre spola efter en kort stund ( 5 minuter) och upprepa behandlingen tills det blir bättre. Ingen slipmedel! Och låt bli att slabba över hela karet men bara där det finns beläggningar.Oftast är
1 svar · 7,1k läst
A
anaitis: Inte ovanligt med innerväggar! Och golv, då ser man det oftast inte, "svampen" förstörs innan den blir så stor. Men bakom en hylla eller ngt större föremål brukar det gå att hitta dem. Din avfuktare ökar ju uttorkningen och därmed fuktransporten och då indirekt "svamp"-bildningen.
7 svar · 103,3k läst
·
Ingenjören
Ingenjören: Jag vet inte om jag har någon patentlösning direkt men inne i vedspisar använder man ju ugnslera, kan det var något att testa? (eldfast lera armerad med järnfilspån) Alternativt avslutar man putsen någon millimeter från järnspisen så att materialen inte sitter fast i varandra, då borde väl putsen hålla? /Ingenjören
7 svar · 14,4k läst
saturnus
saturnus: Man kan göra på olika sätt, man kan även göra som man vill, när man gör det till sig själv. Men jag kan inte tänka så, om någon frågar mig om råd, för en rutten syll. Om man upptäcker att syllen är angripen, sågar bort den angripna biten, fyller på med en frisk bit, och så på med golvbrädorna igen. Då får man ett dolt fel, och som inte är åtgärdat på ett fackmässigt
10 svar · 12,3k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Jo, teoretiskt kan även gaserna som luft består i frysa ;) Om du har ett gjutgärnsrör som håller -10 grader (hur kall kan just denna torpargrund bli?) och häller kallvatten genom detta så kan du mycket väl få isbildning i röret, oavsett lutning. Har du aldrig sett stora istappar på väg ut ur ett stuprör? Gjutgärnsrör och även gamla cementrör har stor massa och
7 svar · 7,2k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Självklart, men hur veta? Vårt hus har varit sommarstuga de senaste 50 åren, och jag är inte alls säker på att alla som har varit där har haft bra, torr ved, eller grundläggande kunskaper i hur man eldar korrekt. Så det kan ha hunnit samla på sig mycket mysigt där redan... Det är ju inte riktigt som om man har en ny, ren konstruktion att börja elda i. Sedan vet jag inte hur
8 svar · 8,9k läst
S
Sara_B: [citat] Jaså? Det var intressant! Den utanpåliggande, bruna i bakelit menar du? Detta ska kollas upp!
16 svar · 6,7k läst
T
TorpSara: Både gran och furu gulnar av oljan, men det ser inte ut som ett gulnat lackat golv. Det ser mycket naturligt ut, och vi förvandlar just nu våra oljade golv till skurgolv genom att inte olja något mer. Det funkar förträffligt. Problemet med vit olja är ju att du får slitytor där oljan nöts fortare och om när du ska bättra eller olja om så blir det ruskigt ojämt och flammigt i
4 svar · 1,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag startade en ny tråd eftersom det rör sig om kalkputs: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16883 Nån som kan nåt om kalkets egenskaper? Blir det en köldbrygga såsom andra bruk?
10 svar · 6,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: Kanten på spiskåpan heter fris tror jag ::)
4 svar · 1,6k läst
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Sista lösningen kan vara att re(e)maljera (heter det så?) om det. Tror att Nacka Byggnadsvård har kontakter. Magnus :)
6 svar · 2,6k läst
saturnus
saturnus: Tråkigt. Det första jag hade gjort, är att rensa upp i grunden, sedan täcka denna med en enkel träkontruktion och billiga presseningar. Vi har nyligen köpt en tomt där huset brann ned för 10 år sedan, grunden intakt, men med massor av växtlighet i, inte minst smågran ;D. Blir lite jobb med att dra upp dessa (100). Om ni inte skall bygga nytt omedelbart, så täck grunden, ser
3 svar · 2,1k läst
B
BauhausMan: Hej, nja, inte direkt. :) Mest kul om man kunde få det att fungera när det nu finns en sådan. Fick tips på en annan tråd att de även kan kallas fallklaffstablå. Men nummertablå verkar vara det vanligaste begreppet. Tack för svar. Mvh /Marcus
2 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Vi bytte köksgolv i ett 70-tals hus för några år sedan.. där var det plast matt med någon filt på undersidan limmad direkt på golvet.. :P Vi tog bort så mycket vi kunde och hyrde sedan en golv slip. En som slipar i cirklar.. efter nån timme var det klart.. 8-) Bara o lägga nytt golv.. i trappan är det väll samma sak slipa.!
1 svar · 3,0k läst
slaskman
slaskman: Zinkdiskar och förzinkat förekom. Men varför köra orginal in absurdum?Hur många har kvar utedassen och fotogenlamporn för att det är orginal ?
4 svar · 1,4k läst
S
Sartsa: Kolla från www.nackabyggnadsvard.se , de har riktigt udda grejer. Både gamla renoverade och nytillverkade.
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.