Hejsan allihopa!

Kände bara för att lägga ett nytt inlägg. Nu är huset nämligen nedmonterat och klart. Lite skillnad att se på bilderna för och efter ;-)

Och JÄKLARS vad mycket material det blir över. Nu är ju inte jag en av dem som tillhör renoveringsfanatikerna, utan jag har t.ex valt att kassera den gamla ytterpanelen. Det får bli ny panel när huset sätts upp igen. Tror t.ex att jag kommer att tilläggsisolera stommen eftersom timret är 6 tum tjockt och jag tror det blir lite klent. Planen är fortfarande att isolera med 10 cm tjocka hampamattor från Tyskland. Hygoskopiskt och miljövänligt. Vill ha så lite främmande och moderna materila som möjligt. Det var intressant att se att timret var skadat på de ställen där isolering med moderna metoder (skum) skett. Nåväl -jag lär få anledining att återkomma allteftersom...

Sedan funderar jag på hur jag skall göra med den huggna granitfoten. Plöjde igår igenom en av Gysingeböckrena för hur man skall gjuta grund så det är bara att hoppas att det går var det nu än blir. Tomten är nämligen ännu inte ordnad.
Hälsningar
/Almen
 
  • Rivninga_Avesta_Juli_-06001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.. och här är "efter"-bilden...

Som sagt - lite skillnad!
 
  • P8221971.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Almen,
Här kommer ett inlägg med fråga på fråga på fråga, hoppas det är ok :)

Hur stor mängd med material fick du kvar efter rivningen?
Har ingen bild på det du sparat undan - bara så att man får en uppfattning om hur stor volym det egentligen handlar om?

Har ni inte fixat tomten där huset ska stå ännu? Bara grunden som inte är klar, eller letar ni fortfarande efter den perfekta tomten för den vackra hus ni nu plockat ned?

Hur lång tid tog det att plocka ner det? Hur stort är huset? Hur gjorde ni med murstockarna? Fanns det även eldplatser - vad gjorde ni isf med dem?

Som du märker så vet jag inte så mycket, men dina färska kunskaper kanske kan kasta lite ljus över det hela =)
 
Hejsan Linjo och kul att du tyckte huset var vackert.

Det är helt OK att du frågar om huset.
Till att börja med kan jag beskriva utgångsläget - det är i 1½-plan med ca 2,60 i takhöjd på nedervåningen och 2,50 i övervåningen. Vinden är ca 1,90 mätt till nock.
Yttermåtten är ca 16x10 meter vilket gör ca 250 kvadrat boyta.

Och nu som svar på frågorna:
1) Nej - tomten är i dagsläget inte klar utan vi letar efter tomt. Precis som du skriver så letar vi efter den perfekta tomten! :-)
2) Det tog drygt 900 arbetstimmar att plocka ned huset.
3) Murstockarna är nedplockade. Efter att det rensats från sådant tegel som inte går att återvända är det 15 pallar kvar eller drygt 4500 stortegelstenar. Varje pall väger upskattningsvis 1,5 ton.
4) Ja - det fanns flera eldstäder. Det som kommer att återanvändas är tre kakelugnar, en järnspis från köket samt en täljstenskamin. I övrigt fanns det även en murad öppen spis. Ursprungligen fanns det troligen 8 eldstäder.
5) Det blev ca 80 bågar med fönster i måtten 50x165 cm kvar.

Du kan se på bilderna på hur mycket det blir efteråt... Hur mycket det totalt väger är svårt att svara på men det var minst ett dussin stora traktorflak med överblivet material.
 
  • P8221959.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bilden på de nedmonterade murstockarna. Det saknas någon pall på bilden.
 
  • P8221970.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.. och så en bild där man kan se ungefär hur mycket timmer det blir av själva timmerstommen. Notera både bakgrund och förgrund.
De längsta stockarna är hela husets längd - alltså 16 meter.

Hälsningar
/Almen
 
  • P8221926.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se! Har tidigare följt din(a) tråd(ar). Blir spännande att följa resten!! Lycka till med att hitta drömtomten!
 
Mycket intressant!! Vackert hus! Jag har gjort ett liknande projekt i sommar. Hittade ett hus i Hoting i Jämtland på 200 m2 boyta som vi fraktade ner till Fagersta/ Söderbärke i juni. Ett gammalt timmerhus med snickarglädje från 1910. Vi väntar också på att hitta den perfekta tomten. Det skall verkligen bli kul att följa ditt projekt!

En sak som jag går och grubblar på är syllen. Hur ser din syll ut? Min är ganska dålig och behöver bytas, men jag vet inte var jag skall få tag på torkat timmer häromkring. Har du samma problem eller? Var har du tänkt att sätta upp den?

Hälsningar
//Stefan
 
ozean skrev:
Mycket intressant!! Vackert hus! Jag har gjort ett liknande projekt i sommar. Hittade ett hus i Hoting i Jämtland på 200 m2 boyta som vi fraktade ner till Fagersta/ Söderbärke i juni. Ett gammalt timmerhus med snickarglädje från 1910. Vi väntar också på att hitta den perfekta tomten. Det skall verkligen bli kul att följa ditt projekt!

En sak som jag går och grubblar på är syllen. Hur ser din syll ut? Min är ganska dålig och behöver bytas, men jag vet inte var jag skall få tag på torkat timmer häromkring. Har du samma problem eller? Var har du tänkt att sätta upp den?

Hälsningar
//Stefan

Om du bor i närheten av Fagersta så är det inte långt till Avesta, åk då ut till sjöviks folkhögskola där dom har en timringskurs, där får du säkert köpa timmer och säkert även hjälp med att passa dit det.
 
Tackar för tipset! Det skall jag genast kolla upp
 
ozean skrev:
Tackar för tipset! Det skall jag genast kolla upp

Bara kul att kunna hjälpa till. Kursen startar nog inte förrän 4:e eller 11:e september, Lycka till!
 
Tjena Stefan!

Jag har inga större problem med mina bottensyllar (för det var väl främst dem du tänkte på?) utan de är i så pass bra skick att de går att använda igen. Någon av dem behöver eventuellt skarvas eftersom de var lite fuktangripna, men det var en gammal fuktskad så de hade torkat ut och det är ingen fara bara man tar bort det.

Om jag behöver komplettar timmer så tänkte jag använda privata kontakter jag har.

Ska bli kul att följa Ditt projekt också - kanske kan vi utbyta idéer?

Hälsningar
/A.
 
Vad skönt att du slipper byta. Detta med timmerhus är något helt nytt för mig så jag har massor att lära. Hur tänker du göra med golven på nedervåningen vad gäller isolering? Blir det mineralull eller kör du med sågspån, eller någon annan lösning? Mina golvbräder är så grova så golvvärme är uteslutet. Frågan är hur jag skall isolera. Tydligen så rekommenderar Gysinge sågspån i en av sina böcker då dem inte gillar moderna material. Värme fick man från kakelugnarna så något värmesystem fanns inte. Hur tänker du lösa värmen?I mitt fall lutar det åt radiatorer med en jordvärme anläggning (har en tomt på G). Det vore ju kalas att kunna byta lite ideér.

Hälsningar
Stefan

P.S Bifogar en bild på kåken under vår nerplockning
 
  • p5050001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger in en bild till före nedmontering. Kåken har stått obebodd i 30 år men timret är friskt till 98%.
 
  • pa140053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckert hus ozean! Såg nästan ut som ett spökslott där det låg, övergivet helt i sin ensamhet, annorlunda läge..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.