Byggnadsvård
Mrsm_p: Hej! Jag vet inte om det är samma som du menar, men vi köpte någon dosa att sätta i vägguttagen som skulle vara bra mot spindlar och alla möjliga småkryp och djur. Denna skulle vara helt tyst och man skulle alltså inte märka något av att dom var där, så döm om min förvåning när jag upptäcker att dom faktiskt ger ifrån sig ett mycket högfrekvent ljud, som för mig var
-ah: [citat] När jag fick nya fönster tillverkade för ett par år sedan begärde jag kulturglas i ytterluften. Inget att ångra. Dels slipper man de svarta hålen som blir med floatglas, och den valsade ytan gör även insyn besvärligt - åtminstone dagtid. Fördelen är naturligtvis en levande fasad.
matsmats: Hej! Är det någon som vet något om cellulosaisolering? Som jag förstår så finns det två varianter; en som baseras på nytillverkad pappersmassa och en som baseras på returpapper....vilken är bäst och varför? M.v.h. Mats
hajof70: Ja, vi får se vad det blir. Det lär ta ett tag innan jag har kommit tillräckligt långt på resten av jobben i källaren innan jag kan börja göra fint :'( Har dock fått hem två burkar provfärg från Målarkalk, Special och Sand, och ska göra lite provstrykningar i hobbyrummet för att se hur det blir och hur det håller. Om den inte kritar kan man ju fråga sig vad jag ska göra med
Torparinnan: Puh, det ordnade sig...ställde in en kupévärmare med fläkt och den har gått några dagar nu och möglet är nästan helt borta. Och det börjar äntligen torka. Men av detta kan man alltså lära att juli/augusti inte är bästa tiden för lerklining...men med kupévärmare så går det ändå! 8-)
Lagavulin: Jag kör serpo 303 från maxit.se En ren silikatfärg. Leta på sidan så hittar du instruktioner och prod.beskrivningar. Magnus
saturnus: Lite kuriosa, "blyrören" jag talade om hette faktiskt blyrör. De fanns i olika storlekar, men kommer endast ihåg den mindre 16mm. Varför dom hette blyrör, var kanske för färgens skull som var samma som kulons= blyfärg ;) Blyrören bockades med samma typ tång, som kulon bockades med.
hajof70: Och svaret är, "Efter eftervattning (c:a 2 dgr) bör Du vänta c:a 2-3 dygn innan Du förfuktar och målar med kalkfärg/cd-färg [hydraulisk kalkfärg]."
Kloster: [citat] Är det gammal orginaltapet (1800-tal) kanske du skall kolla med expertis först. Prata med länsmuseet eller gå in på byggnadsvårdsföreningens hemsida så hittar du kanske någon. Är tapeten orginal och i övrigt i fint skick vore det väl kul att rädda den. :)
Lars-Erik: Det har du rätt i. Trappan (eller snarare räcket) kommer att göra ett "inbryt" i kuben. Om jag målar räcket vitt, vill säga........ En klätterros vore fint. Men då får det bli en skuggtålig variant eftersom det är mot norr. Någonting ur Alba- eller Pimpinellifolia-gruppen. "Maiden´s Blush" eller "Mme Plantier" kanske, men dom är ju rosa liksom dom flesta ur dessa grupper. "Amadis"
Saxpy: Någon som känner till en rekorderlig plåtslagare i Stockholm som skulle kunna nytillverka sotluckor till en kakelugn? Den ena är helt sönder och jag vill inte byta ut till nån nytt utan gärna ha samma modell som tidigare.
basilika: Hej igen! 8-) Fråga om; altanräcket som ju är vitmålat men sprucken färg och flagar...målar man med fönster-dörrfärgen för utomhusbruk? (oljefärg) Eller annan färg som gäller där? Skrapa lös färg o grundmåla trärent förstår jag.
Saxpy: Runt 16m2 på en liter av Ottossons... På hyvlat virke då iofs.
gogu: [citat] <pappen sticker ut nån cm på varje sida och går ner i framkant som en droppnäsa precis som du säger. Jag skippade pappen det kanske var dumt men jag målade konsollen innan jag la åsarna. Har inte använt impregnerat virke får kolla efter lite då o då så jag ser om det blir röta. Har använt 4x4" till konsolerna så balkongen borde ju stå sig rätt många år iaf.
Saxpy: [citat] Titta här. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3071
Saxpy: Efter tips så fick jag tag på en person på i Norrtälje-trakten som hyvlar upp på beställning. Det blev riktigt, riktigt bra och vi kommer att beställa mer därifrån när vi kommer vidare i renoveringen av huset. PM till mig om ni vill ha mer detaljer.
westberg_jonas@hot: Tack - Huru testa för den fruktade hussvampen (jag får bilder i mitt inre från typ någon film som "The Blob" av en jättesvamp som växer och växer och till sluyt angriper mig när jag går ner i källaren... Kanske skall köpa eldkastare? ;D
toc: Har inte de svaren tyvärr. Vi kan inte så mycket om hur huset är byggt än det man ser utanpå. Det har bott 3 gör-det-självare här innan oss och den första visste inte riktigt vad han höll på med, vissa saker är olagliga och helt hopplösa. Vi velade fram och tillbaka nu och bestämde oss för att göra en fuktkoll på huset av en firma. Det känns bättre än att riva upp allt på
Karin_Lindhagen: [citat] Hos Fönsterantiken (strax norr om Borås) har jag handlat flera gamla spegeldörrar. Det är ett fantastiskt ställe med oändliga mängder gamla dörrar och fönster i alla tänkbara storlekar. Att vandra runt i deras lager är en upplevelse. Men ring och gör upp en tid om du tänker åka dit från Småland, så att du vet att folk finns på plats.
Lagavulin: Gillar den här varianten som jag hittat frekvent på vykort från Stockholm från slutet av 1800-talet. Magnus
likblek: letar man lite hittar man hydraliskt kalk till betydligt lägre pris, särskillt om det är importerat från typ polen.
likblek: jag har lagat fog och putsat huset med en blandning av hydralikskt kalk och sand.. har fungerat bra för mig.. där det har ändrats i väggen så har jag petat in vanlig tegelsten, precis så som alla andra har gjort som bott i huset. kalket köpte jag i malmö för 80 kr / säck och sanden är ju nästan gratis. men det kanske är mer "rätt" med lera än kalkbruk?!
Rogerio: [citat] Jag drog på ngn slags olja på min murstock..... Förändrade inte ngt utseendemässigt, däremot så blev den inte så.. hmm "smulig".
skogsfroet: Den skulle man ju ha!!! Fast den väger en del också ;) Vi skall se hur det blir med grunden. Det skall komma en kille som jobbar med sten och titta på den i veckan.
Anders_Roslagen: Är nu ingen grundexpert men rådet torde vara enkelt om huset är friskt. Gjut INTE. Är det så att ni bestämt er för att ta upp och som minst slå ihop golvet så bör det inte vara svårt att även isolera grunden. När golvet väl är uppplockat så kan man läga ribbor längsmed bjälklaget och sedan mata på med råspont i facken som bildas. Dessa läggs papp i och sedan isolering, Vid
bjorn_84: Hej har en kåk från början av 1900-talet som jag skall måla om och fixa den stående panelen på. Syllen är lite murken på vissa delar samt timret under fönstret. Har bytt fönster och stoppat Innläckaget så det är torrt nu. Huset har liggande timmerstomme. Nederdelen av panelen är murken ca 5-10 cm upp. Jag funderar på att kapa av 10 cm av panelen och sätta någon form av liggande
co: Vi har köpt en gammal Huskvarna no 26 av ngr vänner. Spisen hade stått oanvänd i många år när vi kom över den. det enda vår kakelugnsmakare gjorde med den innan vi eldade var att lägga in ny lera! Jag inbillar mig att det är ganska lätt att se på gamla spisar om de är trasiga - det finns ju inte så mycket "lulllull" på insidan. Ser spisen inte skev ut så går det förmodligen att
norrbottenstorpet: [citat] Inte jag i alla fall. Men det blir varmare än 30 grader inomhus utan dem sommartid, så även om det kanske inte är tidsenligt så kommer markiserna att få finnas kvar. Väven är dock utbytt numera. Nya snören är också ditsatta (för jag antar att det var den observationen du gjorde ;) )