O
Odd: Hej Vindpapp brukar man ha på utsidan men det kanske går bra på insidan också. Gips är egentligen inget dåligt val - det går ju alltid att ta bort. Men det ger ett stelt intryck om man väljer en tjock skiva i ett gammalt hus. Bättre i så fall med renoveringsgips som är tunnare och lättare följer väggarnas bucktningar. Om då väggarna är av runda stockar så är nog inte gipsskivor
1 svar · 4,6k läst
S
sako: I mitt hus från 1756 var hela hallen helt oklädd (i original). Även stora delar av övervåningen...har valt att behålla det så, bara målat med linoljefärg. Vi får se framöver om man senare vill göra nåt annat. För övrigt är hela huset väldigt orört förutom lite plastmattor, tretex etc. Så visst finns det hus med timmerväggar inne, mitt hus är iof en enklare modell, men ändå
17 svar · 26,1k läst
T
tekla: Men det kanske är lätt tro att det är linolja vid kritning och ett visst sätt att flagna, men kan det inte vara tran eller något annan olja också?
8 svar · 2,4k läst
O
Odd: Hej Spån köper man billigt på sågarna - gärna de mindre. Vill man fylla egna säckar så brukar det vara nästan gratis. Visst det tar lite tid att bära och fylla säckarna men att hälla i dem i golvet går ju fort. Sedan är det lte svårt att veta hur mycket man skall packa. Förr brukar man se till att en bräda mot väggen enkelt kunde lossats så att man kan kolla och fylla på.
6 svar · 10,4k läst
O
Odd: Klart att lerklining är bäst! Men OM man inte vill ta hand om alla rum samtidigt och OM ni inte upplever funkt i huset som det är nu - måla de blanka skivorna med limfärg (kostar nästan inget) och bo in er ett tag till. ;)
7 svar · 5,4k läst
C
corky: tack för svaren!
4 svar · 5,2k läst
C
4 svar · 5,2k läst
Lagavulin
Lagavulin: Den sista och helt KLART renaste linoljan i världen www.linoljeprodukter.se
6 svar · 3,3k läst
T
TorpSara: Är den putsad nu? Har du bild?
1 svar · 4,2k läst
J
JesperS: Vad är det som behöver renoveras på den då ?? Är det inte större fel på den klarar man det själv. - Brännjärn går att köpa nya - Svärta in den ? - Nytt bruk på ungstaket ?
1 svar · 2,2k läst
S
Sara_B: [citat] Ta det bara lugnt, antagligen behöver du inte göra något alls, och behöver du göra något med själva timret är det ändå inte bråttom. Ta tid på dig - läs alla bra inlägg som kommer att komma här, läs gärna lite böcker, prata med folk som faktiskt kan sin sak (t.ex. timmermän och andra duktiga hantverkare - inte närmsta grannen!), prata med länsmuseet och/eller något
6 svar · 12,4k läst
Ingenjören
Ingenjören: Ett litet tips: www.snickargladje.se (sidan verkar inte uppdateras längre men tipsen finns ju kvar! /Ingenjören
1 svar · 4,4k läst
K
Katti: Eller så plockar man fram handöverfräsen och gör egna fönsterbrädor då kan man få precis den form man önskar. Finns rejäla frässtål för 12 mm som har almogeprofil. Mina fönsterbrädor är visserligen inte uppsatta än men verkar mycket lovande.
11 svar · 8,4k läst
K
Kloster: Kan verkligen rekomendera P. O. Hillers i Runhällen. Liten aning söder om dalagränsen men jättebra. Dom har bra kvalitet och kan ta fram vilken profil du vill. Blir lite dyrt om det är små mängder dock. (verktyg)
2 svar · 2,6k läst
N
Niq: Talade med en spismurare om våran vedspis han sa att dom här gammla ungnarna och spisarna är gjorda efter vad den murare som byggt dom tyckte var det bästa sättet. Så nog har säkert dagens spismurare olika ideer om hur det ska göras.
14 svar · 2,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag har rensat bort lite mer av det som var löst i nederkant, tagit bort vassnätet och satt en bräda som utfyllnad. Kommer sen putsa på det så väggen blir jämn och fin. Sen blir det nog gips. Men visst, du har rätt, det är draget jag vill få bort, inte köldbrygga.
14 svar · 3,1k läst
J
JohanZ: Jag har inte arbetat med celulosa i väggar invändigt men likväl tak. Vi isolerade en konstnärsatelje som hade öppet upp i nock. Huvuddelen av utrymmet blåste vi med lösull och där det var svårt att komma åt (i anslutning till skorsten o.dyl) använde vi skivor. Då hette skivorna ZAP eller något sådant men enligt uppgift så försvann de från marknaden. Detta var ett par år sedan
1 svar · 1,8k läst
J
johu: När man tar bort puts, så är det käckt att ha en blomspruta som man använder då och då när det dammar. Det binder putsen, och gör det tyngre, vilket gör att det inte hinner så långt... Ta inte för mycket vatten bara, då blir det geggigt... Jonas
10 svar · 31,4k läst
G
gaia: En gång på 90-talet planerade vi att bygga till  48m2 ( flytta kök, extra toa...+++) som skulle kosta 600tkr = helt rätt pris. Vårt hus på 120m2 var inte mycket mer värt än 700tkr på den tiden och skulle aldrig öka i värdet upp till 1.4 efter tillbyggnaden. Ingen byggde och ingen letade efter så dyra hus mitt i skogen ;). Läget var helt fel! Vi var nära att göra en dålig
6 svar · 7,0k läst
yonna
yonna: Hos mig hade man tagit bort masonitskivorna och lutat dörrarna - vilket naturligtvis inte var avsikten från början (huset renoverades under den stora avlutningsperioden). Min ambition under alla år var att återbörda dörrar & lister till ursprunget dvs målade. Jag kom aldrig så långt ;). Detta är ändå en åtgärd som inte förstör huset på något sätt och det är betydligt
39 svar · 9,3k läst
·
A
-ah: I gamla hus vandrar fukt. In eller ut, beroende på temperaturvariationer. Finns det ingen luftirkulation uppstår mögel på organisk material. Det är inget konstigt. Ha alltid en luftspalt mot vägg och lägg en bit regel eller så under lådor så att luften kan cirkulera. Och börja för guds skull inte "isolera bort" fukten med allehanda diffusionsspärrar, plastfolior eller andra
4 svar · 4,4k läst
O
Odd: Jag skall försöka att hitta fler bilder. Uppe på berget bakom ligger huset med söderläge! Man kan ana en liten bit av en gavel på bilden. Starka ben hade de förr!
5 svar · 5,0k läst
·
S
Sara_B: Jag tror vi betalade 1200 eller så för 11 liter, direkt från fabriken. Tekniken går ut på att du har en stor burk färg med en nyans, och en liten burk av en aningens annan nyans. Först målar du ett lager med den första färgen och låter torka. När du sen ska måla lager två tar du på en lammskinnsroller en klutt av den första och en klutt av den andra färgen, och stryker på
9 svar · 5,4k läst
E
ejoakim: Gissar att ni kollat detta redan, men kakelugnen som jag har här innehåller tillverkarens namn inuti ugnen en bit upp i stocken. Vet inte om det är vanligt, lite knepigt att se pga sot dock.
5 svar · 1,7k läst
·
F
Farzan: [citat] Amen! Från en som har hållit på i tre månader med att justera och förstärka ett golvbjälklag...
14 svar · 4,8k läst
·
B
Britta: Den mystiska hemmagjorda konstruktionen är nu analyserad och troligen lika gammal som huset. Ett hål i ytterväggens gamla, bärande, liggande, understa bjälke vittnar om att det förmodligen varit avrinningshål då man skurade rent golvet, därav lutningen. Det jag i min första förskräckelse trodde var fukt är troligtvis mustoaletter :-/ Men frågan kvarstår, vad jag lägger under
2 svar · 1,6k läst
R
raj: Jag har precis monterad båda luftfuktighets sensorer i krypgrunden. Det var tort och fint där nere, ingen mögel lukt. Sensorerna fungerar bra och visar (1) 63%RH, temp 5C och (2) 59%RH, temp 6C. Den har plus minus 3% nogranhet. Nu förstår jag varför det kallas för krypgrund (och jag själv är inte så stort). Tycker synd om folk som är mkt längre än jag är, om de ska krypa ner.
4 svar · 8,3k läst
C
cy_berg: Chili: Om man vill strunta i att dränera tror jag din idé med att se till att ta bort växter och annat nära husgrunden är väldigt klok. Helst ska den meter mark som är närmast grunden slutta markant bort från huset för då hjälper man till så att regnvatten rinner bort från huset innan det rinnger ner i marken.
6 svar · 10,2k läst
B
Blommis: Vårt hus är från 1870-talet och vi har också dubbla ytterdörrar, fyra st alltså. De yttre finns det inget glas i, det är spegeldörrar. De inre har fina spröjsade fönster med lite krusiduller på. :) Fast vi använder mest köksingången på vintern.
4 svar · 4,5k läst
O
Odd: till likblek: har du gjutet golv redan så kanske du kan bygga på med golvvärmeslinga i el. Har du en yttervägg så räcker sedan en pax-fläkt inställt så att den går ett tag också efter att man "släckt lampan" (eller hur man nu kopplar den). El-golvvärme kan man lägga ganska enkelt själv utifrån instruktionerna på paketen. En lös duschkabin kan läsa eventuella problem om man inte
14 svar · 18,2k läst
C
corky: [citat] Såga av skallen på en handsmidspik och limma fast den på skruvskallen. Dyrare om du inte har gamla handsmidda spik hemma, men du får rätt utseende i alla fall. Du behöver naturligtvis inte göra det över hela tak/golv, bara på dem ställen där det finns risk att träffa avloppsrör.
11 svar · 23,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.