Hej
Har garagedörrar som jag förmodar är lackade men som blivit angripna av någon form av mögel. Vad bör jag göra?
Plankorna är fasade vilket gör det svårt att slipa ordentligt (förslag på bra metod) och att lossa plankorna är inget alternativ då jag kommer förstöra mer än laga.
Bör man lacka eller olja?
Tack på  förhand.
 
  • garage_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du åstadkomma med renoveringen?

Ett sätt jag överväger för en stor dubbeldörr (något större än dina) till min ladugård är följande.

- Slipa/skrapa bort löst sittande trämaterial och gammal färg.
- Ta loss handtag etc.
- Blanda trätjära, spolarvätska (eller annan etanol dock inte gärna T-röd eftersom den röda färgen kommer fram) samt kimrök. Ganska mycket pigment i fröhållande till tjäran. Du får en blandning som är lättstruken men tränger in bra och inte blir lika kladdig som ren tjära. Dock ska man även med denna undvika att trycka vitskjortan mot dörren.

I ditt fall skulle jag nog också lägga till en omgång mögeltvätt ser det ut som.

Om du kan leva med att dörren blir lite "rough" så kör på!
 
Ja det är en ide.
Men hade väl först och främst tänkt återfå den trärena ytan och återställa den som den en gång sett ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.