Jag har målat ett skåp med tillhörande skåpdörrar i massivt trä. Det gick hur bra som helst. Dock bör du noggrannt tvätta med målartvätt först. Därefter sandpapprade jag med fint sanpapper för att inte få så runda kanter mm. Jag använde linoljefärg och målartvätt från Gysinge och det har blivit ett bra resultat.

Harrieth skrev:
Jag har målat ett skåp med tillhörande skåpdörrar i massivt trä. Det gick hur bra som helst. Dock bör du noggrannt tvätta med målartvätt först. Därefter sandpapprade jag med fint sanpapper för att inte få så runda kanter mm. Jag använde linoljefärg och målartvätt från Gysinge och det har blivit ett bra resultat.
Låter bra! Vill bara dubbelkolla; var det lackat alltså?

Om du med lackat menar med klarlack - då är svaret nej. Det var sprutlackatlackat med blank kulör färg.
Har för mig att jag hört något om att måla på klarlack kräver att precis som du beskriver, att man måste sandpappra och rugga upp lacken.

Har du ingen möjlighet att prova på en lite bit på en baksida någonstans? Kanske på en låda.
Jag förstår att du inte vill chansa att måla luckorna och att det sedan går åt pipsvängen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.