2 659 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vilken isolering i blindbotten?
Om jag inte vill lägga sågspån i blindbotten, vad ska jag då välja för typ av isolering, är gullfiber ok? Vi har grävt ut under golvet så vi kommer att få en rejäl luftspalt istället för som tidigare att stockarna låg direkt på marken men då är ju frågan hur vi bäst löser problemet med återuppbyggnaden av golvet... :
Vi vill helst lägga trägolv i både köket och matrummet då vi har fått tag på gammalt golv som är ca 5 cm tjockt och 30 - 40 cm brett, men hur fungerar det om vi skulle spilla i köket? :-? Förhoppningsvis så är vi hemma och ser vad som händer + att det inte är frågan om att hälla ut några hinkar, men hur stor risk är det att fukt tränger ner i isoleringen om nån hund råkar välta vattenskålen eller slår omkull skurhinken? :-[
Jag är en motståndare av gullfiber, det är det sista jag kommer att välja i mitt hus.
Det finns många alternativ att gå på, nästan alla är dyrare, Lin, Hampa, Ecofiber, sågspån.
Om gullfiber (eller de flesta matrial antar jag) blir blött så avges sedan emisioner när det torkar. Dessa innehåller små små strån av ohälsosam härkomst, inte bra alls. Om jag var ni så skulle ajg skippa gullfiber, men om ni ändå ska ha det i väggar och tak så tycker ajg att det inte spelar nån roll om det är i golvet.
Det finns många alternativ att gå på, nästan alla är dyrare, Lin, Hampa, Ecofiber, sågspån.
Om gullfiber (eller de flesta matrial antar jag) blir blött så avges sedan emisioner när det torkar. Dessa innehåller små små strån av ohälsosam härkomst, inte bra alls. Om jag var ni så skulle ajg skippa gullfiber, men om ni ändå ska ha det i väggar och tak så tycker ajg att det inte spelar nån roll om det är i golvet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gjort är väl gjort redan i ditt fall, men jag skulle undivka alla former av lösull i golv. Nästan oavsett fabrikat eller material så kommer de att komprimeras med luftspalt mellan golv och isolering som följd vilket leder till kalla golv. Sedan kanske det bara är jag som tolkar ekofiber som lösull, det kanske finns i skivform också eller?????
Klicka här för att svara