T
TorpSara: De sålde ett sekelskifteskök i senaste numret av Gård&Torp också.
3 svar · 4,4k läst
H
Hermes: Hej, Se ut ett hus du tycker har rätt nyans skansen tex och ta reda på hur det är målat... Det är nog det bästa ssk om man har ett exempel som man vill imitera.
6 svar · 6,6k läst
T
Tornhill: Hejsan. Vi har fått riva ner all putsen, efter flera lager av reparationer och övermålning av den ursprungliga kalkputsen, med material som inte passar särskilt bra ihop. Nu skall vi sätta på ny kalkputs, men det hade ju varit trevligt med lite extra isolering utanpå de massiva tegelväggarna. Då kommer frågan, vilken sorts isolering (cellplast eller mineralull) kan kalkputs tänkas
0 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Gjorde detsamma i somras för grundstenar till vår farstukvist. Man kan ju inte ha gjutna plintar till en gammal naturstensgrund i övrigt så det fick bli sten från den egna tomten. Frugans farfar var visst stenhuggare, så de gamla verktygen fick göra nytta igen och svärfar fick bekänna färg. Det var faktiskt inga större problem att klyva stenarna. Däremot är det inte enkelt för en
1 svar · 9,9k läst
·
V
Vigg0: Tack! Ska prova detta!
2 svar · 9,5k läst
P
Pius: Någon som har erfarenhet av linullsisolering från Linal Oy (flax.fi) ?
0 svar · 2,0k läst
P
Pius: Håller med om att ramverk verkar bra ! Kanske nästa hus vi bygger :D
9 svar · 1,6k läst
M
MrElliott: 30 mm ska klara upp till 1m enl siljans rekommendation. Lägger själv 30 mm nu på varierande bredd upp till drygt 90. Det fungerar finfint ;)
9 svar · 4,9k läst
P
Peter_-_Emma: Jippii Den var täppt med ett fågelbo i rökgången. Nu så läcker det inget och den funkar perfekt. Enligt våran sotare så är gamla kakelugnar aldrig täta och är det dåligt drag så brukar det alltid ryka in lite från baksidan
4 svar · 3,0k läst
T
TorpSara: Timmervägar? :-/
6 svar · 2,7k läst
B
Blomman77: [citat] TACK! Det var det jag menade! Här skall shoppas ;)!
3 svar · 4,8k läst
Angelven
Angelven: [citat] Du vill nog inte använda bruk - grejen med leran (även i en kakelugn) är att du bara behöver blöta den, så går den att få bort och man kan sätta ny, det går inte lika enkelt/alls med hårdare typer av bruk. Mvh /Angelven
4 svar · 1,3k läst
Harrieth
Harrieth: Jag har inte provat göra enligt Gysinges förslag ännu. Men jag har tänkt följa din tråd. Jag har för närvarande carrara marmor som golv i badrummet och som stänkskydd i köket. Det rengör jag med linoljesåpa efterson Ajax och dylika medel ger fläckar. I köket har jag också en gammal kommod med en trist marmorskiva som jag har tänkt slipa och polera. Väntar också på svar om
2 svar · 3,2k läst
S
Sara_B: Utan att vara någon expert på ämnet tycker jag att det rent logisk verkar vara dumt att stoppa dit något som binder fukt, och som i så fall kommer att hålla kvar fukten mot timret. Är det förresten risken för drag som gör att du vill täta? För det kommer ju inte ha någon stabiliserande funktion? En duktig hantverkare bör ju annars kunna svara på dina frågor.
5 svar · 1,5k läst
Manberg
Manberg: Ja vitmossa innehåller massa mängder vatten, men den funkar att dreva med, absolut.
15 svar · 11,5k läst
Snurre
Snurre: Lär finnas något i Trelleborgstrakten också, någon som känner till detta? Kanske du eller ni har de spegeldörrar jag söker? Hör i så fall av er!
2 svar · 2,9k läst
R
redbeard: Blombord & piedestaler är det enda "rätta"
13 svar · 13,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: [citat] Lägg syllpapp (tjärpapp) mellan teglet och reglarna, tegel suger/släpper fukt :)
25 svar · 6,5k läst
L
LinStina: Hej... Ozean: Roligt att ni renoverar de gamla fönstren! Bra vintersysselsättning! Att ha gammalt glas i fönstren är verkligen charmigt och jag hoppas ni hittar. Det gäller att hålla sig framme om man ser ngt rivningshus eller om man ser ett gammalt hus där de byter fönster och hoppas på att få sig lite gammalt glas för en billig peng. 8 kr styck för stenarna? Har du skrivit fel eller
23 svar · 7,1k läst
·
O
ozean: Tack Anders för alla länkar! Jag har läst de flesta av de böcker du refererar till, men jag skulle vilja komma åt något om själva gavelornamentet. Jag har originalritningarna på en A2:a på huset men inga detaljritningar på snickerierna. Vet inte hur man gjorde ritningar förr, kanske överlät man detta till finsnickaren, eller? Tyvärr så var inte snickerierna kvar när vi plockade
2 svar · 4,2k läst
·
M
marial: Hejsan! Prislista finns på http://www.claessons.com/index.html Som exempel kan nämnas att 100 mm isolering på rulle om 5 m kostar 613,60 kr. Detta blir ett kvm pris på 108,60. Dyrt, ja men värt det, ja det tycker vi iallafall. Har dock ingen kännedom om de övriga märken som presenterats här. Har kollat på alla de märkena också men sambon valde det vi valde. Varför kan jag inte direkt
5 svar · 7,9k läst
M
marial: Hej igen! Har svarat dig kring detta i din andra tråd. /Maria
2 svar · 2,2k läst
J
Johan_O: De vanligaste grå naturliga pigmenten var (är) kimröksgrå och grön umbra. På 30 talet användes inte syntetiska pigment på det sätt det görs idag. Kimröksgrå och grön umbra är naturliga pigment som ser likadana ut idag som på 1930-talet, som på 1700-talet, helt enkelt för att det är samma sak! Så fort man börjar med NCS koder är man inne på tolkningar och "översättningar".
3 svar · 6,4k läst
P
Pius: Vi har blivit erbjudna att köpa en massa fönsterbänkar i marmor från ett rivningshus. Problemet är att vi inte vet vad sådana är värda, har ingen aning om vad marmor kostar. Någon som vet vad en fönsterbänk i marmor kan vara värd .. ?
0 svar · 4,0k läst
E
Elektra: Hå, hå, ja, ja, vilka "fynd" man gör när man river för renovering. En murad vägg mellan vedspisen i köket och matrummet visade sig sakna första varvet tegel, "snyggt" dolt av den som satt skivan för. Väggen hänger från taket! :P Vad mer? Jo, när jag river bort några 1'' bräder spikade med 4''-spik, för att kunna justera skjutdörren, så hittar jag att den bärande timmerväggen
0 svar · 2,1k läst
Angelven
Angelven: [citat] http://www.bvn.nu/kurser/index.htm Och miljön runt om är den här: http://naas.vastsverige.com/templates/default____2165.aspx Mvh /Angelven
12 svar · 8,9k läst
·
T
TorpSara: Men det torkar rätt fort. Jag skulle säga att du kan köra på nu!
5 svar · 1,7k läst
W
Wester: Har oxo läst på hans sida men mina egna tester är att eldfast lera funkar bättre. Om man nu kan få tag i så billig lera så kan det vara värt att prova. Men jag hadde aldrig köpt lera för 200 kr för 5 kilo och testat med. Då e det bättre att köra med vanlig lera och ev göra om det lite då och då.
9 svar · 19,0k läst
K
Kloster: Nej! Låt bli lut på trä. Om du har för avsikt att måla kommer resultatet inte att bli lika bra som om du har använt värme (speedheater eller försiktigt med värmepistol) och skrapa. Luten såpar träet till förfång för senare målning. Hur mycket du än sköljer - vilket man väl i och för sig knappast vill göra med gamla fina snickerier- kommer träet att vara förändrat. :(
12 svar · 20,4k läst
·
F
Farzan: Byggnadsvårdsläger? Det är väl dit man skickar de tunga förbrytarna för ideologisk omskolning? Det är tuffa tillställningar har jag hört. Revelj i gryningen. Några kvm färgskarpning före frukost och sedan fortsätter det så, tungt slit ända till läggdags. Enda avbrotten är måltiderna, som intages till högläsning av Gudmundssons skrifter. Ja hu ja. Men vi behöver inte oroa oss,
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.