N
nicdah: Hejsan ! Jag har fyllt ugnen med tegelsten så visst håller den värmen ett tag i varje fall. Det blir ingen köksspis, det blir en vedspis av typ Viking 30 istället. Tar betydligt mindre plats och är säkert mer effektiv. / Niclas
3 svar · 3,3k läst
G
gaia: Jag tror att skorstenen skall putsas i vilket fall som helst. Putsa först och se om ni trivs med det ;). Kakel är dock lättare att hålla rent och skulle själv föredra kakel ovanför och runt på ytor vid spisen :). Man behöver inte  kakla hela väggen upp till taket ( kan lätt se ut som hos slaktaren :-/) och man kan fex avsluta halvvägs med snygg kakellist  ;). Vitt, glaserat kakel
2 svar · 7,6k läst
Sophie
Sophie: Vi har använt linoljefärg i vårt kök och vi är inte riktigt nöjda. Inte för att den inte tål fläckar för det har vi inte haft problem med. Däremot har vi målat i en ljust grågul färg och inne i skåpen har färgen gulnat väldigt mycket pga att det är mörkt där. Det ser ganska tråkigt ut när man öppnar skåpen. Vi har stommar från Ikea som vi byggt in med pärlspont och egna
2 svar · 2,2k läst
Thomas_LLA
Thomas_LLA: Äntligen är spisen på plats, värmer som tusan, så nu bidrar man till den globala uppvärmningen.. ;D Återstår målning av murstock och lite putsarbete på fundamentet. Men det får vänta till sommaren.
4 svar · 5,3k läst
·
S
Sara_B: ...har jag lagt in under "isolering" - ni på denna avdelning får jättegärna tycka till också. Det är en fortsättning på tidigare inlägget om golvreparation och handlar om ifall man ska välja mossa, jord och lera, eller spån.
0 svar · 1,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: Provat med bygghandeln? Jag köpte min via min vanliga bygghandlare...
1 svar · 4,6k läst
Overlander
Overlander: Kolla på eljos renova serie inte så dyra och gaska ok i utseende. Dom riktigt gammla strömställarna och el uttagen var vita porslin.
2 svar · 1,7k läst
morsan
morsan: Kanske ska tilläggas att Kompanjon har fått tillstånd av Marlene att lägga in den här tråden. Hälsar morsan Hoppas Kompanjon får napp ;)
1 svar · 2,5k läst
S
Skogsbananen: Klockrent! Ligger ju bara några kvarter från mej. Tackar! :D
2 svar · 3,4k läst
T
Tornhill: Många gamla hus är ju "vattenskyddade" i källaren med asfalt som är målad på utsidan av grunden, det är väl en modern (tätare) variant av detta du kommer att få. Problemet är väl vad som kommer att hända med den fukt som trots allt kommer in i muren, underifrån, uppifrån (lite) och innifrån (ganska lite, så länge du inte inreder källaren och värmer upp den). Sannolikt kommer
1 svar · 1,3k läst
Overlander
Overlander: Kolla Höganäs Grynna. Bör ses i verkligheten.
4 svar · 7,2k läst
Harrieth
Harrieth: Vi har ungefär likadan väggkonstruktion som du och har isolerat innifrån. Vi har plockat ner pärlsponten, bräda för bräda och därefter fyllt hålrummen med papp och isolering. Därefter satte vi papp igen innan vi satte tillbaka den skrapade gamla pärlsonten. Den är av en fantastisk kvalitet och ca 1 tum tjock, så vi ville absolut bevara den. Vår filosofi är att vi vill inte ha plast
4 svar · 8,0k läst
A
Alko: Snyggt! Nu får jag också lust att köra gamla stilen i nya badrummet i vårt 20-talshus.... /A
32 svar · 8,8k läst
·
JakenF
JakenF: hm, postade ett nytt ämne om källaren i ett gammalt hus jag varit och kikat på. Kanske kan någon i denna delen av forumet göra ett uttalande om bilderna jag bifogat i den andra tråden. Sättningar i grunden, fuktig källare. BILDER http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2 [bild] Posta inga svar här utan skriv i den andra tråden. Tack.
0 svar · 2,9k läst
O
ozean: Tackar för svaren!
3 svar · 1,8k läst
I
ivo: Tack, jag ska testa det, får se hur de går, är inte så hemma med murarbete. Tack för din hjälp. Mvh Ivo.
6 svar · 4,8k läst
F
FireMaster: nä de finns inga sotluckor som är 100% täta. behåll dem du annars kommer han ändå säkert klaga på att han inte kan sota ordentligt.
6 svar · 10,2k läst
K
kvistarn: gott, blev lite orolig där ett tag :)
6 svar · 5,9k läst
·
Saxpy
Saxpy: Vi valde ett parallellkantat golv i olika bredder, varierar mellan ca 15-25cm.
4 svar · 6,1k läst
morsan
morsan: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51461/0]Inredning[/link] [move by] morsan.
0 svar · 2,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det va bara att jag undrade för målaren på jobbet va så glad att dom hade kört värme stammarna i galv istället för koppar. Och jag frågade varför och då sa han att om det va koppar så va han tvungen att måla med nån annan färg innan färdig strykningen. För kopparen kunde ärga igenom. Tyvärr kom jag inte ihåg vilken färg typ han menade. Mvh Putte
9 svar · 19,3k läst
L
lennartohras: Jag slipade om hela bordet med finare och finare sandpapper och oljade sedan om det ett par gånger. Det blev fint!
3 svar · 3,0k läst
M
Mr_T: Vi tog ut just en sån spis förra året. Den stod lös på sin "järnsockel" som i sin tur låg lös på en gjuten platta. Detta tycks ha fungerat i ca. 50 år så det ska nog funka för dig också. /T
3 svar · 3,5k läst
N
norrbottenstorpet: Det är inte tillåtet med dubbelpostning av trådar. Men jag tror att jag har bättre hjälp här i byggnadsvårdsavdelningen med denna tråd. Jag hänvisar istället. Tacksam för hjälp. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50166
0 svar · 3,5k läst
Sophie
Sophie: Vi har bytt våra tätningslister. Samma sorts fönster som beskrivs här. Satt gamla textillister från 30-talet och de var uttjänta. Vi köpte nya på Gysinge och det funkar utmärkt. ett problem med att byta till moderna gummilister verkar vara att de plattas till snabbt och slutar fungera. Vi provade först med den tunnare modellen avullsnöre som var avsedd för fönster men den var förr
6 svar · 4,7k läst
G
gogu: Tack för många bra synpunkter o svar inte för att det gjorde valet lättare ;) Tror jag sätter gips med väv både i tak o på väggar. då kan jag pappspänna taket senare om jag inte blir nöjd och om tid finnes. Får se hur jag gör med snedtaket om det får följa väggen eller taket. När gipsen kommer på ser man ju kanske lite bättre vilket alternativ man faller för. Övrigt hade jag
14 svar · 7,7k läst
Overlander
Overlander: Jag har varit inne på att måla, men jag vet inte vilken färg, eller snaare kulör. Jag är rädd att om man målar så blir det så "dött". Målar man ett plankgolv så är det ju alltig lite springor mallan plankorna, vilket ger lite "liv""rörelse" till golvet. Men ett parkettgolv som målas blir väll bara platt? Någon som målat och kan visa foto på det?? Fast jag måste säga att
8 svar · 11,2k läst
·
hajof70
hajof70: Byggfabriken har [bild] Kulturhantverkarna har motsvarande i sin butik.
6 svar · 3,8k läst
K
kacke_x: Hålen är är placerade efter hålen på beslaget. Varpå några är riktigt stora. Se första beslaget på: http://www.byggfabriken.com/db_produkter.asp?artikel=53%20h%F6rn%20o%20vinkelg%E5ng
4 svar · 4,6k läst
S
stefango: Hej, Jag har en öppen spis där några tegelstenar har spruckit p.g.a. ved stälts direkt mot innerväggen. På blocket hittade jag eldfast tegel i samma dimensioner och tänkte nu helt enkelt skrapa loss putsen kring de spruckna stenarna och byta ut dem mot de nya. (är det en bra idé eller ska man täcka med eldfast betong och låtsas som ingenting?) När jag skrapade loss putsen på sidan
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.