Haagbard skrev:
Det kan jag nog inte hålla med om, om min kakelugn är 1,72 och en annan 2,32 så har ju min kakelugn ca 240 cm mindre rökkanal för värmeavgiving, alltså kommer rökgaserna som försvinner ut i skorstenen vara varmare = sämre verkningsgrad.

Att verkningsgraden är hög på kakelugnar beror ju på deras långa rökkanaler, kortas kakelugnen så tycker i.a.f jag att det är självklart att verkningsgraden sjunker.
Du har väl en mindre eldstad på den lilla ugnen, volymen på eldstad ska matcha volymen(massa och kanallängder) på ugnen.
Har du inte det så förstår jag att värmen från brasan inte hinner ackumuleras av ugnen..

Labba lite med lösa eldfasta stenar i botten och på sidorna på eldstaden.

Du får helt enkelt elda oftare men med mindre vedinlägg.
 
TorpAnders skrev:
Du har väl en mindre eldstad på den lilla ugnen, volymen på eldstad ska matcha volymen(massa och kanallängder) på ugnen.
Har du inte det så förstår jag att värmen från brasan inte hinner ackumuleras av ugnen..

Labba lite med lösa eldfasta stenar i botten och på sidorna på eldstaden.

Du får helt enkelt elda oftare men med mindre vedinlägg.
Nej eldstaden är helt normal för modellen, den är bara rejält kortad.

Luckorna är ju lika höga som första kakelvarvet, sedan är det bara knappt 2½ varv slätt kakel upp till dom ornamenterade där sotluckan sitter.

Jag löser problemet till sommaren genom att bygga vattenburet system och pannhus istället  ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.